Hej,
Eftersom gummifoten till min kobra var sönder så köpte jag en ny gummifot och den var mycket snyggare :)

Finns bl.a att köpa på www.e-presentkort.com
 
Hej!
Har en gammal kobratelefon med en extern ringdosa.. Har ingen koll på hur jag kopplar den till telefonen för att den ska funkar? Nån som vet?? Beskriv gärna tydligt, eftersom jag är tekniskt okunnig..
Tack!
 
Benno. skrev:
När du väl fått "kobran" att funka så upptäcker du att högtalaren kanske måste bytas och det verkar inte vara något enkelt jobb. Se instruktion för detta i den amerikanska länken ovan.
Har själv ett par gamla "kobror" ligger och skräpar som jag köpte för 25 spänn på loppis, men ljudet är så dåligt att de bara duger till prydnad. Dessutom har de australisk fingerskiva så nollan sitter i fel ände på fingerskivan. Vi har den nyare med knappar någonstans också och den funkar utmärkt.
Det här låter ju absolut som det troligaste skälet till att det bara blir felton istället för rätt när trådstardaren ringer!

Jag har för mig att nollan ska sitta invid ettan i sverige, och den sitter invid nian i t.ex. USA...

(nåt i bakhuvudet säger mig att Oslo har till skillnad från resten av Europa haft det system som USA har)...
 
Dund skrev:
Hej

Nu är Kobran installerad och fungerar nästa finfint. Dvs, den surrar till lite vid samtal (tillräckligt för att man skall reagera) och det går utmärkt att tala i den. Dock är det fortafarande så att då den är dansk, så är nr skivan knepig minst sagt - än så länge får jag ton i den men lyckas inte att få till samtal ut...
Det hade underlättat om du från början skrivit att den inte var svensksåld :)

Att den surrar till lite låter ju som om den har ringsignal i sig men avsedd för högre spänning. Jag trodde det bara var britterna som hade högre ringspänning?

Det är "osvenskt" att ha ringsignal i själva kobran :)


 
Har några av de där "tokiga" telefonerna med ringverket, så här ser det ut

cobra.jpg
 
saturnus2 skrev:
Har några av de där "tokiga" telefonerna med ringverket, så här ser det ut

[bild]
Är de där telepropparna orginal? Jag trodde att det bara var den "gamla" pluggen som förekom på kobrorna, fast jag kanske har helt fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.