Gamla innanfönster. Hur kan man täta sinna innan fönster på bästa sätt ? Hur har ni gjort?
 
Vi har bara två fönster med innanfönster. I dessa använder jag fönsterremsor - alltså i princip tejpar igen innanfönstret. Det förutsätter såklart att fönstret inte skall öppnas under vintern.
 
Renoverade liknade fönster i fjor i en patriciervilla. Valet där blev filtlister till de yttre bågarna samt en tunn D-formad silicon till de inre vinterbågarna. Pratade nyligen med ägarna och det har inte varit tillstymmelse till kondens mellan glasen där.

Mvh //J
 
Ytterfönstren ska ska ventileras, det blev p-list på karmen med 5 cm glipa uppe och nere. Innanfönster, P-list på fönstren.
 
Kolla på www.axebo.se, där använder de yllelister.

Vi har inte kommit så långt att vi hunnit täta våra ännu, men vi tänkte börja med fönsterremsor och skulle inte det räcka får det nog bli yllelister också.
 
Vi la lite fetvadd mellan, min farmor gjorde så förr men jag vet inte om det egentligen tillför något. Sen håller vi precis på att sätta tätningslist av ull runt innerfönsterbågarna
 
Vadd innanför, in med fönstren och så klistrar jag igen med remsor från närmaste järnhandel. Blir garanterat dragfritt och känns välisolerat, åtminstone jämfört med de fönster någon tidigare ägare för ca 30 år sedan hann byta till kopplade. Som tur var hann de inte så långt i sin "uppgradering".
 
Rullad fönstervadd (och ev några eterneller) litet glas med en gnutta svavelsyra i botten (för att ta upp ev fukt) och pappersremsor på insidan :)
 
Yllelister och pappersremsor.
 
Dubbla pappersremsor. Ingen yllelist eftersom det inte finns någon kant att fästa den mot (som i Axebos fönsterkarmar). Ingen vadd eftersom det alltid lyckas komma in flugor som lägger sig som strössel ovanpå = mycket osnyggt. Har hittills inte haft problem med kondens.
 
Finns det någon speciell sorts pappersremsa?
 
Ja det finns i flera byggnadsvårdsaffärer :) Bara att Googla och se om det finns någon i närheten eller köpa på nätet...
 
...eller på Beijer.
 
Jag kan faktist köpa det på "min" ICA .
 
Jag med! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.