Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Torrboll är en engångsgrej. Jag tycker det är bättre att köpa en billig avfuktare. Jag har denna och har funkat bra hittills
[länk]
Ja den var billig. Så tråkigt bara att när man hyr dyrt garage om 1000kr I månaden så ska man själv behöva investera i en avfuktare också
 
A
S steve5432 skrev:
Vårat isolerade garage med mekanisk ventilation är också ganska fuktigt nu under denna årstid. Tempen ligger runt 8 grader och vi har ingen uppvärmning. Det har blivit lite mögel på några dynor, och saker som tvättsvampar till biltvätt torkar aldrig riktigt. Dock är det mycket bättre nu än innan vi satte in pax-fläkten, då blev hela väggarna svarta. Nu är det bara lite svart vid tilluften på väggen bredvid garageporten. Detta tvättas enkelt bort till våren.

Att hålla uppvärmt hade säkert skrämt bort fukten, men garageplattan och dörren är dåligt isolerade och det hade nog kostat mer än det hade smakat.
Du behöver en avfuktare för lägre temperaturer,ger också värme som bieffekt.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ektriska-avfuktare/sorptionsavfuktare-004681/

https://www.smarto.se/hem-tradgard/klimat/basta-avfuktare/#3
 
Tog en titt i garaget nu och fuktmätaren visar 35% samt 19.2c som högst har den varit uppe i 40%. Det är väl godkänt? Får se hur det ser ut i morgon bitti med kyla och bil i garaget. Sen vet jag inte hur trovärdig en mätare för 39kr är...
 
A
Nä,fuktmätare är en historia i sig:) har själv tre olika fabrikat som visar väldigt olika värden,litar mest på den dyraste(900kr)! ger väl en ungefärlig bild av läget iaf....
Om det rinner vatten på porten känns väl inte 35% som troligt.
 
Nu är jag ingen expert på luftfuktighet, men om vi tänker oss att det är 35% relativ luftfuktighet med 18 grader i garaget, och att det är en taskigt isolerad garageport av metall, då kan det mycket väl bli fukt på porten. Daggpunkten med ovanstående parametrar ligger på 2.3 grader (om man får tro följande kalkylator: http://bmcnoldy.rsmas.miami.edu/Humidity.html)
 
A
Jag är absolut ingen expert heller:),om jag jämför med eget garage så får jag fuktutfällning på rutorna vid ca70%,då har jag betydligt kallare kring 8-10 grader,försvinner om jag kör avfuktare ner mot 60%.Som sagt ingen expert bara intresserad:)
 
Okej sååå, behöver jag köpa en avfuktare eller är det okej värden?
 
A
Stämmer det värdet är det bra klimat,lite konstigt dock att det känns fuktigt i luften där.
 
Godkväll. Fick tag på en riktig avfuktare från en vän som jobbar på bygge så den har stått I 9 timmar idag och när jag kom till garaget ikväll och öppnade upp så var det så behaglig torr luft och 20% Iän mot luftfuktigheten innan som var 40-50. Köpte även en egen liten på netonnet som någon tipsa om här tråden för 999kr som jag tänkte ha som avfuktare när han vill ha tillbaka sin maskin. Behöver jag hålla på såhär varje dag tror ni? Tänkte om det kommer så pass mycket fukt från ytterväggen eftersom det är upphöjning med gräs och jord om 1.5m på den väggen på utsidan. När det regnar måste det ju tränga ned där och sugas in i väggen
 
A
Om du har en maskin som avfuktar automatiskt till 60% luftfuktighet så går fläkten/systemet när det behövs....

Det bästa måste vara att prata med husägaren så att denna kan undersöka, är ju inte bra med fukt som trycks in i konstruktionen.
 
Cheesen
Min erfarenhet av fukt i garage ger att den mesta fukten tar du in själv när du kör in en bil med slask i hjulhus och snö på taket. Ta bort all synlig snö innan du kör in bilen så minskar du fukten påtagligt.
Sedan är en avfuktare som nämnts en väldigt god affär.
Fukt i garage är inte bra för bilen, den rostar som bara attan i en fuktig miljö.
 
Nu har jag kört maskinen I 4 dagar och drog ur den igår. Har legat stadigt nu på 20-23% luftfuktighet i garaget hela natten och dagen idag. Hoppas verkligen den gjort susen får kolla igen om några dagar. Om det regnar sen och bli värre igen så vet jag att de är från ytterväggen där det är 1m hög jordförhöjning med massa gräs. Då lär det behövs dräneras på de stället men det skulle aldrig hyresvärden gå med på så blir väl att man får köra med avfuktare då och då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.