Hej alla byggare!

Har haft en rullgardin uppsatt med pluggar där materialet är någon form av rött poröst rött tegel (lägenhetshus från början av 1900-tal i Stockholms innerstad). Pluggarna och allt lossnade och det blev håll efter pluggarna som var rejält mycket större.

Gick upp i storlek och försökte borra in större pluggar men teglet är så poröst att det bara blev ett enda hål där tidigare då två pluggarna suttit.

Funderar på om någon vet om det lämpar sig att fylla ut hela hålet med någon massa och sedan trycka in pluggarna och vänta på att det torkar och i så fall vad jag ska spruta in för medel. Bifogar bild.
 
  • Stort hål i porös tegelvägg med en lös plugg i hålet, nära en vit ventilationsgaller och en fönsterkarm täckt med vit färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering. Köpte någon form av spackel på Clas Ohlson efter tips från personalen där. Stoppade i en sårspruta och fyllde hålet med spacklet innan jag tryckte dit pluggarna. Ska låta det torka ett tag innan jag försöker sätta upp rullgardinen så får jag se om det fungerar. Bifogar bilder
 
  • Hand som håller i en sårspruta fylld med spackel framför en vit bakgrund. Bakgrunden visar verktyg och material i oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller i en tub lättspackel från Clas Ohlson i förgrunden, dörrar och en korg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två skruvar är delvis inskruvade i en vägg fyllda med spackel runt hålen, och en ventilgaller kan ses bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kommer inte hålla för en gardinstång om det inte är Nils Karlsson Pyssling du bor hos.

Är det inte en gipsskiva du har? Är du söker på att det är tegel du borrar i? Det är putsat tegel i så fall.
Det ser ut att vara öppet bakom ytan så att säga.

Jag hade tagit en 70mm.hålborr och borrat upp en skiva så man kan inspektera vad du har där bakom till att börja med....
 
  • Gilla
Kaskelot och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Spackel är inte rätt produkt för det krymper och är svagt. Man kan också använda det som mest i 3 mm tjocklek. Men Clas Ohlson har en väldigt bra produkt för ändamålet som är en snabbcement:

https://www.clasohlson.com/se/Quick...g7to9J-0WE3relvW4XGPbWTEvqBXNa8waAj3AEALw_wcB

Man får jobba riktigt snabbt när man har blandat till cementpastan för det hugger verkligen. Det har räddat mina fulborrningar i betong när jag har gått på en sten och hålet har blivit för stort.
 
  • Gilla
Kaskelot och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipsen!

Det är tegelvägg med puts på men jag tror att de gamla pluggarna hamnade mitt i fogen så det är därför allt rämnade. Låter som att jag får ta bort pluggarna, borra igen och fylla på med cement då?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Du kan väl flytta på hålen lite så du inte hamnar i fogen?
Sen kan man också förstärka med lim så sitter fästet ordentligt fast.
 
  • Gilla
Kaskelot och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kaskelot skrev:
Tack för tipsen!

Det är tegelvägg med puts på men jag tror att de gamla pluggarna hamnade mitt i fogen så det är därför allt rämnade. Låter som att jag får ta bort pluggarna, borra igen och fylla på med cement då?
Det är nog säkrast. Dammsug ur hålen ordentligt innan du geggar i cementen.
 
  • Gilla
Kaskelot
  • Laddar…
namnbyte
Det där kommer hålla alldeles utmärkt, har själv gjort så sedan urminnes tider när det skiter sig med borrningen. Se till att det är genomtorrt bara, ser ut som ett rejält hål så gärna en vecka torktid, annars drar du ut pluggen när du skruvar in skruven
 
  • Gilla
Kaskelot
  • Laddar…
ankarmassa är rätt väg framåt
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Det där kommer hålla alldeles utmärkt, har själv gjort så sedan urminnes tider när det skiter sig med borrningen. Se till att det är genomfört bara, ser ut som ett rejält hål så gärna en vecka torktid, annars drar du ut pluggen när du skruvar in skruven
Spacklet spricker när han drar i skruven i pluggen
Trust me.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Spacklet spricker när han drar i skruven i pluggen
Trust me.
Nej inte om det är genomtorrt och välfyllt, har gjort så självmed både en del gardiner och hemmabio högtalarna. Är det inte torrt rakt igenom så drar man ut pluggen.

Det är en vertikal dragkraft mot en horisontal infästning, dessutom med förmodat anhåll undertill i form av ett L. Det kommer hålla, jag har 5kg högtalare som suttit på det viset. Dock med rejäla skruv/plugg.
 
  • Gilla
Kaskelot
  • Laddar…
Claes Sörmland
Torktiden på tjocka lager spackel i hål är heller inte att leka med denna tid på året när den relativa luftfuktigheten är hög.
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Verkligen kul att få sådan respons. Ska testa att vänta i minst en vecka och sedan se om jag kan få ut skruven och få det att sitta. Lossnar rullgardinen så gör det inte så mycket.

Kan väl vara så att även en tekniskt undermålig metod kan fungera med lite tur. Kommer med uppdatering framöver
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Nej inte om det är genomtorrt och välfyllt, har gjort så självmed både en del gardiner och hemmabio högtalarna. Är det inte torrt rakt igenom så drar man ut pluggen.

Det är en vertikal dragkraft mot en horisontal infästning, dessutom med förmodat anhåll undertill i form av ett L. Det kommer hålla, jag har 5kg högtalare som suttit på det viset. Dock med rejäla skruv/plugg.
Varför i hela världen ska man använda fel material? Jag har själv försökt göra detta och spacklet sprack. Det är bra att dina högtalare hänger uppe men det finns mycket bättre material att använda. Gör det...
 
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför i hela världen ska man använda fel material? Jag har själv försökt göra detta och spacklet sprack. Det är bra att dina högtalare hänger uppe men det finns mycket bättre material att använda. Gör det...
Behöver inte ta i så att man spricker, kan sluta skruva i långt innan till och med. Väggen rör sig inte nämnvärt, är ingen ide att spänna så in i helvete. Det är inte skruvens spännkraft mot pluggen som är den svaga länken vid sådan uppfästning.

Men ja, han kan också fräsa ur ett spår i teglet och gjuta in en H-balk som sedan gardinfästet svetsas fast i. Då kommer det att hålla även för din användning utav gardiner!

EDIT: Men för att vara på riktigt säkra sidan bör han nog även borra in i H-balken från utsidan och fästa vajrar i den för att även ta hjälp utav betongfundament nedgrävda utanför. Så kan man spänna vajern efter behag eller om det skulle uppstå en överbelastning för gardinfästet vid te.x besök.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.