Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad är det som inte blir bra med det och som blir bättre med en central? Centralens syfte är väl att dela upp på olika säkringar, det är helt onödigt om du ska koppla in ett lysrör. Det finns ingen mening?
men hur delar jag upp fas och tändtråd då så jag kan släcka och
tända
 
B bounta skrev:
men hur delar jag upp fas och tändtråd då så jag kan släcka och
tända
Fas och tändtråd är samma sak, de behöver inte delas upp. Det kallas tändtråd om du drar fas från en brytare till ditt lysrör.
 
Du behöver en kopplingsdosa. Matande kabel in. Utgående till element och lampa, dessutom en kabel till brytaren.

Men det låter som detta inte är något du skall ge dig på själv. Kan inte samme kompis som ordnat kabeln fixa det åt dig.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför vill du sätta en undercentral, är det inte enklare med en vanlig kopplingsdosa när du enbart vill/kan ha 230V anslutna enhetet?
Förklara syftet.
Eller har du en kabel med tre faser, nolla och jord från huvudcentralen?
Nej jag har en kabel med fas nolla jord en koppligsdosa blir ju problem med vägguttag och lampa tändtråd vill ju ku
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fas och tändtråd är samma sak, de behöver inte delas upp. Det kallas tändtråd om du drar fas från en brytare till ditt lysrör.
Du menar drar en kabel till från strömbrytaren
 
B bounta skrev:
Nej jag har en kabel med fas nolla jord en koppligsdosa blir ju problem med vägguttag och lampa tändtråd vill ju ku

Du menar drar en kabel till från strömbrytaren
Här är enkel krets med kopplingsdosa, apparatdosor med strömbrytare/vägguttag/lamputtag,
Diagram av enkel krets med kopplingsdosa, apparatdosor med strömbrytare, vägguttag och lamputtag, inkl. ledningar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här är enkel krets med kopplingsdosa, apparatdosor med strömbrytare/vägguttag/lamputtag,
[bild]
jag har inte en sån strömbrytare får väl köpa en sån då har en vanlig enkel
 
Neb behöver du bara styra en lampa så räcker det givetvis med en enkel brytare. Bara att tänka bort de extra trådarna från bilden.
 
H hempularen skrev:
Neb behöver du bara styra en lampa så räcker det givetvis med en enkel brytare. Bara att tänka bort de extra trådarna från bilden.
Men jag har ett vägguttag också
 
Kan du ta en bild på hur det ser ut
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du ta en bild på hur det ser ut
strax
 
B bounta skrev:
strax
 
  • En elinstallation i taket med en grå kopplingsdosa där kabeldragning med olika färgade ledningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kopplingsdosa med elektriska ledningar inuti, fäst på en trävägg, med vita plaströr och ledningsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad elbox på väggen med synliga kablar och anslutningar, monterad ovanför en träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gör som det brukas på pizzerior lite kulo och lite telefontråd blanda RK och FK strunta i att klamra gummikabel är inte att förakta
 
  • Haha
  • Gilla
erskee och 4 till
  • Laddar…
B bounta skrev:
Jag har en kabel med en fas nolla jord 3g 2,5 det blir ju problem med vägguttag och lysröret
Nej, det är inga problem. Man använder en kopplingsdosa.
Nolla och jord från dosa till ljusarmatur respektive vägguttag.
Fas till vägguttag.
Fas till strömbrytare och från den tändtråd till ljusarmatur via kopplingsdosan.
Och klamra lite snyggare, enbart raka kablar.😉
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Detta behöver du inte någon elcentral för att lösa. Jag har inte tid att förklara i detalj nu, nån annan hinner före säkert. Återkommer annars.
 
Bra med bilder men hur är det draget?
T.ex. var är strömställaren inkopplad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.