Ska byta ut ett gamalt äckligt handfat,men det finns inga gängor på rören hur löser man det?
Mvh jävligt trött på rör
Bild på gamla, rostiga rörkopplingar under handfat utan synliga gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Kapa kopparrören i lämplig höjd under tvättstället och dra dit två kulventiler av typ ballofix.

Börja med att mäta ytterdiametern (utan färg) så du vet vilken dimension du ska köpa.
 
  • Gilla
Funkizstrumpan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Kapa kopparrören i lämplig höjd under tvättstället och dra dit två kulventiler av typ ballofix.

Börja med att mäta ytterdiametern (utan färg) så du vet vilken dimension du ska köpa.
Under 3lager tjock färg :crysmile: så är dom 1cm i diameterm
 
Det finns så många olika, vilken sort ska man ha till ogängade rör?
 
Är det 10mm rör så ska du ha klämringskopplingar för 10mm kopparrör. Vanligtvis förkromade. Sen beror det helt på vilken typ av anslutning din blandare har. Det kan vara gänga 8-10mm slätände och kopplingen du köper anpassas lämpligen till det.
 
S Stefan1972 skrev:
Är det 10mm rör så ska du ha klämringskopplingar för 10mm kopparrör. Vanligtvis förkromade. Sen beror det helt på vilken typ av anslutning din blandare har. Det kan vara gänga 8-10mm slätände och kopplingen du köper anpassas lämpligen till det.



Svårt att mäta men ca 18mm invändigt, det är ikea så antar att det är nåt standard mått
 
  • Ritning av rundad möbelbenstopp med texten G3/8 (R10) som antyder en standardmått på 18mm invändigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då köper du lämpligast en klämringskoppling som har 10mm ände för rör och sen med R10 gänga i andra änden. Sen kapar du rören så slangarna från den nya blandaren räcker till..........Helst med rörkap. Inget såga det blir snett och fult
 
Ska det ändå köpas en klämringskoppling så kan man ju lika gärna ta en med korrekt anslutning för halvkoppling. Att gänga av muttrar på vanliga kopplingar är inte bra även om det är rätt gänga för änden på kopplingen är inte alla ggr anpassad för halvkoppling. Ska ju helst vara en bearbetad slätände.
 
ullberg
Om man tar bort muttern på en klämringskoppling är det inte slätända/planända vilket man vill ha för blandarens mutter med packning.

vatette har planadaptrar men jag tror bara ner till 12 mm (kan ha fel) så endera en 12x12 med planadapter i ena änden och förminskning i andra eller en kulventil med planända i ena och klämring i andra (även här tror jag 12mm är minsta så förminskning kanske behövs i röränden)

/U

edit: 2:a på den…
 
Krilleman
Olika ändar är det dock på Vatette beroende på dimension. Jag har skrivit om det förut:
https://www.byggahus.se/forum/threa...skin-pa-10-mm-kran.313112/page-2#post-2936343

I detta ärendet skulle jag skulle rekommendera en kulventil från Vatette.

Vatette minikulventil 10mm finns däremot inte "färdig" i båda ändarna med 10mm. (det är en 12mm med förminskningar i). Men 12x10 finns däremot.

Så min inköpslista hade varit:
8546961 - 12x10 kulventil
1945644 - Planadapter 12
Stödhyla 10x1

Kulventilen sätter du med 10mm-änden nedåt. Kapa rören med bågfil om möjligt så stödhylsan lätt går i, (Kan vara mjuka rör). På 12mm änden kastar du klämring & mutter och ersätter dessa med planadaptern så du får en slät ansats.

Följ monteringsanvisningen för 10mm kopplingen som du drar på röret:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Klart för montage av slangarna från blandaren!
 
Redigerat:
  • Gilla
Funkizstrumpan och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Så min inköpslista hade varit:
8546961 - 12x10 kulventil
1945644 - Planadapter 12
Stödhyla 10x1
det där finns faktiskt enkelt tillgängligt på Hornbash.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Olika ändar är det dock på Vatette beroende på dimension. Jag har skrivit om det förut:
[länk]

I detta ärendet skulle jag skulle rekommendera en kulventil från Vatette.

Vatette minikulventil 10mm finns däremot inte "färdig" i båda ändarna med 10mm. (det är en 12mm med förminskningar i). Men 12x10 finns däremot.

Så min inköpslista hade varit:
8546961 - 12x10 kulventil
1945644 - Planadapter 12
Stödhyla 10x1



[bild]

Såhär?
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
MathiasS MathiasS skrev:
det där finns faktiskt enkelt tillgängligt på Hornbash.
Har jag sagt något annat? ;)
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.