Här är några av maskinerna som dom står idag.
Gamla verkstadsutrustningar, inklusive en stående borrpress och andra maskiner, i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla verktygsmaskiner i ett verkstadsrum med bakgrund av träbitar och växellådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammaldags träbearbetningsmaskiner i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre verktyg och maskindelar i en verkstad, inklusive ett pelarborr och olika handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla maskindelar och verktyg placerade i en släpkärra säkrade med orange spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal verkstadsmiljö med en samling äldre maskiner och verktyg i trä och metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammaldags maskineri med handvev och skruvstäd på ett träställ mot yurt-vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal stationär maskin med gjutjärnsunderrede och handvev, troligen en arbetsbänk, i ett rum med ett element och kattklorestativ i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal maskin på en röd lyftvagn framför en öppen garageport med snö på marken och cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla trähjul och smidesdelar samlade på en verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla rostiga byggmaskiner på marken, delvis täckta med presenning och remmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla maskiner i ett verkstadsutrymme, inklusive en äldre kuggstångsborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammalt robust träbord med maskinverktyg och diverse föremål ovanpå, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tom Terwel och 5 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Känns lite som att bilder och helst videos är ett krav efter en sådan lista.....:)
Var det vad du önskade? 😜
 
Spännande att dricka sitt morgonkaffe vid det bordet!:wow: Inte konstigt att alla är döda nu från den tiden sådana maskiner användes.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jo jag tyckte inte att den var smart att starta, det fick bli Köksbordsfräsen istället. En gång i tiden hade alla snickerimaskiner träfundament.
 
remdrivet skrev:
Jo jag tyckte inte att den var smart att starta, det fick bli Köksbordsfräsen istället. En gång i tiden hade alla snickerimaskiner träfundament.
Du får sätta på någon typ av glashuv och sedan kan du mala kaffet vid matbordet. :)
Tack för bilderna annars.
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Microkatten
nanowire skrev:
Spännande att dricka sitt morgonkaffe vid det bordet!:wow: Inte konstigt att alla är döda nu från den tiden sådana maskiner användes.
De dog i alla fall med något vackert framför ögonen...
 
remdrivet skrev:
Var det vad du önskade? 😜
Ja, coolt att se! Gillar speciellt armen ovanifrån som håller i axeln till spindeln på vertikalfräsen, blir stabilt!
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja, coolt att se! Gillar speciellt armen ovanifrån som håller i axeln till spindeln på vertikalfräsen, blir stabilt!
Ja den gör så att jag kan köra fingerfogskuttrar och annat skoj.
 
Bilder lånade på en bekants kutter Kollage av tre bilder som visar detaljer av en kutterkniv från olika vinklar, med ett måttband för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljer av en kutter: skadad trätröskel och närbild av en gammal skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Här är en liten video från Ageröd Snickeri när jag "leker" med pelarborren (Golvstativborrningsmaskin hette det på 1890-talet när denna såldes)
 
Redigerat:
remdrivet remdrivet skrev:
[video] Här är en liten video från Ageröd Snickeri när jag "leker" med pelarborren (Golvstativborrningsmaskin hette det på 1890-talet när denna såldes)
Häftigt! Spak 1 var för matning förstod jag, men vad gjorde den andra spaken?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Häftigt! Spak 1 var för matning förstod jag, men vad gjorde den andra spaken?
Den växlar mekaniskt hastigheten på matningen mellan 0.25, 0.17, 0.10 och 0.07 av spindelns hastighet.
Det är ju en verkstadsmaskin men den fungerar ypperligt till trä.
 
Fick besök från Norge i fredags och dom lämnade av en maskin med lite rolig historia, en från början bordsfräs, tillverkad av Falkenbergs Nya Verkstads A:B i Falkenberg Sverige, såld av A. Falkenberg Maskinavdelningen, Oslo
Ombyggd i Norge till en stor skivputs, tillverkad mellan 1898 och 1902, nu hemkommen från ett långt yrkesliv i Stavanger. Gammal ombyggd skivputs maskin från Falkenbergs Nya Verkstads A:B i grönskande miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vad har hänt sen senast? Jag har fått hem min älskade 1890-tals E.V. Beronius Planhyvel och en liten rikthyvel från Jonsereds Fabrikers Aktiebolag ca 1908-1910.

Jag har också påökat min samling med "olagliga" frässtål av bl.a. centrumbultstål, spänbacksstål, S-stål och fyrkantskuttrar med några hundra stycken. En trevlig sommar och jakten på gamla frässtål fortsätter.

Jag skriver "olagliga" för detta är vad alla "som vet" skriker så fort nån frågar om dessa stål. Dom är inte olagliga på något vis i sverige. Men, om en arbetsskada sker en anställd snickare i samband med användning av dessa verktyg finns det stor risk att arbetsgivaren åker dit för arbetsmiljöbrott.
Privatpersoners och enskilda näringsidkares användande av dessa verktyg är fullt tillåtet men inte rekommenderat och jag uppmanar ingen att använda dessa!
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Rikthyvel, ganska udda då den är kortare än någon som Jonsered hade i sina kataloger vid tiden. Kan vara specialbeställd, kommer från ett snickeri i Sundbyberg och som jag förstår det har den stått där sen den var ny.
Gammal rikthyvel från Jonsereds Fabriker, på en pall i ett snickeri, med röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planhyveln av E.V. Beronius från 1890-talet. En tidigare ägare (eller plats iallafall)
Gammal rikthyvel från Jonsereds fabriker på en träpall utomhus, med spånavgränsare och unik kortare storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också haft turen att hitta två sånna här i sommar, en "vanlig" gerklipp och denna,Jonsereds Fabrikers A:B, tillverkad på 10-talet, en gerhyvel, för att justera geringar efter klipp eller sågning. Den har spånavgränsare vilket är helt unikt i min vetskap.
Antik Jonsereds gerhyvel för geringar med spånavgränsare, placerad på ett mönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.