Jag har varit duktig och gjort hål till proppskåpet så man slipper flytta hela hyllan varje gång man ska dit. Men nu råkade jag komma nära el i taket och när jag skulle putta bort den ( med en trätumstock ) gick strömmen. Kommer fler foton när datorn har laddat upp dom från mobilen. Typiskt att det är lördag. Kan jag sätta dit något skydd så jag kan sätta på den igen. Närbild av ett öppet proppskåp med oskyddade elledningar och synliga koppartrådar, ett elektriskt olyckspotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Klipp försiktigt bort kopparkardelerna och isolera med eltejp. Delar av gruppen kommer inte att fungera, men det är nog lika bra, för de där kablarna passerade sitt bäst före-datum medans Stefan fortfarande svetsade
 
  • Haha
  • Gilla
Maledictus och 3 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Klipp försiktigt bort kopparkardelerna och isolera med eltejp. Delar av gruppen kommer inte att fungera, men det är nog lika bra, för de där kablarna passerade sitt bäst före-datum medans Stefan fortfarande svetsade
För att vara helt säker ska jag klippa bort alla kopparledningar ner till plasten eller vad det är och så isolera topparna med eltejp. Är detta eltejp. ? Bilden kommer tar lite tid för mobilen att överföra till datorn.
Otroligt sölig bildöverföring, jag måste göra något fel kanske. Men så småningom så...uppe i taket ser man ledningarna jag kom åt. Skåpet är hopbyggt av tre olika skåp och en ikeahylla, sedan hjul på under. Av yngstesonen. DIY-skap byggt av olika enheter och hylla, med synliga elektriska ledningar i taket ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
E Emil_K skrev:
Klipp försiktigt bort kopparkardelerna och isolera med eltejp. Delar av gruppen kommer inte att fungera, men det är nog lika bra, för de där kablarna passerade sitt bäst före-datum medans Stefan fortfarande svetsade
Jag gör en ny tråd för den vägrar ladda upp fotot på eltejpen. Men konstigt nog har jordfelsbrytare satt igång sig själv ?? Och tydligen funkar allt. Jag är verkligen inte alls smart för teven har gått hela tiden typ eller jag vet faktiskt inte. Blir förvirrad haha. Hur i alla dagar har det gått till ? Spöken :surprised::D
Aha, källaren går inte.
 
Redigerat av moderator:
Har du lyckats kapa ledaren så att koppar har blivit synlig?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har du lyckats kapa ledaren så att koppar har blivit synlig?
Japp, det är kapat och tejpat och det enda som inte funkar nu är taklampan i källaren som går på dom gamla ledningarna. Tack för hjälpen :ok: Men nu är jag lite skum på jordfelsbrytare, den har flyttat sig själv upp ? Jag trodde att om jag stängde den kunde jag syssla med el men nu antar jag att jag måste stänga eltillförseln på en annan spak. Alltså missförstå mig inte jag håller inte på med el men om det är nåt litet som ska fixas, typ jag flyttade utanpåliggande kontakter.
 
Oveja skrev:
Japp, det är kapat och tejpat och det enda som inte funkar nu är taklampan i källaren som går på dom gamla ledningarna. Tack för hjälpen :ok:
Är det inte bättre att åtgärda skadan?
Om du har lyckats klippa ledaren så borde du väl försöka att förbinda ledarna på nytt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Är det inte bättre att åtgärda skadan?
Om du har lyckats klippa ledaren så borde du väl försöka att förbinda ledarna på nytt.
Näe, jag vet ju inte hur det såg ut innan, det vågar jag inte. :surprised:
 
Du får ringa en elfirma på måndag innan du petar något mer
 
  • Gilla
sofftis och 2 till
  • Laddar…
Och passa på i morgon Söndag att ta upp ett större hål för centralen så den som kommer från elfirman kan ta av locket utan att flytta undan allt framför.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Kanske slita bort allt och inte ha elcentralen inbyggd sådär.
Tror inte ens den får vara det.
 
S
Att saker ”hoppar igång av sig själv” är inget du ska ta med en axelryckning. Du har en glappkontakt som kan börja brinna.

1 ta bort byrån och hela den där konstiga väggen så att man kommer åt som man ska.

2 beställ hem en elektriker och var beredd på att du behöver byta tråd då den där tråden är slut.

Det du kan göra för att hålla ner priset är att hitta alla dina vägguttag och inte ha möbler ivägen när elektrikern kommer.

jag tar nu för givet att du har sån där tråd i hela huset, det kan ju ha blivit utbytt på vissa ställen redan.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…

Bästa svaret

Oveja skrev:
Jag har varit duktig och gjort hål till proppskåpet så man slipper flytta hela hyllan varje gång man ska dit. Men nu råkade jag komma nära el i taket och när jag skulle putta bort den ( med en trätumstock ) gick strömmen. Kommer fler foton när datorn har laddat upp dom från mobilen. Typiskt att det är lördag. Kan jag sätta dit något skydd så jag kan sätta på den igen. [bild]
Nej, börja inte klippa i det där.

Däremot kan du isolera kopparen med eltejp, om du vet säkert att strömmen är helt avstängd. (Vilket inte är lätt att veta.)

Kablarna har förmodligen glidit ur ubåtarna (kopplingarna), men det är omöjligt att veta hur de suttit innan och det är ingenting som du ska experimentera med. Du måste ha hjälp av någon som kan.

Antingen bedömer elektrikerna att kablarna kan vara kvar, och då kan han koppla ihop det som det ska vara. Eller så bedömer han att de måste bytas, och då åker de gamla väck i vilket fall.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och passa på i morgon Söndag att ta upp ett större hål för centralen så den som kommer från elfirman kan ta av locket utan att flytta undan allt framför.
Det finns inget lock, det var trasigt från början. Men det behövs väl inte, befinner sig ju tryggt bakom hyllan ?
 
Oveja skrev:
Det finns inget lock, det var trasigt från början. Men det behövs väl inte, befinner sig ju tryggt bakom hyllan ?
Garanterat finns det ett lock på centralen som du byggt in. Och centralen vill helt säkert elfirman ha full tillgång till för att kunna öppna den och få plats att jobba i den. Om inte annat för att kunna säkerställa att inget brunnit upp inne i den.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.