Har tagit in gamla dörrar som masoniklätts för längre sedan och sedan på 70 talet sattes mellan utrymmen i det ouppvärmda uthuset. Mycket jobb att slipa men raka och inga mögelproblem. Acklimatiseringen tar tid, gammalt virke rör sig långsammare, speciellt med tjocka färglager.
Tycker din snickare inte vet vad han pratar om. Ja möbler med diverse träfiberskivor, tunna faner och känsliga ytbehandlingar de tar stryk efter några år i ouppvärmda utrymmen, men inte så de möglar då har man fuktproblem XXL.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vår gård och dess innerdörrar är över 200 år och en del dörrar har förvarats på kallvind i många år. För några år sedan tog jag ner några som stått ”ute” i tio år och satte på plats i sina karmar. Ingen acklimatisering eller annat och det var bara att tuta och köra, efter att smuts och spindelväv tvättats bort.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Det varierar hur dörrar uppför sig. Jag köpte dyra pardörrar hos en byggnadsvårdsfirma som var Ok. De blev liggande några månader inomhus och sedan var de väldigt skeva. "Snickarna" som monterade dörren sedan kompenserade genom att montera karmen snett, men det var inte tillräckligt. Jag kilade dörrarna så det blev bättre men helt 100 är det ju inte.
En annan dörr i nya huset har man lagt i potatiskällaren av någon anledning. Den är skev som en propeller. Medan de som låg på kallvinden är raka och fina.

Att snickarna (Svenska?) inte vill ta på sig jobbet är för att de inte kan garantera att det blir bra.
 
Ja i virket i dörren från början är mycket avgörande. I släktgården rensades spegeldörrarna ut på 50-talet och släta masonitdörrar sattes in... De förvarades under en plåt bakom vedboden staplade på varandra. 2010 tog vi han om dessa väderutsatta dörrar där snö, regn och sol kommit åt dörrarnas sidor. 8 av 10 kunde med enkla medel återställas, medans två stycken var utom räddning då de var mycket skeva.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Jag tror också snickarna snackar skit. Är dörrarna inte skeva så är dom inte det. Men visst, är de fuktiga skulle jag åxå se till att de fick torka sittande rakt och i spänn så de inte slår sig då. Torka, skrapa och måla dörrarna och hitta nån som monterar eller montera själv.

Såg förresten en video på nån som satte såpa under plastfolie och sen kunde dra bort plastfärgen. Ska testa det med nästa dörr istället för speedheater. Fördelen med speedheater i fallet mögel är väl att det dör. Mina dörrar är dock inte mögliga.

Jag har dock ett par små dörrar med tunnare ram, några som vad jag kan bedöma suttit inne på sin plats hela tiden (och två som stått på kallvind) - alla dessa smådörrar har slagit sig. Ingen av de rejälare spegeldörrarna har slagit sig. Jag tror det är väldigt jobbigt att rikta riktigt skeva dörrar, så ÄR de rejält skeva så kan jag förstå snickarnas skepticism, även om det SKA gå att fixa. Är de bara lite skeva går det ju att kompensera lite med att sätta karmen lite skevt. Men det blir ju inte helt snyggt och lite pyssligare...
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Skitsnack som sagt. Satte i höstas in en spegeldörr från 30-talet med karm och allt, som stått i en bod med jordgolv de senaste 40-åren. Lite maskstungen och ett helvete att skrapa på grund av någon marmorimitationsmålning, men helt rak och blev jättefin efter lagning och spackling.

men tid tog det, någon vecka totalt kanske för att skrapa med värmepistol, laga, spackla, slipa, spackla, grunda, slipa, grunda, färdigmåla.
Lägger in bild på dörren med monterad i skafferi
 
  • Vit panel ytterdörr monterad i hörn av rum med tapet och byrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Restaurerad innerdörr från 1824 i trä, monterad i vit karm, i ett rum med tapetserade och panelade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga problem , vi hittade nyligen en original innerdörr (från 1824), på vår kallvind som legat där i troligen ett 60 tal år, och efter att vi hade skrapat den ren från färg så satte snickaren upp den i ny karm som ingång till vårt skafferi! Den både ser ut och luktar lika fräscht som den dagen de tillverkade den! Behövde bara fälla in nytt trä där låset suttit, då det var många hål efter olika lås, och vi ville ha ett nytt tidsenligt lås. Renoverad original innerdörr från 1824 med nytt tidsenligt lås och synliga reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
Nonsens såklart. Typiskt moderna "snickare". Montörer kanske är ett bättre ord?

Om du vill möta dom halvvägs så erbjud att fixa ny karm till dörrarna. Det har vi fått göra när vi satte gamla dörrar i en nybyggd vägg. Halva anledningen var att gamla karmen var rätt hårt åtgången, andra halvan för att hålla snickaren glad.

Vi hittade en båtsnickare som tog fram nya karmar för ca 1500kr
 
  • Gilla
  • Haha
ichigo och 2 till
  • Laddar…
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Nu säger våra snickare att de är obrukbara om de stått ute så länge.
Efter all feedback i tråden torde det vara avgjort att det är dina snickare och inte dina dörrar som är obrukbara.

Rätt väg måste vara att kassera dina snickare! Ställ snickarna i kylan!
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 10 till
  • Laddar…
Jag köpte ett gäng beggade GK Door spegeldörrar i klarlackad furu som stått torrt men i kallförråd under ett antal år. Det var helt otroligt, samtliga var 5-6 mm för breda för de nyinköpta standardkarmarna, ingen gick att stänga. Det tog nån månad eller två innan de krympt till ordinarie storlek. Trodde först att det var nån specialdimension/äldre standard men de hade helt enkelt svällt en gnutta. Några få procent fukt gör ju en hel del på 80 eller 90 cm.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Instämmer med de flesta här om att dörrarna med väldigt stor sannolikhet kommer gå alldeles utmärkt att använda! Häromåret köpte vi en ~100år gammal massiv spegeldörr på blocket som vi skrapade, målade och byggde en ställning till för att använda som sänggavel.

Dörren hade stått ute (men under tak) sedan en renovering något år tidigare men den hade inte slagit sig något nämnvärt och den gick fint att använda (definitivt ingen mögellukt) även om nåt av färglagren (ungefär 3 färger ner) var ett elände att få bort!
 
Vem vågar bråka med sin tandläkare eller motorbyggare, det skulle jag aldrig göra.
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Det var exakt min gissning. Det är mitt jobb att skrapa och måla och om det inte passar dem att hjälpa till så bygger vi skafferi själva. Känner mig rätt färdig med dem efter att de klagat på vårt bygge av och till sedan dag ett.

I min bransch är kunderna det värdefullaste vi har och de får bemötande utefter det. Jag klandrar ALDRIG en patient för deras tandstatus eller ser ner på deras önskemål när det gäller deras egna tänder och munnar. Jag ser det som mitt jobb att hjälpa dem och stärka dem. Vi lagar och restaurerar det som går och ger dem kunskap att ta så bra hand om sig som de bara kan.
Om jag anlitar en hantverkare önskar jag mig någon som tar sig an mina önskemål. Gärna med lite entusiasm. Naturligtvis välkomnas fackmannamässiga tips men personliga åsikter bör läggas helt åt sidan. För att inte tala om rent klagande på saker som är utom min kontroll. Nu har vi varit utan kök i tre månader och har aldrig klagat på hur lite tid de lägger hos oss när de är hos andra kunder, men nu klagar DE på OSS för att det tagit tid. Menar att vi kunnat göra lite själva medan de inte varit här. Men vi råkar ha varsitt heltidsjobb, tre barn plus ett hem i kaos. Och vi HAR gjort saker själva. Dragit all el, spacklat och slipat och tapetserat och målat alla tak och väggar. Så, nu fick jag ur mig lite av min frustration :seenoevil:
 
Staffans2000
  1. "Att snickarna (Svenska?) inte vill ta på sig jobbet är för att de inte kan garantera att det blir bra." Jag sätter en krona på att de istället är inkompetenta. För, varför skulle de annars motivera sig, med att de möglar?
Staffan
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Jag klandrar ALDRIG en patient för deras tandstatus eller ser ner på deras önskemål när det gäller deras egna tänder och munnar. Jag ser det som mitt jobb att hjälpa dem och stärka dem. Vi lagar och restaurerar det som går och ger dem kunskap att ta så bra hand om sig som de bara kan.
Det jag kan tycka en snickare BORDE ifrågasätta är om kunden vill kasta ut massiva spegeldörrar och fönster i kärnvirke för att sätta in dörrar i laminerad papp och såna där fönster med klumpiga tjocka karmar som går att odla krasse i efter en 8-10 år för att de redan ruttnat bort. Men det kanske är som om du som tandläkare faktiskt önskar att kunden ska vilja ha kvar sina egna tänder och vill han dra ut samtliga friska gaddar och byta till plasttänder så hoppas jag du ändå invänder mot det önskemålet.

Men i detta fall vill väl din snickare tvärt om, sätta in modern skitkvalitet för att han inte klarar av att montera massiva dörrar. För visst, det är lite svårare att montera sådana än en nyköpt dörr.
 
Karmen är de nästan aldrig något problem med men dörrarna kan slå sig och dom är svåra att rikta om dom gjort det. Innan du lägger ner en massa jobb skulle jag nog kolla så dom är raka. Om du vet någon t.ex. mekanisk firma som har ett helt plant svetsbord så kan du se så dom är raka. Om dom slagit sig kan det fungera om du monterar isär dom och limmar dom i plant läge på en kraftig och helt plan skiva. OBS Du får inte limma fast speglarna, dom måste kunna röra sig
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.