Jag vet vad jag hade gjort iaf 🙂
Sen är det torraste årstiden nu, så dina sprickor är som störst.
Personligen så störs jag inte av några glipor på nån mm, när lilltån går i då är det inte nå vidare.

Finns bra laminat idag men kanske lite dyrare då.
Du bör nog ha nån typ av golvskydd om du tex har en stol på hjul där du sitter, men det är ju oberoende av vilket golv du väljer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ca 7500 för slipning och ingen garanti att det blir bra. 3600 laminatgolv + arbete. Hade jag haft garanti för slipningen så hade jag nog gått på det men nu blir jag rätt osäker.
 
Garanti går inte att lämna, man brukar även få skriva på ett papper om stavsläpp.
Men som sagt om du väljer laminat så spara nån bild som går att visa den dagen du säljer, någon kanske gillar golvet under 🙂
 
Slipning och ny lack/hårdvaxolja ger golvet ett stort lyft. Jag skulle personligen inte störa mig på små springor i ett gammalt renoverat golv, det visar ju bara att golvet har historia.

Men om du vill ha ett perfekt slätt golv utan springor är det nytt golv som gäller 🙂 Var riktigt noga med att få det slätt under, annars får du snart små springor i det nya golvet också. Speciellt om det är något tunt billigt laminat som sviktar direkt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Pappa kollade in golvet igen och såg en jättesvacka på ca 7 millimeter + en rygg på ca 2 millimeter på ett annat ställe så han tror att det kan bli svårt att lägga laminat på det. Priserna jag hörde för slipning var på ca 7500 kronor *innan* detta är inräknat, jag antar att det kan öka kostnaderna för slipning? Frågan är om det är värt att försöka hyra in slipning eller om jag låter det vara som det är och lever med det? Det är inte den jättedyraste lägenheten i världen direkt (jag betalade 450 000 kronor för den) så jag vet inte om det är värt pengarna att lägga in 10 000 eller mer på vardagsrumsgolvet. Även om det är rätt fult med skadorna som finns så är det nog något jag kan leva med (inte jag som orsakade det iaf).

Ett helt nytt golv hade nog blivit väldigt dyrt, då ska jag betala för golvet och sen för folk som lägger in det och bara det är dyrare än slipning antar jag?
 
Svackor och åsar var inga hinder för slipning i vårt vardagsrum och påverkade inte priset. Kontakta firman som gav offerten och fråga.

Om ekonomin tillåter skulle jag absolut slipa om parketten. Nu när vi har gjort det en gång ångrar vi att vi inte gjorde det i förra huset också. I femton år stod vi ut med slitet repigt golv med skador som vi dolde med strategiskt placerade mattor, bara för att vi inte ens iddes ta reda på vad det skulle kosta att fixa 🙈 Nyslipat golv ökar trivseln så enormt, och det kan ju även öka värdet lite vid framtida försäljning.
 
Eller så lever du med det ett tag, antar att du nyss köpt?
Fläckar och slitage blir det hur man än gör.
Vänta ett år och fundera igen, kanske slipa det innan försäljning istället?

Jag la Bona HD (2komp för offentlig miljö) på grannens golv, räknar med att kunna slipa av det lätt och lägga på ett nytt lager lack innan försäljning.

En bild där man ser hela golvet kanske?
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.