Man bör ta isär den och se till att alla delar är hela och sedan även täta skarvarna när den sätts ihop.
 
A
o kolla brännjärnen
samt lägga dit ny lera
 
Angående det där med golv och annat.. Nu är inte jag sotare eller kunnig annat än som lekman, men har pratat runt och läst på mycket i ämnet.
Mig veterligen är det inga problem att golvet ligger på murstocken, mer än att man inte får göra så längre. Vid omsättning av kakelugn eller installation av en tidigare utriven (förutsätter att samma gäller för en köksspis) så har iaf de kakelugnsmakare/sättare som jag pratat med sagt att man tar upp golvet och knackar/gjuter in en järnbalk i murstocken som ugnen sedan vilar på. Golvet i sin tur är som det är, men själva ugnen som kan väga en hel del skall vila på murstocken och inte på bjälklaget. Kanske var det han menade?

Glasluckor är bara att hänga på om man hittar luckor med lagom mått. Själv föredrar jag att elda med traditionella plåtluckor.

För övrigt: kul att ni sätter in en spis! Hade gärna gjort det själv (än är det inte försent visserligen...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.