tommib
L Leif i Skåne skrev:
Hur är den gamla spisen inkopplad? Gjutjärnsdosa i väggen?
Skruva av lockt och tag en bild ! Och lägg upp.
Är lägenheten omtrådad? Annars bli inte förvånad att färgerna är svart=fas , vit=nolla. Standard 50-tal. 4mm2
Skall du koppla med en fas använd 5-ledare där man parallell kopplar 2 ledare för fas respektive nolla totalt 3 mm2 .
Nej, inte alls så. Man parallellkopplar inte ledare på det sättet. Det är troligen redan draget 3x4 kvmm så TS behöver inte göra något åt det. Däremot måste kontaktdonet vara ett Norwescodon då Schucko bara är godkänt till 16A. Ska ugnen kopplas på samma är det bättre att ansluta både hällen och ugnen fast i en kopplingsdosa.
 
tommib tommib skrev:
Nej, inte alls så. Man parallellkopplar inte ledare på det sättet. Det är troligen redan draget 3x4 kvmm så TS behöver inte göra något åt det. Däremot måste kontaktdonet vara ett Norwescodon då Schucko bara är godkänt till 16A. Ska ugnen kopplas på samma är det bättre att ansluta både hällen och ugnen fast i en kopplingsdosa.
Jag menade kabeln mellan nya hällen och kopplingsdosan i väggen. Så arian blir tillräcklig för 20A
Oftast används 5x1.5 mm2 som flexibel kabel.
 
tommib
Varför skulle TS använda något annat än 3G2,5 till det?
 
Eftersom det är säkrat med 20A räcker inte 2.5 mm2

Tillverkarna av hällen anger 2x1.5 = 3 mm2 per fas respektive nollan vilket kan belastas motsvarande 4 mm2 enkelledare.
 
K kafferaffe skrev:
Så för att summera mina herrars inlägg:
Så istället för att lägga allt på separata grupper med risk för säkringsfel i huvudsäkringen så lägger jag ugn och spis på samma 20A grupp. Nackdelen blir att ugnen behöver minst 10A vilket ger hällen (org 22A) en effektivitet på mindre än 50%.
Med den uppdelningen minskar mycket riktigt risken att huvudsäkringen löser före spissäkringen.

K kafferaffe skrev:
Jag förstår det ni har skrivit om 4.6kW, det som mest förvånade mig är att den gamla ungen och hällen har större totalW än de nya vitvarorna, vilket gör att det bör bli mer säkert att använda de nya.

Gammal spis 9kW, ny 5.1kW
Ny ugn, minst 10A, samma krav den äldre.
Gemensamt för den gamla och den nya spisen är att de garanterat kommer att lösa säkringen om du maxar allt länge. Men det gör man i princip aldrig när man lagar mat. Om säkringen inte brukar lösa för dig idag så kommer den inte att göra det framöver heller.

K kafferaffe skrev:
Sedan får man se ifall 1fasen räcker till ugn, häll, diskmaskin samt micro. Får testa mig fram simultant och köpa diskmaskinen sist ifall de andra går att ha på simultant
Eller så skaffar du allt, men håller reda på att inte köra allt samtidigt. Diskmaskin kan ju vara smidigt att ha även om den inte kan köras samtidigt med micro, ugn och häll.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Anledningen till att det fungerar både med gamla och nyare spisar/hällar osv. med säkringar som på pappret är för klena. Är att även om man kör allt, så drar plattor o ugn inte max i mer än kanske 5 minuter, innan de börjar reglera ned. Ugnen har nått sin temp, termostaten stänger ned osv. Säkringen tål en avsevärd överlast rätt länge.
 
tommib
L Leif i Skåne skrev:
Eftersom det är säkrat med 20A räcker inte 2.5 mm2

Tillverkarna av hällen anger 2x1.5 = 3 mm2 per fas respektive nollan vilket kan belastas motsvarande 4 mm2 enkelledare.
Frö frihängande anslutningskabel kan man normalt gå ner i area ett "snäpp". Nu minns jag inte strömvärdet i huvudet för 2,5kvmm koppar men jag har för mig att det är i ligan 25A kontinuerligt. Eftersom spisen inte används på full fart hela tiden och ledningen är kort och välkyld fungerar det.

Ja, IKEAs manual ritar ut det som att man ska dubbla anslutningsledningarna men det är normalt inget man gör.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej tommib

Detta var uppe till diskussion i tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/tolka-kopplingsschema-foer-spishaell.298459/


Schematisk illustration av enkel fasanslutning för en häll med märkningen 220-240V 1N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabelschema för 1-fas inkoppling av spishäll med färgkodade kablar och anslutningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om hällen levereras med kabel kan det se ut så här.
Alla hällar jag har läs om och träffat på består av två delar om 230V
Om man kan fördela på två olika faser (ej aktuellt i denna tråden då TS bara har en fas) så är det bara att dela på brun och svart och ansluta till var sin fas. Visserligen blir nollan onödigt grov då strömmen i denna minskar med √3 .

Här är en inkoppling på IKEA-häll matad med 1 fas. matningen är med 5X 2.5, förberedd att kunna bytas till 2-fasmatning utan om trådning i lägenheten.

Anslutning av elektrisk häll för 1-fasmatning med 5x2.5 kablarna indelade i L1, L2, L3, N, och PE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningsbox för spishäll med öppet lock och synliga kablar samt kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
Anledningen till att den kopplingen beskrivs är för att man ska kunna använda den medföljande anslutningskabeln även vid enfasig inkoppling (alt den lite udda nederländska 2L/2N). Det betyder inte att det är bra att göra så om man kan undvika det.

Problemet med att lägga ledare dubbelt är att kontakten i förbanden riskerar att bli dålig över tid varvid ledarna belastas ojämnt. När sedan den ena går av pga något så har man en ledare som inte längre är dimensionerad för den avsäkring som ligger före*. En teoretisk risk, ja, men eftersom lösningen på problemet är väldigt enkel (använd 3G2,5) så finns ingen anledning att ta den.

* Jag tror att man ev kan ha 20A säkring som kortslutningsskydd för en kort 1.5kvmm anslutningskabel rent teoretiskt men det är förstås olämpligt att ligga på marginalen.
 
tommib tommib skrev:
Problemet med att lägga ledare dubbelt är att kontakten i förbanden riskerar att bli dålig över tid varvid ledarna belastas ojämnt. När sedan den ena går av pga något så har man en ledare som inte längre är dimensionerad för den avsäkring som ligger före*. En teoretisk risk, ja, men eftersom lösningen på problemet är väldigt enkel (använd 3G2,5) så finns ingen anledning att ta den.
När parterna i kabeln vid leverans sitter ihop två och två med ändhylsor borde det väl inte vara någon risk för dålig kontakt? Och om en part går av så innebär det att halva spishällen slutar fungera varvid den kvarvarande parten ändå inte kan bli överbelastad. Man skall väl inte behöva vara rädd för att använda den medlevererade anslutningskabeln enligt medföljande instruktion?
 
tommib
Nej, det är nog ok att använda den så i detta specifika fall. Eftersom apparaten är just två enfasapparater är det mer säkert än en generell dubblering av ledare för att komma upp i area. Man skulle kunna betrakta det som två anslutningsledningar hopbuntade till en i samma hölje.
 
tommib tommib skrev:
Nej, det är nog ok att använda den så i detta specifika fall. Eftersom apparaten är just två enfasapparater är det mer säkert än en generell dubblering av ledare för att komma upp i area. Man skulle kunna betrakta det som två anslutningsledningar hopbuntade till en i samma hölje.
Jag inser nu att din kommentar främst riktade sig mot inlägg #15 som lätt kan tolkas som en generell rekommendation att använda dubbla 1,5 mm² för att klara 20 A säkring. Och jag är enig med dig om att det inte är ok, men att just detta specialfall är ok.
 
L Leif i Skåne skrev:
Jag menade kabeln mellan nya hällen och kopplingsdosan i väggen. Så arian blir tillräcklig för 20A
Oftast används 5x1.5 mm2 som flexibel kabel.
Det är en berättigad fråga. Eftersom hällen kan belasta enfasigt med mer än 20 A så blir det 20 A-säkringen som är styrande och då krävs verkligen en kabel som tål 20 A (det inte är detsamma för en fast ansluten ugn med märkströmmen t.ex 13 A). Man ser hällar som föreskriver antingen 2 x 16 A eller 1 x 32 A och då gäller att anslutningskabeln är dimensionerad därefter. En häll på 7 kW kan enfasigt att belasta med 30 A.

Det är två grundläggande saker som ska beaktas här (fler saker finns):
- Belastningsström. En utanpåliggande kabel med arean 1.5 mm² tål 19.5 A vid normal kylning vilket är under vad en säkring eller dvärgbrytare på 20 A kräver. Man behöver här minst 2.5 mm².
- Kortslutning. Kravet på minsta area för en 20 A säkring råkar vara just 1.5 mm². Här ska man ta hänsyn till kabelns längd, men 1 meter är inte mycket att orda om.

Så de två parallellkopplade N-ledarna kan fylla ett syfte vid enfasig anslutning om ledararean i anslutningskabeln är 1.5 mm².

L Leif i Skåne skrev:
Om man kan fördela på två olika faser (ej aktuellt i denna tråden då TS bara har en fas) så är det bara att dela på brun och svart och ansluta till var sin fas. Visserligen blir nollan onödigt grov då strömmen i denna minskar med √3 .
Strömmen minskar till ung hälften i detta fall med två faser, närmare bestämt till den största ström som går i enda fasledaren. Exempel, om den enfasiga belastningen var 20 A och tvåfasigt 10 A i vardera fasen så går det 10 A i N-ledaren. Vid 10 A i fas 1 och 5 A i fas 2 så går det fortfarande 10 A i N-ledaren.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
A Avemo skrev:
Jag inser nu att din kommentar främst riktade sig mot inlägg #15 som lätt kan tolkas som en generell rekommendation att använda dubbla 1,5 mm² för att klara 20 A säkring. Och jag är enig med dig om att det inte är ok, men att just detta specialfall är ok.
Ja, det var precis det jag invände mot.
 
Och det är en bra invändning tycker jag. Konsumentprodukter ska inte pyssla med sådana saker som parallella ledare. Det är egentligen en anpassning till Europa. t.ex Holland som har dubbla nollor i sitt system (vem tyckte att Sverige var korkat med sin trefas?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.