Jag tycker bara det verkar som 305 nyligen börjat intressera sig för el och vetgirigt ställer massa frågor. 305 har ju inte fuljordat anläggningen, utan undrar bara. 305 lär sig nog sin el snabbare än vad du gjorde på det här sättet.
 
Floppman: Jag har sett att ABB m.fl. har skåpsinredning mm för inkommande 5-ledare till elskåpen. De talar också om hur man uppgraderar existerande skåp för att gå över till matande 5-ledaresystem till skåpet i samband med kabelbyte. Är det inget som används i praktiken?
 
Inte än så länge (vad jag vet). Men det kommer säkert. Anledningen till att man idag har separat N och Pe-skena i kabelskåpen är att utgående serviser från skåpen måste ha varsin klämma, och då räcker inte skåpets bredd till för att få plats på en skena. N- och Pe skenorna är byglade med fläta, och ink. PeN-ledare ansluts på Pe-skenan.
 
Jag blev nyfiken och letade runt lite. Det verkar finnas större organisationer (sjukhus, större företag t ex) som kräver rena TN-S system från transformator och frammåt. Något enstaka elbolag nämner att de bygger nya anläggningar på det viset.

Kabeltillverkare som t.e.x Draka talar om en liten men snabbt ökande efterfrågan på 5-ledarkablar för under 1kV och grova dimensioner för användning i distributionsnätet. Jag antar det är något som kommer.
 
Kan det säkert göra. Snart kommer säkert någon på att det ska vara skärm på alla markkablar.
 
Mikael_L
Göran.W skrev:
Att man inte får koppla så beror på att om något blir fel finns det bara en ledare att leda av fel strömen genom och inte 2st som när jord ledaren är med.
Men detta stämmer väl inte!?

Nollan är återledaren när allt är normalt och skyddsjorden leder bort felström!
Och framförallt ser skyddsjorden till att apparathöljen av metall inte kan få farlig spänning (tillräckligt lång tid för att vara farligt).
 
Mikael_L skrev:
Men detta stämmer väl inte!?

Nollan är återledaren när allt är normalt och skyddsjorden leder bort felström!
Och framförallt ser skyddsjorden till att apparathöljen av metall inte kan få farlig spänning (tillräckligt lång tid för att vara farligt).
Stämmer precis som Mikael_L skriver!

I en ledare som leder ström får man alltid ett spänningfall, om man då använder noll-ledaren för att skyddsjorda ett föremåls utsatta del så kommer denna del inte att ha noll-potential utan den får en annan potential beroende på det aktuella spänningsfallet i ledaren.

Skyddsledaren leder normalt endast ström i felögonblicket och endast då blir det ett spänningsfall i ledaren (innan skyddet löser ut), normaltillståndet ger jordpotential i den utsatta skyddsjordade delen.
 
petersv skrev:
Floppman: Jag har sett att ABB m.fl. har skåpsinredning mm för inkommande 5-ledare till elskåpen. De talar också om hur man uppgraderar existerande skåp för att gå över till matande 5-ledaresystem till skåpet i samband med kabelbyte. Är det inget som används i praktiken?
Har faktiskt fått uppgraderat till 5-ledare på servisen alldeles nyligen. Visserligen bara de sista 50 metrarna från sista stolpen fram till mätarskåpet då ändpunktsjordtaget sitter vid denna stolpe. Men därifrån så är nu hela elsystemet som försörjer 4 byggnader 5-ledare.
 
Roger_Spontare>Är inte helt säker på att jag håller med om din tolkning för vissa frågor är rätt så kluriga milt sagt.
Uppföljningen ger jag inte heller så mycket för men tiden får väl utvisa vem som har rätt?
Det andra kan du finna svaret på i tidigare trådar, det är inte på forumet jag läst el kan jag säga *S*

/Kent
 
Jag förstår att du inte lärt dig el här, och det är just så jag menar. Där ute i verkligheten skulle man kanske inte orka vara så frågvis som 305. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.