Hej.

Fick under helgen hem mina smides grindar från svetsarn som förlängt dem då vi flyttat grindstolparna (som för övrigt vägde ca 1,5 ton) har höjd justerat allt och det ser kanon ut men skulle behöva köpa nya gångjärn då de gamla från 1935 har rostat fast och inte går justera längre.

Det är Naturstens stolpar med genomgående bult likt dem på bilden. Frågan är vart man köper dem? Någon som shoppat och vet vart man kan få tag i. Hittade en sida men de tog 250kr/st och 1000kr för 4st gångjärn känns fasen rätt saftigt.

Alla tips är bra.

Behöver vara 350mm långa med en 20mm tapp i diameter att haka på grindarna på.

Bild:

ga?ngja?rn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
M20 gängstänger, 4 st M20 långa bultar att kapas, ( du vill ju bara ha den ogängade delen ), muttrar och brickor och så någon som kan svetsa ihop bult och stång.
Eller en mek verkstad, det fixar de på en kafferast för en liten peng till fikakassan.
 
Svårt att köpa dem billigare än du redan hittat.
Känner du ingen som känner någon med en svets?:surprised:

Köp gängstång till "svetsarn" som breddade grinden, köp bult eller tappar utan gäng, tar inte lång tid att svetsa ihop dem, du har ju redan bilden framme i inlägg #1 hur den skall se ut.

Materialkostnaden är runt 200:-, sedan vet jag inte vad någon svetskunnig vill ha för arbetet!
Mvh P-A

2 meter M16 gängstång, 4 tappar med saxpinne, 8 M16 brickor, 8 M16 mutter..... Har du tillgång till svets så är det ett lätt projekt att göra själv, tänk bara på att galvade produkter ger farlig svetsrök..... okej ingen rök är nyttig!
 
Hmm, tror att mitt internet är lite segt, ion hann först! ^^
 
De gamla järnen höll i 81 år, har de nya samma livslängd så är det 12 kr per år för en komplett uppsättning. De ser galvade ut vilket nog gör att de går att justera även efter längre tid. Sen kan man vidta åtgärder redan nu om man tror att de ändå kommer bli svårjusterade, ex.vis. olja in dem rejält vid montering. 1000 kr känns kanske mycket men tänk på livslängden :)
 
Det går att bygga en infästning själv utan svets/kunskap, man använder sig av expanderbult eller en genomgående gängstång, längst ut drar man fast en bladhylsa och gängar i en ny expanderbult som kapas i rätt längd, problemet är att det blir troligen alldeles för klent om du har en stor/tung grind.

Tycker att föregående har en viktig poäng, tänk på livslängden, 1000:- är inte så mycket när allt skall räknas in.
Att bygga en egen infästning som bara är okej för 500:- eller en bra snygg som håller för 1000:- då vet jag vad jag hade valt.
 
Finessen med en köpis, den är galvad hela vägen.
Svetsar man så bränns galven bort vid svetsen.

Protte
 
I
Pagno skrev:
Hmm, tror att mitt internet är lite segt, ion hann först! ^^
Segare än mitt? Måste vara väldigt segt.;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
I
prototypen skrev:
Finessen med en köpis, den är galvad hela vägen.
Svetsar man så bränns galven bort vid svetsen.

Protte
Det är lätt att försinka själv, rekommenderas. En blandning av elektrolyt, en zinkbit, trasa och 12v batteri. Har gjort det flera gånger och det fungerar.

http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?t=1799
 
Redigerat av moderator:
ion skrev:
Segare än mitt? Måste vara väldigt segt.;)
Kan vara så att skrivaren..... den bakom tangenterna är lite seg, segare, segast.... Nu syftar jag självklart inte på att du är seg!:rolleyes:
 
I
Pagno skrev:
Kan vara så att skrivaren..... den bakom tangenterna är lite seg, segare, segast.... Nu syftar jag självklart inte på att du är seg!:rolleyes:
Den syftningen är nog så nära mitt i prick.:D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
De gamla järnen höll i 81 år, har de nya samma livslängd så är det 12 kr per år för en komplett uppsättning. De ser galvade ut vilket nog gör att de går att justera även efter längre tid. Sen kan man vidta åtgärder redan nu om man tror att de ändå kommer bli svårjusterade, ex.vis. olja in dem rejält vid montering. 1000 kr känns kanske mycket men tänk på livslängden :)

Det är jag med på men det är så jävla ledsamma pengar att hosta upp på något så egentligen simpelt...
 
memike skrev:
Det är jag med på men det är så jävla ledsamma pengar att hosta upp på något så egentligen simpelt...
Jag håller med dig, men som ett litet "jämförelse i vad man lägger pengar på" så kostar våran snabbmat, tobak, dycker (hick!) mycket mera per månad, dessa pengar hade jag hellre lagt på något som finns kvar.
Mvh P-A
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
memike skrev:
Hej.

Fick under helgen hem mina smides grindar från svetsarn som förlängt dem då vi flyttat grindstolparna (som för övrigt vägde ca 1,5 ton) har höjd justerat allt och det ser kanon ut men skulle behöva köpa nya gångjärn då de gamla från 1935 har rostat fast och inte går justera längre.

Det är Naturstens stolpar med genomgående bult likt dem på bilden. Frågan är vart man köper dem? Någon som shoppat och vet vart man kan få tag i. Hittade en sida men de tog 250kr/st och 1000kr för 4st gångjärn känns fasen rätt saftigt.

Alla tips är bra.

Behöver vara 350mm långa med en 20mm tapp i diameter att haka på grindarna på.

Bild:

[bild]
Ursäkta att jag kapar tråden, men är i samma behov. Var hade du hittat att de säljer sådana gångjärn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.