Jag har en 60-tänders HM-klinga till min gersåg och den har levererat sågsnitt som nästan verkat hyvlade. Efter att ha kapat ett pergogolv med den så behövde den slipas (duh!) och jag lämnade in den till en liten gubbe i ett enmanssliperi i närheten eftersom det var det enda ställe jag kunde komma till innan stängningstid.
Nu är klingan visserligen vass igen, men den flisar virket den kapar och snittytan ser ut som om den kom från en vedkap. Jag vet inte vad gubben gjort fel och jag tvivlar på att han kan göra det bra igen.

Nån som kan spekulera i vad som kan ha gått galet och om det i så fall går att slipa rätt igen?
 
Det handlar nog om en felaktig inställning av slipen. Har råkat ut för samma sak. Gå dit och begär pengarna tillbaka+ersättning för ny slipning eller ny klinga om den inte går att slipa om. Klingan går att slipa om, om det finns tillräckligt med HM-material kvar. Dock bör du ta reda på vilka vinklar som gäller för just din klinga - har gubben slipat tänderna helt fel så kan det vara svårt för ett annat sliperi att göra rätt - eftersom de inte vet hur din klinga ska se ut. Ta ett snack med tillverkaren av klingan och fråga efter vinklarna. De kan också svara på hur mycket HM det måste vara kvar för att klingan ska kunna slipas om.
 
Vad kostar det att slipa en klinga ?
 
Köpte ett set med tre klingor, olika tandantal av märket Hitachi. Tror de gick på ca en tusenlapp. Kanske inget som är värt att kladda med?
 
Daniel_N: Det låter faktiskt troligt. Jag är nästan säker på att klingan hade negativ tandning innan, ska kolla vad det är nu.

SaabAero: Jag betalade 300 totalt för slipning av en 60-tänders och en 40, men eftersom resultatet var uselt på den ena (40-tandaren är OK, men används i en klyvsåg) så är kanske inte det beloppet representativt.

Snurre: Ska kolla vad jag får ge för en god klinga härikring. Var köpte du dina?
 
På den lokala byggshopen (Skåne). De hade inga hemma så det var beställningsvara och tog några dagar. Men jag är nöjd med kvalitén. Fungerar bra i min Bosch, 300:- blev ju ca vad jag betalade för en ny klinga.
 
Så länge HM-tanden är tjockare än halsen så går den att slipa.
Jag brukar säga att slipningen kostar ca 1/3-del av nypriset på en klinga MEN det beror ju lite på vilken klinga och vilken kvalite...
En slipa klinga är ofta bättre än en helt ny klinga men det gäller att den slipas på rätt sätt för dess endamål!
 
Tror att jag betalat 2sek/tand i snitt oberoende av antaltänder påmina klingor. inkl. moms

Mvh Lagavulin
 
P-plats skrev:
Så länge HM-tanden är tjockare än halsen så går den att slipa.
Jag brukar säga att slipningen kostar ca 1/3-del av nypriset på en klinga MEN det beror ju lite på vilken klinga och vilken kvalite...
En slipa klinga är ofta bättre än en helt ny klinga men det gäller att den slipas på rätt sätt för dess endamål!
Slipa eller nytt har debatterats tidigare. För egen del så väljer jag nytt (Bosch 8" o Festool 160mm klingor) då dom kostar mellan 150 o 210kr nya o jag ids inte lita på någon sliparklåpare.
 
Lagavulin skrev:
Tror att jag betalat 2sek/tand i snitt oberoende av antaltänder påmina klingor. inkl. moms

Mvh Lagavulin
24kr för en Festool 12 Panther?

Min slipare vill ha 180kr för den o nykostar den <180kr
 
P-plats skrev:
Så länge HM-tanden är tjockare än halsen så går den att slipa.
Jag brukar säga att slipningen kostar ca 1/3-del av nypriset på en klinga MEN det beror ju lite på vilken klinga och vilken kvalite...
En slipa klinga är ofta bättre än en helt ny klinga men det gäller att den slipas på rätt sätt för dess endamål!
Vet inte om jag missförstod dig, men HM-tanden är väl alltid tjockare än halsen? Den blir ju inte tunnare för att klingan slipas.
 
Nej den blir inte tunnare men kortare om man tänker sig i klingans radies riktning. Tänk dig att att gropen mellan tänderna blir grundare och grundare ju mer man slipar ner av tänderna.
 
Nimajneb skrev:
Slipa eller nytt har debatterats tidigare. För egen del så väljer jag nytt (Bosch 8" o Festool 160mm klingor) då dom kostar mellan 150 o 210kr nya o jag ids inte lita på någon sliparklåpare.
Självklart finns det klingor som inte är värda att slipas men det märks också att du inte fått testat att anlita en riktig slipare...


Daniel_N skrev:
Vet inte om jag missförstod dig, men HM-tanden är väl alltid tjockare än halsen? Den blir ju inte tunnare för att klingan slipas.
phl skrev:
Nej den blir inte tunnare men kortare om man tänker sig i klingans radies riktning. Tänk dig att att gropen mellan tänderna blir grundare och grundare ju mer man slipar ner av tänderna.
HM-tanden BLIR tunnare med tiden, kanske inte märks lika väl på en klinga för trä som för en för metall. Tanden slits ju och blir mindre på alla håll men det ska ju inte halsen göra...
Tandhöjden ser man ju att den blir mindre då det är där den slipas men som jag skrev så gör det inte så mycket om det inte är så mycket kvar av tanden på höjden så länge den är tjockare än halsen.
Observera att detta är generelt och fråga alltid slparen om det är värt att slipa eller ej.

En riktig slipare kan göra underverk för era klingor och det är tråkigt att flera har dålig erfarenhet av at få sina klingor slipade...
...men det är ju ett hantverk och vi vet ju hur det kan skilja mellan flera hantverkare!? :rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
24kr för en Festool 12 Panther?

Min slipare vill ha 180kr för den o nykostar den <180kr
Lite OT men hittar du dem verkligen så billigt? Riktpriset i Sverige ligger ju på 475 + moms.
Jag vill minnas att du tidigare nämnt någon site i tyskland (?) i en annan tråd men jag trodde inte det kunde vara så stor skillnad. Jag har inte kollat så noga själv eftersom behovet inte upstått ännu men det blir kanske snart dags om jag får tummarna loss att beställa bordssågen. Då lär jag behöva något mer än originalklingan.

Jag har förresten också hört det som P-Plats skriver, att en slipad klinga kan vara bättre än en fabriksny. Jag kommer dock inte ihåg vem som sa det. Kan tom ha varit någon säljare, kanske på theofils?
 
Redigerat:
jac skrev:
Jag har inte kollat så noga själv eftersom behovet inte upstått ännu men det blir kanske snart dags om jag får tummarna loss att beställa bordssågen. Då lär jag behöva något mer än originalklingan.
Jag kan rekommendera Axminsters set med tre 250 mm klingor klyv/kap/finkap som jag upplevt som prisvärda. Jag kan dock inte jämföra med annat än Bosch orginal kombiklinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.