Milkshaken
Nån som kan beräkna lite.. Scenario: nu e de ett snedtak, plåt liten vinkel. Han vill ha vanliga takstolar (Svenska) Som det är nu så har han längs med rummet strecket vid 4,75, en träbalk, inte så kraftigt dimensionerad, den sviktar.... Den vilar på träpelare som är förankrade i gjutna fundament (Dom 3 prickarna ni ser på linjen.. avstånden mellan fundamenten är ca 4.75 , och dom är belägna 3,57 in från centrum yttervägg.... Så resterande avstånd mot andra yttervägg blir ca 2,85 centrum...
Ytterväggarna är i cementsten vilka han vill ha kvar samt mura upp till rätt niva där det behövs..

Nåväl.. Diemensioner.. Vi har pratat om HEA balk åtminstone 2 st vill han ha i kraftigare dimension så han kan uttnyttja taljor i det....
Stolpar tycker jag en vanlig fyrkantsbalk, med svetsplatta nedborrad och kemförankrad i fundamenten, sen överkant stolpe, svetsplatta och hål för HEA balkarna som skarvas vid varje pelare dessa bultas med typ dia12 bult brickor och mutter.... 2 st vid varje HEABALK-ände...
Uppepå Hean ämnar vi svetsa dit "Öron" för takstolarnas hanbjälkar som måste skarvas över Hea,n.

Jag har monterat flertalet sådana konstruktioner tidigare, dock är jag inget vidare på att räkna ut dimensioner, vad gäller tak och snölaster. belastningar alltså....

Yttertaket ska bestå av 45X70 som gles för Plåttak....

han vill såklart ha det isolerat och då spikas glesen direkt i hanbjälkarna c/c 30.....
han vill gärna ha ett loft också, men det tror jag är svårt att få till med den spännvidden som är på takstolarna....

Tacksam för hjälp med uträkningar för både balk och takstolar.....
Obs skissen är gjord i PAINT..:)


Tillägg: I Änden av HEA-balkarna ska det stå en pelare, plus att Hea,n ska ligga på murade ytterväggen.
 
Redigerat:
tänkte höra vad det är ni vill ha hjälp med och vad är igenkligen måtten på allt då jag tycker det är lite tvetydigt på din ritning

ska ni sätta upp två HEA på tvären eller på längden för jag tolkar din ritning som det är 20m långt och 4,75m brett eller missar jag nått nu?

och sen är ju frågan om ni ska göra egna takstolar som ni ska ställa ovanpå stålbalkarna eller köpa färdiga eller använda stålbalkarna som takbalkar och lägga taket ovanpå det ?

Men som jag tolkar det så är det ett garage som är 20m långt och 4,75m brett och har just nu snetak som inte hållit och han vill ändra och få ett sadeltak och kunna använda ett loft där med och utpå det så ska han kunna hänga upp taljor och lyfta saker i taket men inget om vad han vill hänga upp där ifall det är nått lätt eller hänga grisar eller oxar för hängmöring eller kunna lufta ur en bilmotor eller tom kunna lyfta en hel bil där??

normalt så håller ett platt tak med 45x220 C24 virke med cc60 om man är under 540cm och är det plåttak och lutning så ska det hålla bra specielt där nere men nu ville han kunna hänga upp nått tungt antar jag och då är ju frågan om han ska göra det när det är 2m snö på taket eller när det inte är så mycke snö på taket eller om han ska bygga en ram av stål som han ställer taket på för då skulle jag nog tycka att han sätter en HEA på sidorna och en i nock och stadgar upp nocken med stöttor från sidorna på jämna avstånd och lägger taket mellan de och sedan lägger golvet på HEA och tar en mindre profil antingen fyrkants eller HEA och sätter på tvären med hjul på och kanske även en släde på den så den är flyttbar i hela garaget och i alla lädderna som en riktig travers och blir den bara 4,5m mellan upplagen så behöver den inte vara så stor för att klara bra mycke last och då spelar det ingen roll hur det ser ut på taket då takkraften går ner på stötterna och fördelas ner i plattan

enda problemet med detta är att det blir en del stål och att lyfta upp den som ska ligga i nock blir lite jobbit ifall den är tung och lång sen tror jag att det skulle räcka med HEA 200 med råge då det skulle gå att få det att hålla med träbjälkar men då blir det mycket tätare mellan stöden men jag vart inte säker på om jag förstod dig rätt här nu
 
Milkshaken
Hej. Nej jag uttryckte mig nog fel.
Bredden är 3,57 +2,85.

4,75 är det mellan varje plint men det är 4 plintar och inte 3 st.
Han ska inte ha någon industri direkt, men kunna lossa tunga grejer från släpkärra, motorer mm.
Ser det som lite överkurs att bygga upp balken i nock.
 
Det är billigare att köpa rejäla stålbalkar än att låta en konstruktör räkna :D

Jag kör med en HEA240 på spännvidden 5m i mitten på ett golvbjälklag (drygt 30kvm). Det är overkill men den kostade mig inte mer än 2.000:- och den fick plats i bjälklaget.

(Nu får jag väl på käften av frimurarna...)
 
Milkshaken
Tja, jag funderade på HEA240 vid just dom där han vill ha taljan.... Men iövrigt undrar jag om det går med HEA 200...
Sen takstolarna. räcker det med 45X165 som hanbjälke och åsbjälke.... Sen 120 som stolpar? han har tänkt använda spikplåt och ankarspik oxå....b
 
Jag brukar ibland ifrågasätta en del och nu känns det så, skippa solpar och järnbalkar, bygg vanliga takstolar och skaffa en motorlyft/verkstadskran (Biltema). Järnbalk och talja blir bara upp och ner. Emn V-kran blir mera 3-dimensionellt och man slipper 4 stolpar i garaget. V-kranen går att använda på garageuppfarten också.

Eller har jag missat något?

Protte
 
Milkshaken
Tja, grejen är att han vill bygga det ungefär som idag, fast ha ett riktigt tak istället.. Detta med taljor är ju att det finns möjlighet med en sån konstruktion.

Är inte spannet väldigt långt för skarvad hanbjälke? Jag menar, det är ju isf lysande att kunna använda balkarna till flera grejer.

Han ska ha en massa rum där i garaget oxå. kan det då vara smartare att bygga upp innerväggarna under skarvarna istället? och bara ha en balkar där han ska kunna hålla på med taljor?
 
nu tror jag att jag tolkat dig rätt och då skulle jag nog lägga upp en längsgående balk på mittenstaget/väggen och sen en ovanför båda väggarna och en i nock och stöder du de med strävor från yterväggen till nock så tar de kraften så de inte blir nerböjning där och det skulle leda till att man trycker ut väggarna om man inte sätter balkar rakt över så det blir en treangel så det blir en dragkraft i balkarna som man sen lägger golvet på och allt beror lite på vadman ska göra och vart man sätter gränserna för svikt men då skulle jag nog med taget ur luften köra med HEA200 i nock och längsmed väggarna och sen typ HEA140 eller en KKR/VKR140 och sätter det med C/C3000mm eller nått liknande så det blir en stödjande på alla hållen och lägga den enbart på mittväggens balk

och sen sätter träreglar på tvären mellan de för att lägga golv och tak mellan men då blir det skev böjning och det har jag inte ork att räkna på nu heller men det här lär det bli bra stumt och vill man slimma ner det så går det att räkna på det när man bestämt hur man vill att det ska se ut och ifall du vill använda HEA eller IPE eller VKR då jag själv tycker det ser bättre ut med VKR men ska man sätta upp nått som ska gå i ett spår så har man det på köpet med en IPE/HEA eller så sätter man en U profil på en VKR där man vill ha det

och räkna på snölast är inte så svårt om man bara vet hur man vill att det ska se ut och vad man ska ha för taklutning och material på taket då ett plåttak med 30-45graders lutning inte kommer behålla mycke snö medan ett 30graders tegeltak håller kvar mycket mer snö och väger mer från början med och om det ska vara symmetriskt eller osymmetriskt
 
Milkshaken
miry: Ursäkta mig lite nu.... jag är fruktansvärt dålig på att förklara och hålla samman meningar så folk begriper... Men du e precis likadan..:):)
Inget illa alltså, men kan du skissa ned så jag ser mer på pränt vad du menar..... Som jag fattar det så kommer det bli värsta bunkern så som du beskriver,, och visst, Stål är ett jäkla billigt och bra material i förhållande till priset, men det låter som lite överkurs faktiskt...:)

Teckna gärna ned....
 
nått åt det här hållet vart lite ihopkastat så det stämmer inte med mått men då kan du slimma det och behöver inte använda större profiler då det är stött mot varan och sen räkna jag med att man kan använda bärighet i yterväggarna för att ge de extra styrka annars så skulle man söda upp dom på fler ställen och jag försökte få det att synnas att det är olika tjocklek/dimentioner mellan de som stödjer jämfört med de längsgående

och sen har du inte svarat riktigt på vad det är han vill kunna lufta i täljorna som han vill ha då det blir lätt att ta hänsyn till om det är lite tyngre saker
 
  • förslag på garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Milkshaken
jag funderade lite inatt när jag jobbade... Kan det tänkas funka med att ha en fyrkantsbalk i nock, svetsa på öron på den, och sen bara fästa bockryggar i den,,, Ja åsarna alltså.... Hmm, tror jag ska fixa en skiss i paint igen.... :)


"Han ska inte ha någon industri direkt, men kunna lossa tunga grejer från släpkärra, motorer, traktordäck mm. allt som kan tänkas vara bra att lyfta med talja istället för ett njurbälte och en trasig kropp... "
 
tänkte mer på om det var några vikter du hadde typ hur många kg han vill kunna lyfta men går man på det jag skissa upp lite fort så skulle man sätta 140x70 med 4mm gods så klarar det ungefär 2ton på mitten att hänga upp men svetsar man i det tappar man lite bärighet och ska man ha lite marginaler sen och med den dimention så räcker det att sätta i taket och låta reglarna ligga på det och de klarar 3m cc med snölast och egentygn för takpannor

men det är ca 13kg/m och det skulle ju gå åt ca 120m av den dimentionen då så det blir ca 1,5ton där plus de andra balkarna så runt två ton stål och ja det är inte gratis då i de mängderna så det blir runt 35-45kkr+moms
 
Milkshaken
Omräknat att bygga i trä???? Jag har i huvudet att för honom, om han gör det mesta av jobbet själv, ca 75-80K..... Då e takplåten med i det oxå...
 
ska det rivas och byggas upp på nytt och då kanske i en lite annan utformning och vad är hans krav då?

skulle nog kunna slänga ihop en någerlunda beräkning senare om man har den infon och isåfall vad som ska vara kvar mm och vad väggarna nu består av då jag har ett hum om hur jag skulle göra i ett sådant fall

men med och inga konstigheter så skulle du klara ca 500kg i lyft på ett block om du inte har nått på övervåningen och du kör med C24 virke eller om du kan fördela ut det på två så kan du klara av ett ton och ända stället man skulle behöva en stålbalk på då är i mitten där det inte var en vägg utan bara några ben men då ska reglarna ta en dragkraft så de behöver fästas ihop bra med spikförband men det kanske inte är ett problem

så hur är det med vad som ska göras om och vilka krav har han?

men lite mellan tummen och pekfingret så skulle det bli ungefär lika dyrt med trä som med stål gissar jag på men vet jag mer kan man ju räkna lite på det
 
Milkshaken
Framförallt så tar det satans mycket längre tid att göra egna takstolar, i trä. Jag ska repetera hur det är nu och hur han vill ha det..... "Känns som det slirat iväg lite"

Han har ett garage nu med ett liggande snedtak, knappt 8-10 % lutning på det.
Hans träbalk han har invändigt som taket vilar på på mitten börjar bågna riktigt ordentligt nu.....
tack vare att det är snedtak så är ju självklart väggliven inte lika... så...
han vill ta bort det gamla taket, komplettera murningen så det blir i samma liv, ha nya rejäla takstolar med traditionellt svenska takstolar.... Han vill ha kvar hela eller delar av balkkonstruktionen fast i stål istället för att kunna nyttja möjligheten att kunna ha en talja.... Han är såklart öppen för stålkonstruktion om det blir billigare, han e kompis med en plåt och stålhandlare, så omöjligt ska det inte vara att få bra pris på stålet.

Han vill dock att jag gör skisser, att jag är med och bygger, att jag gör uträkningarna....

Så 2 alternativ finns fnv.... Stålkonstruktionen tycker nog jag är mer lämplig då det är en skapligt stor yta han ska ha ombyggd... Dels vad gäller hållfastheten och sen att det går fan så mycket snabbare med stålstomme, han har även tillgång till traktorer med dom flesta tillbehören, så det ska inte bli så tungt att meckla med.....

Jag ska göra en skiss i Paint som sagt, får se vad några säger om det... men just nu har jag lite annat på G....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.