useless useless skrev:
Ja, eller metallrör klamrade i källarens betongväggar.
Nu hänger jag med. Tack för svaret!
 
I ImTheBeast skrev:
Vad är skillnaden mellan skyddsjord och moder jord?
I detta sammanhang är det ingen skillnad. Skyddsjord har kontakt med moder jord någonstans. Från rummet sett så får du alltså inte komma i kontakt med något som är skyddsjordat eller som har direkt kontakt med gräsmattan utanför huset.
I ImTheBeast skrev:
På vilket sätt skulle metallbordet kunna få koppling till moder jord?
Det kan det inte. Poängen var att lösa metalldelar i rummet inte innebär att det är jordat. Om du däremot drar in en ventilationstrumma från källaren, då har du släpat inte jord i rummet vilket inte får ske. Har du en antennkabel från taket eller en telefonledning (i koppar) utifrån så bör de betraktas som jordade, dvs inte tillåtet ;) Man får inte föra in jordpotential i det isolerade rummet.
 
  • Gilla
bisamråtta och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I detta sammanhang är det ingen skillnad. Skyddsjord har kontakt med moder jord någonstans. Från rummet sett så får du alltså inte komma i kontakt med något som är skyddsjordat eller som har direkt kontakt med gräsmattan utanför huset.

Det kan det inte. Poängen var att lösa metalldelar i rummet inte innebär att det är jordat. Om du däremot drar in en ventilationstrumma från källaren, då har du släpat inte jord i rummet vilket inte får ske. Har du en antennkabel från taket eller en telefonledning (i koppar) utifrån så bör de betraktas som jordade, dvs inte tillåtet ;) Man får inte föra in jordpotential i det isolerade rummet.
Bra förklaring med exempel, det gillas! Nu har jag klart för mig hur det funkar med "Isolerad miljö". Tack!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej, vad heter plinten i mitten som kroken skruvas in i? Kan man köpa den separat????
 
Mikael_L
I ImTheBeast skrev:
Hej, vad heter plinten i mitten som kroken skruvas in i? Kan man köpa den separat????
Hur menar du?
Det är väl 1/4" gängad muff som är en del av dosan?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du?
Det är väl 1/4" gängad muff som är en del av dosan?
Mon "Muff" är av! Hur kan man lösa det?
 
Mikael_L
Har dosan pajat får du försöka byta den.
Eller skruva upp en krok bredvid, och ha bara ett doslock med kabelutlopp.
 
A Anders243 skrev:
De passar i mina takdosor från 1953. (Jag tror det är UNC-gänga)
Nästan, det är British Standard Whitworth (BSW) 1/4", men skillnaden mot UNC 1/4" är bara detaljer i gängornas utformning, så det går utmärkt att skruva in UNC-skruv - har gjort så på ett ställe där kroken inte längre behövdes, dock bör längden stämma exakt så man inte överstressar doslocket eftersom skruven normalt låses genom att man bottnar skruven. Teoretiskt så klarar inte UNC-skruv i Whitworth-mutter lika hög last och att friktionen i gängan kan blir lite mindre på grund av missanpassningen, men i praktiken bör det inte spela någon roll i en takdosa, högst sannolikt går något annat sönder innan gängan blir ett problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har dosan pajat får du försöka byta den.
Eller skruva upp en krok bredvid, och ha bara ett doslock med kabelutlopp.
Kan man inte lösa det genom att skruva in någon ny typ av muff?
 
Mikael_L
Troligen inte.
Din dosa har väl gått sönder i botten, antar jag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Troligen inte.
Din dosa har väl gått sönder i botten, antar jag.
Nej, finns bara ett hål där. Skruvhål. Testade skruva in takskruven direkt där, men funka ej. Får litet hål för UNC skruven
 
Mikael_L
Ja det finns en massa varianter av dessa armaturdosor med centrumskruv.
Det finns de som är i gjutjärn, i plåt och i plast, och flera olika fabrikat och utföranden för varje material.

Jag kan inte hjälpa dig, jag kan inte alla typer, jag har ju t.ex. aldrig någonsin hanterat eller satt upp en ny dosa med centrumskruv, de försvann långt innan jag började skruva el.

Om hålet i din dosa är gängat så satt det kanske något där som satt fastskruvat och sen hade en 1/4" gänga för kroken.
Men då de slutade tillverkas för 40-50 år sedan så finns det självklart inga reservdelar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det finns en massa varianter av dessa armaturdosor med centrumskruv.
Det finns de som är i gjutjärn, i plåt och i plast, och flera olika fabrikat och utföranden för varje material.

Jag kan inte hjälpa dig, jag kan inte alla typer, jag har ju t.ex. aldrig någonsin hanterat eller satt upp en ny dosa med centrumskruv, de försvann långt innan jag började skruva el.

Om hålet i din dosa är gängat så satt det kanske något där som satt fastskruvat och sen hade en 1/4" gänga för kroken.
Men då de slutade tillverkas för 40-50 år sedan så finns det självklart inga reservdelar.
Såhär finns i alla mina andra takdosor. En av de saknar den.
 
  • Trångt elutrymme med kablar och rörmokarens koppling, markerad med blå pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja den där ser ut att kunna vara en stång som är gängad i dosan och har en gäng för kroken i andra änden.

Men jag har inget tips på vad du ska hitta för något som ersättning.

Om du skaffar en gängtolk och tar reda på vilken gänga det är i dosan och tar lite mått på en befintlig pinne så kan säkert en mekanisk verkstad tillverka en åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.