Jag är nog inte till nån hjälp här. Försöker klura ut vad du har tagit bild på.
 
Vy uppåt av upphängningsskenan mellan två mötande dörrar med fokus på skenans fästmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bilden är tagen på upphängningsskenan rakt upp i mellanrummet där dörrar möts. Andra bilden är på ovansidan dörren/upphängningsskenan. Nån som känner igen detta?
 
Närbild på ett metallrör med en klämma och synlig spricka mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag väcker denna till liv igen. Jag behöver montera ner dörrarna på bilderna men har slut på idéer.

På den sista bilden ser man en liten plugg som bör gå att skruva ut men det är jäkla tajt.

Magnus
 
  • Dörr monterad i karm, med synlig plugg och slitage på väggen, i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsdetalj av en dörr med en synlig plugg som behöver skruvas ut, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av tajt monterad dörrplugg i träkarm som behöver skruvas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dalslänningen och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag nog inte lika gamla skjutdörrar som du har. Men på mina får man ta loss en av listerna vid dörrens översida för att komma åt att skruva loss dörren från beslaget som åker i skenan. Kanske är samma lösning här. Listen med spik i på andra bilden ser lite "klenare" ut. Kanske den som skall tas bort?
 
Jag har samma problem, är det någon som lyckats få ser sina dörrar?
 
  • Gilla
dalslänningen
  • Laddar…
S Saralaras skrev:
Jag har samma problem, är det någon som lyckats få ser sina dörrar?
Mina är inbyggda i väggen och är inte tänkta att ta bort är min slutsats.
 
  • Gilla
dalslänningen
  • Laddar…
Här kommer några bilder på hur upphängningen för våra skjutdörrar ser ut. Och dessa dörrar är alltså helt inbyggda i väggen och går INTE att montera ner i efterhand utan att öppna väggen.

Jag har tidigare haft en tråd gällande våra skjutdörrar och jag drog slutsatsen av att det inte gick att haka av dom i efterhand, vilket nu har visat sig stämma då vi renoverar vårt vardagsrum.
Vi har förövrigt tagit till vara på dörren och monterat tillbaka den i en annan innervägg.

Vårt hus är byggt - 59/60.

Renoverat vardagsrum med öppen vägg där skjutdörrsupphängning syns, byggt -59/60.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en öppen vägg som visar den övre upphängningen för inbyggda skjutdörrar från 1959/60.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en inbyggd skjutdörrsupphängning i en trävägg, dörr ej nedmonterbar utan att öppna väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upphängningsdetalj för en inbyggd skjutdörr, oåtkomlig utan att öppna vägg, i ett hus från 59/60.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upphängningsmekanismen för en inbyggd skjutdörr, monterad på väggen ovanför en stängd trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hade du inte kommit åt infästningen på dörrbladet om du ”plockat bort” listen på dörrkarmens övre del. Ser ut som om det sitter en sådan där på en av bilderna. Men jag kanske ser fel???
Så är det i alla fall på våra skjutdörrar här hemma, dock inte så gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.