Hej!

Långt inlägg, men hoppa till sista stycket för att läsa den konkreta fråga, resten är bakgrunden till hur det blev så. :)

Vi har byggt om köket i vår lägenhet och passade på att samtidigt byta ut gasspisen mot en elspis då vi ändå drar om elen i stora delar av lägenheten. Detta diskuterade vi med elektriker som tyckte det var en lysande idé men sa att vi skulle hitta en spis som har märkningen 230/400V... Sagt och gjort, vi hittade en spis med den märkningen och trodde att allt var frid och fröjd! När allt nästan var klart så ringde elektrikern och sade att detta helt plötsligt inte går att koppla in då strömmen in i lägenheten är för svag, förklarade att det var gammal lägenhet med gamla stammar etc etc.. Något som jag kan tycka fackmän har skyldighet att tänka på när man anlitar för ett sådant jobb, men men. Problematiskt tänkte vi då all gas redan var igenpluggad, gasspisen var såld och köket ombyggt utan gasledning dragen bakom.

Efter turer fram och tillbaka så kom vi fram till att det är vad det är, och enligt föreningen skulle elstammarna ändå bytas inom några månader vilket skulle lösa vårt problem och göra det möjligt att koppla in spisen. "Några månader med kokplatta har ju ingen dött av", tänkte vi. Detta var för nästan ett år sedan... Stambytet pausades på grund av ökade kostnader i samband med världsläget. Men som det ser ut så kommer bytet återupptas och färdigställas innan jul, så ingen idé att hänga läpp! Men jag har tröttnat på att inte ha någon ugn och att titta på en ny spis som bara används som en dyr avställningsyta för en kokplatta så har börjat fundera på lösningar.

Frågan:
Är det möjligt på något sätt (med hjälp av elektriker såklart) att endast koppla in en av faserna i en spis för att få ugnen att fungera? Har läst någonstans att ugnen går på en fas och plattorna går på de två andra, stämmer detta? Beror väl på modell av spis såklart, men kan det finnas något hopp överhuvudtaget att få en fungerande ugn på detta vis? Känns som ett long-shot men vill kolla här först innan jag ringer någon elektriker och blir dumförklarad.

Tacksam för input på detta! Spisen som det gäller är denna: https://www.bosch-home.se/produktlista/HKN31P050W
 
Det brukar oftast gå att göra men det för med sig vissa begränsningar. Om "strömmen är för svag", dvs ledningarna lågt avsäkrade så får man tänka sig för och inte använda flera plattor samtidigt eller ugnen samtidigt som plattorna. Inte optimalt men som nödlösning kan det väl funka.

Om du har möjlighet att dra fram spisen så finns där ofta en beskrivning av olika inkopplingsalternativ.
 
  • Gilla
jhebbe och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört så. En komplett spis på enfas10A. Säkringen gick ingen gång. Först var det gör att få en extra ugn när många pizzor skulle gräddas. Då användes bara ugnen, men samma koppling användes mer normalt under en period när den ordinarie spisen gick sönder.

Men om man kopplar så får man tanka sig för. Kör man ungen låter man plattorna vara, och använder man mer än en platta så får man inte dra på fullt. Men som nödlösning i väntan på en riktig inkoppling fungerar det definitivt.
 
  • Gilla
jhebbe
  • Laddar…
Okej, då låter det ändå som att det kan finnas hopp! Undrar varför elektrikern som gjorde installationen inte föreslog något liknande då..

Det sitter inte en kontakt där nu så frågan är hur man skulle gå tillväga för att få det att fungera. Kabel är dock redan framdragen från säkringsskåpet, och där är redan förberett med 3x16A säkringar för spisen.

Bifogar en bild på vad kopplingschemat bak på spisen säger, mig säger det inte så mycket men någon av er kan kanske tolka det?
 
  • Klistermärke med elektrisk anslutningsschema för trefas- och tvåfasinstallation, QR-koder, på en metallbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Därför att det är fel att göra så, även om det fungerar som nödlösning.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att det är fel att göra så, även om det fungerar som nödlösning.
Okej, då lär man ju inte få hit en elektriker som vill göra så heller. Och det är inget som jag skall ge mig in i heller, det är säkert! Ändå intressant att det teoretiskt sett går.
 
Fråga kan du ju göra. Men var tydlig med att du inser baksidorna.
 
D Daniel 109 skrev:
Fråga kan du ju göra. Men var tydlig med att du inser baksidorna.
Ja såklart! Baksidorna är väl helt enkelt att inte kunna använda någonting samtidigt som du skrev, och att om en råkar göra det att säkringen går?
 
Precis.
 
  • Gilla
jhebbe
  • Laddar…
Hmm, den kan enligt anvisingen kopplas in på två eller tre faser samt nolla men inte endast en fas+nolla. Min tanke var att koppla sammans spisens fasledare och ansluta den enfastigt till nätet som enklast möjliga lösning tillsvidare. Jag kan tänka mig två skäl till att enfasig koppling inte finns med:

1. Tillverkaren tycker att det är olämpligt pga att det är lätt att vrida på för mycket och därmed bränna säkringen
2. Den interna neutralledaren kanske inte är dimensionerad för att hantera detta.

Du säger att kabeln är trefasig och avsäkrad 3x16A? Det är oftast så man säkrar av en spis. Vet du närmare vari den av elektrikern påstådda begränsningen ligger? Är tre faser indraget i bostaden i dagsläget?
 
Det här var ju humor. Bosch har gjort en äkta trefasig spis, hurra. Och dom har tänkt på att fördela last jämnt när man har två faser. Men den kan inte kopplas in på en fas... Skulle det finnas något relevant skäl till det? Knappast. Det skulle kosta 1 meter kopplingsledning internt, alternativt en kopplingsledning med större area för N. Snacka om att falla på målsnöret.

Nu kommer den inte att överbelastas på något sätt då vi har enfas 10 eller 16 A. I nuläget kan alltså ett perilexuttag monteras så att allting är klart. (Levererades verkligen spisen med sladd och perilexstickpropp?? Det är ju ofattbart!! Har styrelsen för Bosch gjort en storrensning i toppskiktet?)

Men fasledarna ska i nuläget kopplas ihop så att endast en säkring används. Enklast borde vara att göra det i elcentralen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Du säger att kabeln är trefasig och avsäkrad 3x16A? Det är oftast så man säkrar av en spis. Vet du närmare vari den av elektrikern påstådda begränsningen ligger? Är tre faser indraget i bostaden i dagsläget?
Precis, det är förberett för att gå att koppla in korrekt när elstammarna dras om i nuläget. Detta verkar skjutas upp hela tiden så kollar på andra alternativ. Enligt elektrikern ville kunde han inte koppla in den för att det är gamla kablar in och fanns en risk för att överbelasta dem, tror han sa att det bara är en fas in. Sitter tre röda porslingssäkringringar (10A?) nu som jag antar är för huvudströmmen, det borde väl vara trefas i sådana fall?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu kommer den inte att överbelastas på något sätt då vi har enfas 10 eller 16 A. I nuläget kan alltså ett perilexuttag monteras så att allting är klart. (Levererades verkligen spisen med sladd och perilexstickpropp?? Det är ju ofattbart!! Har styrelsen för Bosch gjort en storrensning i toppskiktet?)

Men fasledarna ska i nuläget kopplas ihop så att endast en säkring används. Enklast borde vara att göra det i elcentralen.
Hm, okej. Om den då kopplas så endast en säkring används, då tror du spisen och ugnen kommer fungera men det kommer inte bli lika varmt lika snabbt, förstår jag dig rätt då?
 
Sannolikt har du tre gruppsäkringar. Man kan gissa att du ha en 16A huvudsäkring vid mätaren som kan finnas i källaren.

Spisen kommer att ha full prestanda tills någon säkring går sönder. Säkringen är till för att skydda ledningen. Så det ska inte gå att dra en farligt stor ström inledningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt har du tre gruppsäkringar. Man kan gissa att du ha en 16A huvudsäkring vid mätaren som kan finnas i källaren.

Spisen kommer att ha full prestanda tills någon säkring går sönder. Säkringen är till för att skydda ledningen. Så det ska inte gå att dra en farligt stor ström inledningen.
Ja du har säkert rätt, såhär ser det ut idag. Kanske förtydligar lite!
 
  • Elcentral med säkringar, energimätare till höger, trefasuttag nedtill och ljuskällor till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, det var inte alls vad jag förväntade mig efter din beskrivning. Nej, det där ser ut som att du har tre huvudsäkringar. Då bör spisen absolut kopplas in trefasigt.

Edit: Det här visade sig vara helt fel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.