Fast det är bara en fas genom elmätaren och bara en tvåpolig JFB, så jag tippar på att det bara finns en fas.

• Gilla
jhebbe
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej, det var inte alls vad jag förväntade mig efter din beskrivning. Nej, det där ser ut som att du har tre huvudsäkringar. Då bör spisen absolut kopplas in trefasigt.
Ursäkta otydlig beskrivning, har nog inte rätt ord för detta.

Men då kvarstår frågan, varför kan jag inte koppla in den idag? Spisen säkringar bär väl inte överstiga strömmen in i lägenheten, så om strömmen in är avsäkrad på 10A och spisen är avsäkrad på 10A (eller mindre?) borde ingen skada kunna ske. Är mitt resonemang korrekt? Om jag kör spisen så kan jag inte använda så mycket annan strömkrävande utrustning i lägenheten, är det därför elektriker inte ville koppla in den?

Ser ut som 3 st 10A säkringar. Men jordfelsbrytaren i centralen är tvåpolig (= enfas). Så jag tvivlar på att det är trefas, trots det som ser ut som 3 (klena) huvudsäkringar.

Fast det saknas ju lite info. Är det klart att stambytet innebär trefas till alla? Om det i fortsättningen bara byts kablar och som förvisso klarar mer ampere så kan ni ju inte använda spisen iallafall sen.........Det är inte på något vis ovanligt med enfas till lägenheter men då lär man ju ha spis därefter. En enfasspis alltså.

jhebbe jhebbe skrev:
Ursäkta otydlig beskrivning, har nog inte rätt ord för detta.

Men då kvarstår frågan, varför kan jag inte koppla in den idag? Spisen säkringar bär väl inte överstiga strömmen in i lägenheten, så om strömmen in är avsäkrad på 10A och spisen är avsäkrad på 10A (eller mindre?) borde ingen skada kunna ske. Är mitt resonemang korrekt? Om jag kör spisen så kan jag inte använda så mycket annan strömkrävande utrustning i lägenheten, är det därför elektriker inte ville koppla in den?
OM det är så att du har enfas 10A till lägenheten, vilket inte är ovanligt i äldre lägenheter med gaspis. Så blir det väldigt klent för spisen.

Det har ni helt rätt i. Jag pudlar omedelbart en gång till mitt förra inlägg är helt fel.

H hempularen skrev:
OM det är så att du har enfas 10A till lägenheten, vilket inte är ovanligt i äldre lägenheter med gaspis. Så blir det väldigt klent för spisen.
Detta är nog fallet i denna lägenhet. Jag tänkte inte alls på detta när vi drog igång detta projekt och tycker väl såhär i efterhand att elektrikern borda ha påpekat detta innan vi pluggade igen gasen, köpte spis etc.. Men alltid lär man sig!

S Stefan1972 skrev:
Fast det saknas ju lite info. Är det klart att stambytet innebär trefas till alla? Om det i fortsättningen bara byts kablar och som förvisso klarar mer ampere så kan ni ju inte använda spisen iallafall sen.........Det är inte på något vis ovanligt med enfas till lägenheter men då lär man ju ha spis därefter. En enfasspis alltså.
Detta är ju helt klart värt att kolla upp, tack för det. Ska ringa ordföranden idag!

Men till min grundtanke då, att på något sätt köra enbart ugnen i spisen, vad tror ni om det? Bara önsketänkande? Går det att koppla så ens?

Det behövs nog ett internt kopplingschema för att veta vad som går och inte. Vad är den totala effekten på allt? Står det nå mer om vad varje del har för effekt?

S Stefan1972 skrev:
Det behövs nog ett internt kopplingschema för att veta vad som går och inte. Vad är den totala effekten på allt? Står det nå mer om vad varje del har för effekt?
Du menar på spisen? Detta står på tillverkarens hemsida (se bifogad bild):

• Specifikationer för en glaskeramikhäll med effektdata och ugnens olika funktioner, inklusive pizzaläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk specifikation: Perilex-kontakt, kabeltyper, längd, spänning, effekt på 9700 watt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jhebbe jhebbe skrev:
Om den då kopplas så endast en säkring används, då tror du spisen och ugnen kommer fungera men det kommer inte bli lika varmt lika snabbt, förstår jag dig rätt då?
Spis och ugn kommer att fungera, men du bör inte använda dem samtidigt. Du är begränsad till 16 A säkring som motsvarar 3600 W. Det är ungefär två st kokzoner samtidigt. Ugnsdelen tror jag drar ganska mycket så den ska du inte värma upp samtidigt som du använder hällen. Men har du väl värmt upp ugnen kan du köra en kokzon också. Du ska alltså försöka hålla sig under 16 A / 3600 W.

Och som jag skrev, montera ett normalt kopplat perilexuttag vid spisen. I elcentralen, som just nu är enfasig, har du tre st dvärgar till spisen? Men alla matas från samma fas? Där måste man i så fall se till att endast en av dvärgarna används för att inte överbelasta spisens ledning. Men kanske är du redan begränsad av storleken på mätarsäkringen? Låt en elektriker titta på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.