Ett avlopp blir inte bara hux flux icke godkänt. Det är vid eventuell renovering det kan uppstå nya krav.

Det finns ju flera sätt att kolla, men ser det bra ut precis i början är det ju antingen gräva upp eller skicka in en kamera.

Man måste dessutom veta vilka regler som gällde för utrymmet ifråga vid tidpunkten då renoveringen gjordes. Dvs är det ett våtrum elelr bara tvättstuga, WC, garage elelr källare, och vilket år är det byggt och renoverat.

Undersökningsplikten hade du när du köpte, och den som köper av dig har det i sin tur.

Sedan är detta en tråd på ett öppet forum, du får nog finna dig i att få lite mer svar än du önskar, särskilt när du ställer en så otydlig fråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Nja, just nu inventerar ju alla kommuner de enskilda avloppen och uppfyller det inte kraven så får man ett åläggande om att ordna sin avloppslösning. Det är i alla fall så jag förstått det hela.
 
Socki skrev:
SueCia och MagHam - jag är fortfarande inte intresserad om huruvida jag har rätt att driva frågan eller inte. Min fråga gäller avloppsteknik och hur man kan undersöka sitt avlopp. Hur vet jag var mitt avlopp tar vägen - vem kan hjälpa till med sådant, eller finns det tekniker som bara genom att titta på mitt avlopp kan säga att det är för gammalt för att vara godkänt. Där i ligger min fråga. Jag tackar för de som gett mig svar angående detta.
Begreppet infiltration har flera meningar.

Alla avloppsanläggningar har antingen någon form av infiltration, eller direktutlopp i en bäck/Å eller liknande.

Men förr gjorde man "infiltration" med n helt nergrävd spridarledning från den slammavskiljade brunnen. Där vattnet helt enkelt skulle tas upp av marken runt spridarledningen. I den närliggande marken blev det då en viss filtrering, en del material stannar i närheten av ledningen.

I lite modernare anläggningar så har men en medveten luftning av infiltrationsbädden. Genom att säkra en syretillförsel så uppstår en biologisk rening som sista steget i avloppsreningen. Det grus som finns i infiltrationen får en syresättning genom att det drar luft via ventilationen.

Både de gamla och de nya typerna kallas infiltration, men de har helt olika funktion.

Om en anläggning skall vara godkänd idag så måste du dels ha en trekammarbrunn för slammavskiljning, dels en syresatt infiltration. Detta gäller oavsett om anläggningen varit godkänd med annat utförande när den togs i bruk.

Och i vissa områden krävs mer, ex. minireningsverk.

Kommunerna har sedan några år en obligatorisk inspektion av privata avlopp, de kommer ut och inspekterar samtliga anläggningar oavsett om de är antika, eller helt nya. Och som fastighetsägare får man snällt betala några tusen för inspektionen. Underkänns anläggningen så får man göra om. De flesta kommuner har hittills inte hunnit inspektera mer än en bråkdel av alla avlopp.

Det är lite svårt att tolka TS fråga. Men om vi antar att det handlar om huruvida det är en anläggning som kan tänkas vara godkänd enl. dagens regler (dvs. klara kommunens inspektion). Så skulle jag börja titta efter om det finns ett avluftningsrör för infiltationsbädden någonstans. De fanns inte på äldre anläggningar, och såvitt jag förstår så får anläggningen underkänt om luftning saknas. Oftast finns de in änden av infiltrationen, alltså 15 - 20m från trekammarbrunnen (att det verkligen är en trekammarbrunn är ju också en enkel sak att undersöka)
 
Claes Sörmland
En metod är att ta kontakt med kommunen och begära att de öppnar ett tillsynsärende. Du misstänker ju att du släpper ut avloppsvatten utan vidare rening än slamavskiljning vilket inte är lagligt.

Kommunen måste vid anmälan aktivt ta tag i ärendet och genomföra en utredning och rimligen så vill de göra ett besök på din fastighet för inspektion. Hittar de ingen fungerande infiltration så får du ett föreläggande att åtgärda avloppsanläggningen. Är de latare så ber de dig inkomma med skriftlig dokumentation om hur avloppsanläggningen ser ut och i frånvaro av sådan så får du föreläggandet om åtgärd. D v s risken med förfarandet är att din ovisshet inte skingras men att kommunen drar åt tumskruvarna.

En annan variant är avloppskonsult. De jobbar med att utreda avlopp och designa åtgärder och nya anläggningar.
 
Om jag har förstått saken rätt, så har inte säljaren sagt någonting om avloppet. Därmed är väl avloppet vad det är...
Varför har du fått för dig att det skulle vara nytt, eller ha modern infiltrationsbädd? Så länge inte kommunen klagat, eller att det är stopp i avloppet, så är det ju inget fel. Därmed inte heller något dolt fel.

För att svara på din fråga. Man kan inte gå in med kamera i en grus/sandbädd. Däremot kan man väl stoppa ner spaden i backen gräva, och sedan undersöka materialet i infiltrationen. Men vad som sedan är godkänt och inte, beror helt på vart du bor.
 
Claes Sörmland
S
Socki skrev:
SueCia och MagHam - jag är fortfarande inte intresserad om huruvida jag har rätt att driva frågan eller inte. Min fråga gäller avloppsteknik och hur man kan undersöka sitt avlopp. Hur vet jag var mitt avlopp tar vägen - vem kan hjälpa till med sådant, eller finns det tekniker som bara genom att titta på mitt avlopp kan säga att det är för gammalt för att vara godkänt. Där i ligger min fråga. Jag tackar för de som gett mig svar angående detta.
tror inte du kan svart på vitt att det är gammalt. finns säkert både nya och gamla delar.
lokalisering kan du få av avlopp och vatten.
måste ju inspektera för att veta hur ditt avlopp är. det kan ju vara gammalt men fullt godkänt.
 
Avloppet har inget tillstånd. Det är alltså ett brott mot miljöbalken - påverkar det situationen i någon riktning?
 
Jo mot att du kommer få åtgärda det till dagens standard....
 
Socki skrev:
Avloppet har inget tillstånd. Det är alltså ett brott mot miljöbalken - påverkar det situationen i någon riktning?
För att kunna driva detta som dolt fel, måste du först anmäla dig själv. Hör av dig till kommunen, och anmäl att du har ett avlopp utan tillstånd. Kommunen kommer då endera att ge dig tillstånd, eller förbjuda dig att använda det. Först om kommunen förbjuder dig att använda avloppet, har du ett mål att driva.
 
Ok tack för svar. Trots att man inte är isatt i många frågor gällande hus, så trodde jag att det räckte med att anlita en besiktningsman för att vara på den säkra sidan när man köpte hus. Så var inte fallet dock. Jag får tacka för svar - min bild har klarnat ett aning gällande avlopp.
 
Socki skrev:
Ok tack för svar. Trots att man inte är isatt i många frågor gällande hus, så trodde jag att det räckte med att anlita en besiktningsman för att vara på den säkra sidan när man köpte hus. Så var inte fallet dock. Jag får tacka för svar - min bild har klarnat ett aning gällande avlopp.
Om ingen har klagat på ditt avlopp, är ändå mitt tips att du håller tyst, och låtsas vara lyckligt ovetande. Risken finns givetvis, att du får ditt avlopp utdömt, och att du förlorar målet mot tidigare ägaren. Varpå du själv tvingas bekosta en helt ny avloppsanläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.