V Viealive skrev:
Vad menar du att det skulle krävas för verktyg? Jag är nog både i kategorin gillar och laga och oacceptabelt att slänga om det går att laga kategorin.
Mera generellt. Jag kan köpa verktyg för 800 för att laga eller serva något som kostar 900. Men är det enkelt att laga och man gillar utmaningen så kommer det ju löna sig mer vid nästa reparation... och är bra för miljön...
 
  • Gilla
Viealive
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ytterhöljet har inget med skydd från microvågor att göra.

Magnetronen är innesluten i en kapsling som bara läcker vågor in i ugnen via dedikerade kanaler, inte utanför.

Hela ugnens innanmäte är tätt för microvågor, inklusive glaset i
J JohanLun skrev:
Mera generellt. Jag kan köpa verktyg för 800 för att laga eller serva något som kostar 900. Men är det enkelt att laga och man gillar utmaningen så kommer det ju löna sig mer vid nästa reparation... och är bra för miljön...
Förstår! Exakt! Såg att jag kan hyra en crimptång med tillbehör på Hygglo för max en femtiolapp så jag kör nog på det.
 
V Viealive skrev:
Förstår! Exakt! Såg att jag kan hyra en crimptång med tillbehör på Hygglo för max en femtiolapp så jag kör nog på det.
Köp en på Amazon. Det är bra att ha hemma. Var noga att käftarna är avpassade för den sko du tänkt använda. På Amazon kostar de nån hundralapp och träffar man rätt så känns konstruktionen snarlik med proffsgrejor vi har på jobbet som väl kostar 2000st.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En del mikrovågsugnar tycks odödliga tex vår gamla Whirlpool (?) från ca 1990, gällde det denna skulle jag nog lagt litet energi. Inget kinakrafs, då är det inte lönt.
Har också en Whirlpool från de åren.
Odödlig min med verkar det som :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
V Viealive skrev:
Förstår! Exakt! Såg att jag kan hyra en crimptång med tillbehör på Hygglo för max en femtiolapp så jag kör nog på det.
ta med sladden till hygglo så kanske det inte kostar nått..
 
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har också en Whirlpool från de åren.
Odödlig min med verkar det som :)
japp gamla whirlpool var grejer det
 
A
J JohanLun skrev:
Köp en på Amazon. Det är bra att ha hemma. Var noga att käftarna är avpassade för den sko du tänkt använda. På Amazon kostar de nån hundralapp och träffar man rätt så känns konstruktionen snarlik med proffsgrejor vi har på jobbet som väl kostar 2000st.
Man kan ha otur

Jag använder väl min 2000- tång en eller ett par ggr per år men skulle inte kunna tänka mig att använda den andra från biltema öht
Det är som natt och dag på dessa

det är hyffsat viktigt att momentet löser ut rätt så att krimpen håller fast ledaren på rätt sätt för att slippa få varmgång som på TS bilder
 
electroluxaren skrev:
japp gamla whirlpool var grejer det
De tillverkades i Norrköping på den tiden vill jag minnas.
Philips och Whirpool hade en gemensam fabrik där.
Riktigt bra kvalitet iaf, min är ju över 30 år, och används (nästan) dagligen.
 
Redigerat:
Är det lite effekt på elementet så brukar det fungera dåligt med vanliga kabelskor. Kontakteringen blir för dålig även om man har bra grejer. Kabelskorna på dylika grejer är oisolerade och monterade maskinellt där presskraften blir helt annorlunda. Kabeln på bilden har ju antagligen brunnit av för att till och med det var dåligt eller slarvigt gjort.
 
electroluxaren skrev:
Man kan ha otur

Jag använder väl min 2000- tång en eller ett par ggr per år men skulle inte kunna tänka mig att använda den andra från biltema öht
Det är som natt och dag på dessa

det är hyffsat viktigt att momentet löser ut rätt så att krimpen håller fast ledaren på rätt sätt för att slippa få varmgång som på TS bilder
Säkert så. Det är ju också så att man ska ha en tång/käft som passar precis med den kabeldimension och sko man använder. Annars spelar tången ingen roll, krimpar man fel kabel/sko med en proffstång blir resultatet också helt fel. Jag har lånat tänger och skor på jobbet ibland (jag jobbar inte praktiskt med el på jobbet men det finns verkstäder där) och jag är ändå förvånad hur "bra" amazon-tången är sett till priset, de större funkar nog lite bättre dock. Köpte en för att krimpa nå minikontakter till min 3d skrivare och jag lyckades inte med en enda, momentet var fel så jag gav upp och köpte färdiga kablar... För tex forodnsbruk är de iallafall otroligt mkt bättre än de där kabelskorna och tången man köpte på OK macken när det begav sig.
 
A
J JohanLun skrev:
Säkert så. Det är ju också så att man ska ha en tång/käft som passar precis med den kabeldimension och sko man använder. Annars spelar tången ingen roll, krimpar man fel kabel/sko med en proffstång blir resultatet också helt fel. Jag har lånat tänger och skor på jobbet ibland (jag jobbar inte praktiskt med el på jobbet men det finns verkstäder där) och jag är ändå förvånad hur "bra" amazon-tången är sett till priset, de större funkar nog lite bättre dock. Köpte en för att krimpa nå minikontakter till min 3d skrivare och jag lyckades inte med en enda, momentet var fel så jag gav upp och köpte färdiga kablar... För tex forodnsbruk är de iallafall otroligt mkt bättre än de där kabelskorna och tången man köpte på OK macken när det begav sig.
alla tänger för oisolerade kabelskor kommer med tre inserts 1,5 2,5 4mm täcker 100% av behoven i vitvaror
 
electroluxaren skrev:
flatstifts hylsan måste vara av stål och inte förtent mässing
Det hade du kunnat berätta för IVT som inte har stål på sina till elpatronerna...
 
electroluxaren skrev:
alla tänger för oisolerade kabelskor kommer med tre inserts 1,5 2,5 4mm täcker 100% av behoven i vitvaror
Ah, ok, i fordonsbranchen så har man för våra fordon ett 20-tal olika varianter, käftar och tänger skulle jag uppskatta, säkert ännu fler på verkstäderna som även ska klara äldre fordon.

I serieproduktion så är det helt andra grejor, jag har inte sett själv hur det ser ut men det är robotar som pressar.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade du kunnat berätta för IVT som inte har stål på sina till elpatronerna...
allt som man tjänar 5 öre på i produktionen är bättre...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
allt som man tjänar 5 öre på i produktionen är bättre...
Jag vet att vi har olika krav på olika användning, placering osv. Ofta finns samma sko med tenn, nickel, silver, guld osv. Har varit fall där det varit väldigt noga vilket material det är pga kemiska reaktioner.

Men vitvarubranchen är väl väldigt kostnadspressad och miljön ändå drägligt mild, så förmodligen duger det billigaste. Eller får duga och livslängden blir därefter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.