Spisen är nog 20 år gammal, men vill köpa en ny och finns inte modellen kvar att söka på.

Är en 230 eller 400 W ?
 
  • En hand håller ett vitt elektriskt uttag med en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på elektronisk apparat, kopplingsschema, tekniska specifikationer, Siemens logotyp, CE-märkning, streckkod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en ren 400 V spis som kopplas in utan någon nolla.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
8400W
 
Om man ska köpa en ny, är det bara att köpa en 400W eller går det att köpa 230W ?
 
Spisar har klart högre effekt än 400W.

I dagsläget är i princip alla spisar 230V.
 
Lorna OF Lorna OF skrev:
Om man ska köpa en ny, är det bara att köpa en 400W eller går det att köpa 230W ?
Det beror på om du har ett fullkopplat perilex-uttag med nolla där hemma. Annars måste elektriker dra fram en nolla innan 230 V spis kopplas in första gången.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om allt är rätt så kan du köpa en modern spis med 230V elementspänning. Det möjliga problemet är att det finns en risk att ditt perilexuttag (så kallas den här kontaktstandarden), inte är fullt kopplat. För att köra på 230V måste dte finns en "nutralledare" (även kallad nolla) ansluten i uttaget. En 400V spis behöver inte ha nollan, därför finns en roisk att den saknas i ditt uttag.

Det går relativt enkelt att kontrollera. Om man kopplar in en spis avsedd för 230V i ett uttag där nollan saknas, så förstörs spisen direkt.
 
  • Gilla
Michael Meier och 4 till
  • Laddar…
Jag gissar att jag har det, huset byddes 2002 så är inte jättegammal. Men just att jag har en smalspis - 50 cm det finns inte så många att välja ifrån.

Här är uttaget, så det är bara att kolla att det finns en nolla ansluten? Då går det att köpa en 230V spis.

Tack för hjälpen!
 
  • Vit Perilex-väggkontakt med fem hål ansluten till kabel genom böjbar plastslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Hus byggt 2002 så är det nästan helt riskfritt att anta att nollan är framdragen och inkopplad.
Men bara nästan, jag skulle definitivt kolla detta innan jag kopplar in en spis med 230V elementspänning och riskerar att bränna upp den.
Mät spänning mellan mittstiften (det flata) och det uppe till vänster - ska bli 0Volt (inte 3 Volt ! eller mer, utan noll)
Mät spänning mellan stiftet uppe till vänster och något (eller några) av de andra runda, där ska det visa ca 230V.

En annan sak man kan göra är att öppna och kolla att det är en ledare ansluten till stiftet uppe till vänster, där ska det troligen sitta en blå ledare om det är korrekt.
Nu vet man ju inte med denna koll ifall andra ändan av ledaren är inkopplad, men man har åtminstone ytterligare minskat risken för att något ska vara knas.
 
  • Gilla
Michael Meier
  • Laddar…
TS bör nog göra klart för sig vad W står för.
Annars kan det sluta med förskräckelse.

Anser heller inte att denne nu ska kuta o köpa en multimeter, för att kolla.
Lätt hänt att man blir svart om fingrarna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hus byggt 2002 så är det nästan helt riskfritt att anta att nollan är framdragen och inkopplad.
Men bara nästan, jag skulle definitivt kolla detta innan jag kopplar in en spis med 230V elementspänning och riskerar att bränna upp den.
Mät spänning mellan mittstiften (det flata) och det uppe till vänster - ska bli 0Volt (inte 3 Volt ! eller mer, utan noll)
Mät spänning mellan stiftet uppe till vänster och något (eller några) av de andra runda, där ska det visa ca 230V.

En annan sak man kan göra är att öppna och kolla att det är en ledare ansluten till stiftet uppe till vänster, där ska det troligen sitta en blå ledare om det är korrekt.
Nu vet man ju inte med denna koll ifall andra ändan av ledaren är inkopplad, men man har åtminstone ytterligare minskat risken för att något ska vara knas.
Lite vågat att ge råd om mätning, när det är uppenbart att TS inte har lämplig kunskap.
 
TS. Ett allvarligt råd.
Anlita en elektriker.

Att anta något på lösa grunder kan gå mycket illa!
 
Problemet är sannolikt löst sedan länge. Du behöver inte spamma tråden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Det är snart ett år sedan, jag tror att det här är klart nu.
 
Lever TS?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.