Jag har nyss köpt en bostadsrätt och vardagsrummet, som är på 20 kvadratmeter, har ett parkettgolv. Detta parkettgolv har dock en del skador så min syster och mina föräldrar tycker att jag ska lägga ett laminatgolv på det istället. Själv hade jag gärna haft ett parkettgolv men jag är osäker om det är lönt att försöka laga det, enligt dem så låter det som att det nästan är omöjligt att laga (det har blivit slipat en gång redan) och att det istället är bättre att lägga ett laminatgolv ovanpå.

Vad tror ni? Är det lönt att försöka fixa det här och vad tror ni det skulle kosta om man hyr in hjälp? Eller är det bättre att bara lägga ett laminatgolv på det? Har ni någon koll på hur det kan påverka försäljningsvärdet senare ifall jag ska sälja lägenheten? Som jag förstått det så verkar många vilja ha parkettgolv i vardagsrummet snarare än laminatgolv.

Golvet är slipat minst en gång tidigare men slipningen verkar inte ha varit jättebra gjord. Det verkar också vara en del sprickor i det som mina föräldrar och min syster tror blir svåra att laga. Själv kan jag inte laga dem utan jag hade fått kontakta hantverkare i så fall och jag har ingen koll på vad det skulle kosta.

Laminat hade kostat ca 3600 + arbetstid. Vad tror ni? Är det värt att försöka laga detta parketgolv (hyra in hantverkare)? Eller bara köra på den enkla och billiga lösningen med laminatgolv?
Trähantverk, vägg, skador nere vid fotlisten, del av pappersrulle, bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träparkettgolv med synlig del av möbelben och skyddssockel. Naturlig färgvariation och skugga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv möter dörrkarm, parkett och vita lister, något slitet och smutsigt hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga skarvar, olika nyanser och mönster, sannolikt ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två olika trägolv möts, olika mönster och färger, avgränsning fattas, tape rulle i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träparkettgolv med mönster av skiffrande längd, ljusa toner, skarvar och svag orenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Argument skrev:
Jag har nyss köpt en bostadsrätt och vardagsrummet, som är på 20 kvadratmeter, har ett parkettgolv. Detta parkettgolv har dock en del skador så min syster och mina föräldrar tycker att jag ska lägga ett laminatgolv på det istället. Själv hade jag gärna haft ett parkettgolv men jag är osäker om det är lönt att försöka laga det, enligt dem så låter det som att det nästan är omöjligt att laga (det har blivit slipat en gång redan) och att det istället är bättre att lägga ett laminatgolv ovanpå.

Vad tror ni? Är det lönt att försöka fixa det här och vad tror ni det skulle kosta om man hyr in hjälp? Eller är det bättre att bara lägga ett laminatgolv på det? Har ni någon koll på hur det kan påverka försäljningsvärdet senare ifall jag ska sälja lägenheten? Som jag förstått det så verkar många vilja ha parkettgolv i vardagsrummet snarare än laminatgolv.

Golvet är slipat minst en gång tidigare men slipningen verkar inte ha varit jättebra gjord. Det verkar också vara en del sprickor i det som mina föräldrar och min syster tror blir svåra att laga. Själv kan jag inte laga dem utan jag hade fått kontakta hantverkare i så fall och jag har ingen koll på vad det skulle kosta.

Laminat hade kostat ca 3600 + arbetstid. Vad tror ni? Är det värt att försöka laga detta parketgolv (hyra in hantverkare)? Eller bara köra på den enkla och billiga lösningen med laminatgolv?
[bild] [bild][bild][bild][bild][bild]
Självklart ska du rädda detta fina golv. Vore en förolämpning att lägga ett laminatgolv över. En duktig golvfirma fixar sprickor m m De mörka fläckarna ser ut att vara rester av gammal lack efter någon försökt slipa golvet själv och inte lyckats fullt ut. Ring en firma och be om en offert och utlåtande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Hur gammalt kan golvet tänkas vara? När byggdes huset?
 
yonna yonna skrev:
Hur gammalt kan golvet tänkas vara? När byggdes huset?
1957 byggdes huset men jag vet inte om golvet är så gammalt.
 
Ett jättefint parkettgolv. Vad är det för dårar som vill lägga laminat ovanpå det golvet!? 😃
Ta dit firma och fråga om pris för slipning+lack
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Är golvet från 50talet går det förmodligen att slipas mer än två gånger. Typ Holländsk parkett. Jag tror också att det är någon oproffsig som försökt slipa golvet.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Inte alls säkert att det går att slipa. Hade liknande och det var inte massivt. Ej lönt enligt golvläggaren.

Hörnbiten vid balkongen ser ut att vara lös. Kan du pilla upp den och fota från sidan så ser man snabbt hur mkt material som är kvar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det ser inte ut att vara gjort av en golvläggare från 50-talet. Kollar man linjeringen på bilden med (tv-bänken?) så blir jag alldeles ”kiffig” i huvet som min kära mamma hade sagt.

Det linjerar inte alls med yrkesstoltheten som fanns på den tiden. Dessutom känns inte stavarna korrekta som holländska modellen utan detta ser ut som ett klickgolv. Jag kan ju dock ha fel här. Men i min värld hade det dessutom funnits en fris som ramade in golvet.

Tycker inte detta är ett speciellt fint golv. Skulle inte skämmas att lägga laminat över om man vill ha det fräscht och tycker om att gå på det.
 
D Dr Benz skrev:
Det ser inte ut att vara gjort av en golvläggare från 50-talet. Kollar man linjeringen på bilden med (tv-bänken?) så blir jag alldeles ”kiffig” i huvet som min kära mamma hade sagt.

Det linjerar inte alls med yrkesstoltheten som fanns på den tiden. Dessutom känns inte stavarna korrekta som holländska modellen utan detta ser ut som ett klickgolv. Jag kan ju dock ha fel här. Men i min värld hade det dessutom funnits en fris som ramade in golvet.

Tycker inte detta är ett speciellt fint golv. Skulle inte skämmas att lägga laminat över om man vill ha det fräscht och tycker om att gå på det.
Jo men om du tittar lite mer så ser du att det är större och mindre 4kanter, holländsk mönster är det kanske inte.
 
Slipa om, spackla med spån och Mix&Till, slipa och lacka så blir det nog bra.
Men betydligt dyrare än en klickgolv så klart.
Om man känner att man inte har råd så ta någrs mer bilder på golvet och gärna översikt så man ser helt, spar undan och ha med dom vid ev försäljning.

Vissa, som jag, skulle få spel om jag fick frågan om att lägga ett laminat över det där golvet 😄
Men alla gillar olika som tur är.

Ett av dom roligare golven jag slipat var ett där man lagt heltäckningsmatta över parkett, som tur va så ville nya ägaren ta fram gamla golvet

Edit: hittade en bild
Golvet slipat och lackat
Trägolv med fiskbensmönster, tom rum, reflektion av fönster, två element längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo men om du tittar lite mer så ser du att det är större och mindre 4kanter, holländsk mönster är det kanske inte.
Man ser ju ”ganska” tydligt längsgående markeringar som talar för att det är plankor typ parkett med faner (av olika mm tjocklek) som sjunker precis i skarven. Därför svårare att komma åt och slipa. Och därför också begränsad möjlighet att kunna slipa mer.

Anywho så är det inte snyggt och alla gamla golv förtjänar inte att restaureras.
 
Tycker du om mönstret på golvet? I så fall skadar det inte att fråga en firma vad det skulle kosta att slipa upp, och om de tror att det går att få det snyggt.

Om du inte är kär i just detta golv kan du lägga laminat uppepå. Det läggs ju flytande, så om du eller någon framtida ägare vill ge parketten en chans till är det ju bara att ta bort laminatgolvet.

Strunta i vad andra här tycker om golvets mönster, det är du som ska bo där och trivas med det 🙂
 
  • Gilla
fisgris8 och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Man ser ju ”ganska” tydligt längsgående markeringar som talar för att det är plankor typ parkett med faner (av olika mm tjocklek) som sjunker precis i skarven. Därför svårare att komma åt och slipa. Och därför också begränsad möjlighet att kunna slipa mer.

Anywho så är det inte snyggt och alla gamla golv förtjänar inte att restaureras.
Jo att det inte är "lösa" bitar är ju klart, det är väl troligen plank med mönster (lamellparkett kanske det heter?) men det brukar vara 4-5mm slitskikt så det går iaf att slipa 3-4 gånger i normalfall.
En slipning med 60 papper får bort fläckarna, det är jag övertygad om.
 
nino nino skrev:
Jo att det inte är "lösa" bitar är ju klart, det är väl troligen plank med mönster (lamellparkett kanske det heter?) men det brukar vara 4-5mm slitskikt så det går iaf att slipa 3-4 gånger i normalfall.
En slipning med 60 papper får bort fläckarna, det är jag övertygad om.
Absolut. Allting går. Frågan är förutsättningarna och hur mycket man vill offra av tid och pengar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har fått ett svar nu från ett bolag, det kostar 6000 kronor (efter ROT-avdrag) för golvslipning och lackning + kostnad för resa och spackling. De gjorde bedömningen att det var slipat för lite. De skrev också att det går att spackla i vissa sprickor men att det är risk att det spricker upp vilket är rätt så oroväckande.

Skillnaden 6000 kronor+ kontra 3600 kronor för laminatgolv + eget arbete för att lägga in är ju inte jättestor skillnad i summa då. Frågan är mer hur bra det blir, det är ju lite oroväckande att det är risk att sprickorna spricker upp.

Hur tror ni det kan bli i längden? Om 10 år t ex, kan jag få problem med parkettgolvet? I jämförelse blir ett laminatgolv lättare att sköta om kanske?

Jag spenderar också större tiden av mina dagar i vardagsrummet (kommer ha min dator där och jobba där) så det är viktigt att det blir bra där för mig. Vissa verkar tycka att laminatgolv känns hårda och kalla? Men det kanske går att lägga en matta eller fotstöd eller något under datorn så att det blir skönare att jobba där.

Angående slipning så verkar den vara slipad från 8,3 mm till 6,3 millimeter redan.
Svart yta, gul torkduk, träbit, transparent plaststick. Abstrakt, otydligt sammanhang, fokus på texturer och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om valet står mellan att lägga laminat för 3600 + arbetstid eller låta det gamla (skadade) parkettgolvet vara framme, vilket tycker ni är bättre då? Laminat blir ju klart snyggare i så fall (men kanske inte lika skönt att gå på eller lika varmt).

Lade till 3 ytterligare bilder (en med tjockhet och två på golvet).
 
  • Två olika trägolv möts, skarv synlig, ljusa och mörkare plankor, slitna, några fläckar och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv, skarv med metallist, olika mönster och riktningar, slitage, skruv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.