Hej alla glada,

Jag har rivit ut allt i lägenheten och planerar nu det nya köket med nya vitvaror. Hela fastigheten är 1-fas och det finns inga planer på att dra tre-fas ifrån källaren. Bild 1 visar min elcentral samt lista på elområden. Jag har skrivit ner nu allt som ska ändras i köket och ställer därför frågan till er ifall jag har tänkt rätt.

Tacksam för svar!
*****************************
ÄNDRAS EJ
Kyl/frys , elgrupp 4-5, kommer jag inte ändra då jag bara byter ut de äldre vitvarorna till likvärdiga.

Mikrovågsugnen har en effekt på 750W så det blir runt 3.5A, denna låter jag använda valfritt uttag i grupp 10 eller 9.

ÄNDRAS
Elgrupp 8 på 20 A hade både en gammal ugn och spisplattor på sig. (dessa mörka metallplattor som sticker upp 2 cm). Denna grupp kommer nu driva en induktionshäll från IKEA, bara hällen kommer alltså vara på 20A-säkringen. Då hällen tar 220-230V så antar jag att den TÅL enfas.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30291615/
Då effekten på hällen är 5100W tillsammans så har jag räknat ut att jag kan köra maximal ös på 2 av de 3 plattorna samt ha en effekt på 58% på den tredje innan jag når 20A. Detta bör ses som en liten chans.
De två reserver som jag har 10A vardera (grupp 12 samt 13) tänkte jag låta en elektriker byta till 16A och sedan mata ugnen och diskmaskinen med vardera.
Ugnen samt diskmaskinen kan jag tänka mig drar runt 8A vardera så den bör sitta säker på varsin 16A säkring.

1
Har jag tänkt rätt nu med att flytta ugn och diskmaskin på de två reservsäkringarna och låta hällen ockupera den ursprungliga 20A spissäkringen?

2
Samt är det smart att byta reserverna från 10A till 16A eller låta de vara kvar på 10A?

3
Låter min idé helt hopplös eller är det bara att köra?

Hoppas det inte vart för mycket att läsa!!
Tackar för alla svar!
 
  • Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare bredvid en lista på elområden för köksrenovering.
1.Ser väl ganska ok ut.
2.Du behöver inte byta 10A till 16A
3. Det ser genomförbart ut.
Tänk på att du enbart har totalt 25A in i lägenheten.
 
BirgitS
Är det inte den effekt som kan värma maten i mikron som är max 750 W?
Eftersom mikrovågsugnar inte är särskilt energieffektiva går det då antagligen åt kring 1500 W från elnätet.

Som framgår av Ikea-sidan så ska hällen vara ansluten med:
"Ström: 2x16A eller 1x32A."
så enfas går bra men 20 A är bara drygt hälften av 32 A så din beräkning om att kunna ha två plattor för fullt och 1 på halv effekt verkar tveksam.

Diskmaskiner brukar man ansluta till en 10A-säkring, men kolla dess specifikation. När det gäller ugnen får du läsa dess specifikation.
 
1. Fördelningen ökar ju risken markant för att du löser mätarsäkring i källaren på 25 A, så det beror på hur enkelt det är att byta denna, om det utrymmet är tillgängligt. Du bör hur som helst försöka hålla den totala förbrukningen på under 25 A så du vinner ingenting på att använda flera nya grupper.
 
H HSP skrev:
1.Ser väl ganska ok ut.
2.Du behöver inte byta 10A till 16A
3. Det ser genomförbart ut.
Tänk på att du enbart har totalt 25A in i lägenheten.
Tack för feedbacken! Det med totalt 25A in är något som förvirrar mig dock. Spisar med gjutjärnplattor har (efter lite snabbt googlande) 9000W i effekt. Varför ska jag då ta det lungt med en induktionshäll på 5100W?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte den effekt som kan värma maten i mikron som är max 750 W?
Eftersom mikrovågsugnar inte är särskilt energieffektiva går det då antagligen åt kring 1500 W från elnätet.

Som framgår av Ikea-sidan så ska hällen vara ansluten med:
"Ström: 2x16A eller 1x32A."
så enfas går bra men 20 A är bara drygt hälften av 32 A så din beräkning om att kunna ha två plattor för fullt och 1 på halv effekt verkar tveksam.

Diskmaskiner brukar man ansluta till en 10A-säkring, men kolla dess specifikation. När det gäller ugnen får du läsa dess specifikation.
Tack för feedbacken :)
Jag vill gärna veta hur mina beräkningar är fel. Kanske har jag missat något!
Mina beräkningar var att du har 3 induktionsområden på den hällen;
1x1800W induktionszon = 1800w/230V= cirka 7.82A. Öser max på denna.
1x2100W induktionszon = 2100w/230V = cirka 9.13A. Öser max på denna.
Summa: 16.95A. Går att använda kritiskt 3.05A, vi kan säga 2A säkert.
Då blir den sista lilla plattan:
1x1200W induktionszon = 1200w/230V = 5.21A...då kan vi ta 2A av den, MINDRE än hälften effekt på den kan användas.

Som svar på diskmaskinen så står det minst 10A säkring på den och min reservgrupp är 10A. Tycker du att jag bör uppgradera den till 16A?

Tack ännu en gång!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Fördelningen ökar ju risken markant för att du löser mätarsäkring i källaren på 25 A, så det beror på hur enkelt det är att byta denna, om det utrymmet är tillgängligt. Du bör hur som helst försöka hålla den totala förbrukningen på under 25 A så du vinner ingenting på att använda flera nya grupper.
okej, nu förstår jag varför tidigare post varnade mig för max 25A, jag trodde det var huvudsäkringen i lägenheten som låg på 25A och inte den i källaren till den gemensamma fastigheten...Har du någon möjlig gissning på en amperesiffra för äldre gjutjärnspisar? Har googlat och fått fram 9000w men det kan inte stämma då hällen är på 5100W.

Tack ännu en gång!
 
Har du en huvudsäkring i lägenheten? Det har du bara om du har elmätaren där. Då är det ju lätt att byta denna, men man ska inte fläska på så att den blir het. En 25 A kan man belasta med 30 kontinuerligt och 40 A i kanske en halvtimme, men då blir den varm... Så du har en total effekt på 25 * 230 = 5750 W tillgänglig som du bör hålla dig under i medel. Det hindrar dock inte att du i detta läge värmer upp en kastrull vatten för den kortvariga överlasten får anses ok.
 
tommib
De spisar som har en effekt på 9kW är vanligen trefasspisar.

Jag upplever att det är lite förvirrat kring huvudsäkringen. Har du en elmätare i lägenheten? Vid den kan det sitta en huvudsäkring som normalt är en sån gammal propp (heter diazed egentligen). När jag tittar på din central har du en personskyddsautomat och en tvåpolig jordfelsbrytare som är märkt 25A, är det den du tolkar som huvudsäkring?
 
BirgitS
K kafferaffe skrev:
Tack för feedbacken! Det med totalt 25A in är något som förvirrar mig dock. Spisar med gjutjärnplattor har (efter lite snabbt googlande) 9000W i effekt. Varför ska jag då ta det lungt med en induktionshäll på 5100W?
Denna spis går att ansluta till en fas med 20 A säkring: https://www.byggmax.se/kök-och-hush...äkt/spis/spis-cylinda-s-7552-1-e-vit-p6735063
I många av dessa lägenheter med bara en fas var det från början gasspisar så behövde ingen el alls.
 
Bo.Siltber samt TommiB...för att förtydliga...Jag har nog tolkat det med huvudsäkring fel...Elmätaren ligger INTE i min lägenhet...Betyder det fortfarande att jag kan överbelasta till 30A kontinuerligt?

Angående gjutjärnsspisar på trefas som har en effekt 9kW enligt dig Tommib... jag rev fram spisen i min 1fas lägenhet och häpna vad jag hittade...se bild...Det är 8.8kW på den...Då bör hällen på 5.1kw absolut inte vara något problem. Har jag rätt?

Mvh
 
  • Typskylt på en gjutjärnsspis med specifikationer: 220/380 V, total effekt 8850 W, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den märkeffekt som är stämplad på en spis gäller ju när alla plattor och ugnar används till max, Det är inte ofta man gör så, och skulle man försöka så är det 20 A-säkringen till spisen som ryker. Det har visat sig att de 4.6 kW som 20 A enfas ger räcker väl till normal matlagning, inräknat då den korta överbelastning som kan ske. Man får dock egentligen inte räkna med att kunna överbelasta utan hålla sig under 4.6 kW.

Om då häll och ugn läggs på separata grupper så innebär det att man förlorar sitt skydd i form av 20 A-säkringen. Risken är att 25 A mätarsäkringen i källaren ryker istället vilket kan bli besvärligt om det är inlåst.
 
tommib
Du ska inte planera för att överlasta till 30A, då har du tolkat råden helt fel. Det Bo säger är att om huvudsäkringen sitter i källaren och du inte kommer åt den kan det vara dumt att fördela köket på många säkringar så att du löser huvudsäkringen istället för den i lägenheten. Tvärt emot vad man normalt rekommenderar är det då vettigt att inte ha för många säkringar till köket/andra effektkrävande apparater då det är bättre att lösa säkringen i lägenheten.

Din häll är säkert inget stort problem men du kommer inte kunna köra för fullt (=du måste ta det lugnt). Din nuvarande spis har visserligen en totaleffekt på närmare 9kW men det betyder inte att du har det tillgängligt. Det du har är 230x20 = 4,6 kW.

Edit: Äsch..... två sekunder långsammare. Men jag gillar den nya funktionen som visar att någon annan har skrivit ett svar medan jag håller på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Så för att summera mina herrars inlägg:
Så istället för att lägga allt på separata grupper med risk för säkringsfel i huvudsäkringen så lägger jag ugn och spis på samma 20A grupp. Nackdelen blir att ugnen behöver minst 10A vilket ger hällen (org 22A) en effektivitet på mindre än 50%.

Jag förstår det ni har skrivit om 4.6kW, det som mest förvånade mig är att den gamla ungen och hällen har större totalW än de nya vitvarorna, vilket gör att det bör bli mer säkert att använda de nya.

Gammal spis 9kW, ny 5.1kW
Ny ugn, minst 10A, samma krav den äldre.

Sedan får man se ifall 1fasen räcker till ugn, häll, diskmaskin samt micro. Får testa mig fram simultant och köpa diskmaskinen sist ifall de andra går att ha på simultant
 
Hur är den gamla spisen inkopplad? Gjutjärnsdosa i väggen?
Skruva av lockt och tag en bild ! Och lägg upp.
Är lägenheten omtrådad? Annars bli inte förvånad att färgerna är svart=fas , vit=nolla. Standard 50-tal. 4mm2
Skall du koppla med en fas använd 5-ledare där man parallell kopplar 2 ledare för fas respektive nolla totalt 3 mm2 .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.