Funkar det att knacka ur en grotta med en hydralhammare? Jag trodde att de var bäst till att spräcka loss block som på bilden och för att dela upp för stora block.

Det skulle nog funka bra att borra en ring och lite mer hål, och sedan ta dit en grävare för att knacka sönder stenen, krafsa ur den och lägga den i ett flak.

Undrar vad det blir om man räknar lite.
Bortforsling av 50 kubik sten, 30000 kr
Hyra borrrigg och borra, 10000 kr
Grävare i tre dagar 30000 kr.
 
LimpTheGimp skrev:
Forsla sten är nog det jag är minst orolig för dock. Det handlar ju bara om lite jävlaranamma. Det löser sig alltid. :)
Här kan man nog vara smart. Det kan tänkas att det finns någon som vill ha fyllnadsmaterial eller råmaterial till ett krossverk.
 
-RB- skrev:
Nu har jag inte så många timmar bakom spakarna i grävmaskiner och har aldrig kört med hydraulhammare själv, men jag är tveksam till att det skulle funka. Att spräcka stenar och göra hål för stolpar i mark, ja. Men knappast att hacka sig ner i fast berg. Men någon med mer erfarenhet av att köra med hydraulhammare kan kanske rätta mig här?
Har varit involverad i massa projekt där vi knackat ner fast berg. Dessutom i betydligt större mängd än vad TS behöver göra. Men visst beror säkert mycket på bergets kvalitet :)
 
pelpet skrev:
Funkar det att knacka ur en grotta med en hydralhammare? Jag trodde att de var bäst till att spräcka loss block som på bilden och för att dela upp för stora block.

Nja grotta kan nog bli svårt. Tänkte mer att man tar ner berget och fixar någon form av tak i efterhand :)
 
pelpet skrev:
Här kan man nog vara smart. Det kan tänkas att det finns någon som vill ha fyllnadsmaterial eller råmaterial till ett krossverk.
Har ett gäng grannar som är både grävare och lastbilschaffisar och alla har, eller känner någon, någon form av utfyllnadsbehov. Har andra kontakter på detta också.
Så just här tror jag att jag kan komma väldans billigt undan. Problemet är att göra grottan. :)

Edit: Problem två är hur man ser till att det är "okej". Om man en dag kommer ut och möts av att bilen ligger under några ton berg, vad händer då? På något vis måste man ju (antagligen?) säkra grottan och jag gissar at det krävs papper här osv?
 
Redigerat:
Thberg skrev:
Nja grotta kan nog bli svårt. Tänkte mer att man tar ner berget och fixar någon form av tak i efterhand :)
Mnja, det är också en variant. Dock är det ju bra mycket fräckare med en garageport in i berget liksom. Och löser man det så är ju yttertaket med på köpet. :)
 
Tänk på att om du väljer snigeldynamit så ska du borra hålen tätt, att knacka bort berget ser ja inte som någon vidare bra lösning, är 80 m säkerhetsavstånd på dem.
Med en commando som pelpets bild visar, borrar man minst 150 m/dag med. Kostar ca 1000-1200kr/h att hyra in, lite beroende på var du bor, dessutom är snigel dynamit dyrt.

Ja skulle hyrt en handhållen borrutrustning och en darda, tror de blir billigast för dig
 
Fördelen med att såga loss är att natursprickorna inte sticker iväg.
Hammaren kommer inte funka, den lever på natursprickorna. Ifall du får loss något med hammaren så kommer sanolikt hela berget förvandlas till stenbumlingar.

Du vill att kraften ska röras i rätt riktning

För att hålla det på "gds-nivå" så skulle jag köra pilothål med någon dm mellanrum i formen du vill ha på valvet, sen göra et centrumhål med snigeldynamit och därefter gå på med hydralhammaren.

Annars kör du med riggen som pelpet länkade
Om du bara ska göra plats för 1-2 bilar blir du nog klar på 2 dagar.
12tkr är en ganska liten kostnad i sammanhanget
 
LimpTheGimp skrev:
Edit: Problem två är hur man ser till att det är "okej". Om man en dag kommer ut och möts av att bilen ligger under några ton berg, vad händer då? På något vis måste man ju (antagligen?) säkra grottan och jag gissar at det krävs papper här osv?
Jag hade kollat om det var okej att göra ett sånt markarbete enligt kommunen. Normalt så behöver man marklov för att justera marknivån men här görs ju ingen justering så det kanske inte behövs. Är det ett markarbete så har kommunen inte att göra med hur du säkrar berget. Normalt säkrar man med bergbultar, lite beroende på hur sprickigt berget är.

Enligt ramirent kostade riggen ca 6000 kr per dag att hyra. Om du borrar 150 meter i timmen och borrar 10 st 6 meters hål per meter så borde det räcka med en dags hyra för att borra upp alla hål du behöver. Sen kanske du förbrukar lite borr också.
 
Redigerat:
Enklaste sättet att säkra är atr borra ett par dm in i berget och slå i armeringsjärn med ankarmassa, sätt järnen ganska tätt över hela valvet sen najar du armering mellan alla järn, sen på med betong
Gjutna valvet måste vara dimensionerat för att klara lasten för bergsmassan, ifall det skulle krackelera
 
richardtenggren
Eller kör man umbrella drilling, borrar in foderrör i konturen som sedan fylls med betong :)
 
Detta kommer inte att ses som markarbete. Det kommer att kräva bygglov, kontrollplan och startbesked precis som för andra typer av byggnader. Kommunen kommer därför också sannolikt kräva att någon räknar på och intygar hållfastheten. Det är alltså inte bara att börja borra.
 
  • Gilla
Måstegöraalltsjälv
  • Laddar…
Torbjörn Einarsson skrev:
Detta kommer inte att ses som markarbete. Det kommer att kräva bygglov, kontrollplan och startbesked precis som för andra typer av byggnader. Kommunen kommer därför också sannolikt kräva att någon räknar på och intygar hållfastheten. Det är alltså inte bara att börja borra.
Precis det jag misstänkte och precis det jag inte ville höra.
Så, hur gör man en grotta i berget så att det ser ut att ha blivit så av naturliga orsaker...? ;)
 
richardtenggren skrev:
Eller kör man umbrella drilling, borrar in foderrör i konturen som sedan fylls med betong :)
Är inte helt med på hur du menar att detta går till. Försökt googla mig till ett svar men finner inget.
Lust att förklara tanken och tekniken närmare?
 
pelpet skrev:
Jag gillar idén! Borrhammare och spräckkilar kommer du sakta inåt med. Men det kräver sin tid. Vill du att det ska gå fortare så hyr/köper du en bergborr och hydraulisk spräckutrustning och spräcker ut en bilplats.

Troligen blir det ganska dyrt. Minst 50-60 kubik sten som ska bort. Bara det är tio lastbilslass som kostar kanske 30000kr totalt.
Om man jobbar så målmedvetet kan man väl krossa stenen o sälja gruset...eller rent av såga stenen...ett litet stenbrott?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.