Köpte för ca tio år sedan fem innerdörrar från sekelskiftet. Sedan dess har de (tyvärr) stått i kallgarage.

Nu säger våra snickare att de är obrukbara om de stått ute så länge. Att de slår sig, luktar mögel osv.

Jag tänker att jag måste försöka hitta ett sätt att rädda dem. Hade tänkt bygga ett platsbyggt skafferi med dem.

Ska ta in dem i värmen nu och se hur de uppför sig.
Kom med tips är ni goa.
 
Vad är det för material. Massivträ kan visserligen slå sig men klarar sig annars bra. "nyare" material som masonite och mdf brukar ha en tendens att dra åt sig fukt och svälla.
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Vad är det för material. Massivträ kan visserligen slå sig men klarar sig annars bra. "nyare" material som masonite och mdf brukar ha en tendens att dra åt sig fukt och svälla.
Gedigna gamla spegeldörrar i massivt trä. Målade i flera lager färg dessutom. Ska jag ta in dem i inomhustemp långsamt? Så de får acklimatisera sig?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tror inte de kommer lukta mögel, men i värsta fall kanske man behöver skrapa bort all färg och måla, det är mycket jobb och antagligen ingenting som snickaren vill göra.

Den verkliga anledningen att snickaren inte vill sätta in dem är antagligen för att det är lättare att bara köpa nytt, då är allt rakt och i modulmått.
 
  • Gilla
Maria T och 15 till
  • Laddar…
Har de stått relatibt torrt kan jag inte tänka mig att kylan skadat dem de minsta. Vi tog in gamla dörrar som stått utomhus under tak i flera årtionden, och de var inga problem att slipa och måla dem.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Tror inte de kommer lukta mögel, men i värsta fall kanske man behöver skrapa bort all färg och måla, det är mycket jobb och antagligen ingenting som snickaren vill göra.

Den verkliga anledningen att snickaren inte vill sätta in dem är antagligen för att det är lättare att bara köpa nytt, då är allt rakt och i modulmått.
Det var exakt min gissning. Det är mitt jobb att skrapa och måla och om det inte passar dem att hjälpa till så bygger vi skafferi själva. Känner mig rätt färdig med dem efter att de klagat på vårt bygge av och till sedan dag ett.

I min bransch är kunderna det värdefullaste vi har och de får bemötande utefter det. Jag klandrar ALDRIG en patient för deras tandstatus eller ser ner på deras önskemål när det gäller deras egna tänder och munnar. Jag ser det som mitt jobb att hjälpa dem och stärka dem. Vi lagar och restaurerar det som går och ger dem kunskap att ta så bra hand om sig som de bara kan.
Om jag anlitar en hantverkare önskar jag mig någon som tar sig an mina önskemål. Gärna med lite entusiasm. Naturligtvis välkomnas fackmannamässiga tips men personliga åsikter bör läggas helt åt sidan. För att inte tala om rent klagande på saker som är utom min kontroll. Nu har vi varit utan kök i tre månader och har aldrig klagat på hur lite tid de lägger hos oss när de är hos andra kunder, men nu klagar DE på OSS för att det tagit tid. Menar att vi kunnat göra lite själva medan de inte varit här. Men vi råkar ha varsitt heltidsjobb, tre barn plus ett hem i kaos. Och vi HAR gjort saker själva. Dragit all el, spacklat och slipat och tapetserat och målat alla tak och väggar. Så, nu fick jag ur mig lite av min frustration :seenoevil:
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 19 till
  • Laddar…
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Köpte för ca tio år sedan fem innerdörrar från sekelskiftet. Sedan dess har de (tyvärr) stått i kallgarage.

Nu säger våra snickare att de är obrukbara om de stått ute så länge. Att de slår sig, luktar mögel osv.

Jag tänker att jag måste försöka hitta ett sätt att rädda dem. Hade tänkt bygga ett platsbyggt skafferi med dem.

Ska ta in dem i värmen nu och se hur de uppför sig.
Kom med tips är ni goa.
Värm upp dem försiktigt om du kan, typ sval källare och sedan varmare. Stora temperaturskillnader som sker snabbt kan få dem att slån sig ännu mer.
Mögelangrepp har jag mycket svårt att tro om de inte stått och sugit vatten på något sätt.
De flesta dörrar av massivt trä går att fixa. Om de har slagit sig lite kan man fräsa bort lite i karmen eller helt enkelt sätta karmen snett (om man kan leva med det) Om dörrbladet är mycket skevt så kan man såga snitt med såg och sätta kilar tills den blir bra, för att sedan spackla ock måla denna.

https://www.dinbyggare.se/lar-dig-atgarda-dorren-nar-den-karvar/
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Några bilder hade inte varit fel så man kan bedömma skicket. Är dom med karm? Kan vara så att snickarna vill slippa att montera gamla dörrar som kräver lite mer arbete och hellre skruvar dit sånt som är nytt och rakt.
Men om dörrarna ser ok ut så är det bara att ta in dom i värmen någon vecka innan montage så de hinner klimatisera sig.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Om ni köpte dörrarna med karm, så haka på dörren när karmen ligger plant på golvet. Då ser ni om karm är rak, samt dörr i förhållande till karmen när ni stänger den. Gamla karmar och dörrar är ju inte helt raka efter ett sekel utan kan ha blivit lika skeva så de funkar ändå.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Det var exakt min gissning. Det är mitt jobb att skrapa och måla och om det inte passar dem att hjälpa till så bygger vi skafferi själva. Känner mig rätt färdig med dem efter att de klagat på vårt bygge av och till sedan dag ett.

I min bransch är kunderna det värdefullaste vi har och de får bemötande utefter det. Jag klandrar ALDRIG en patient för deras tandstatus eller ser ner på deras önskemål när det gäller deras egna tänder och munnar. Jag ser det som mitt jobb att hjälpa dem och stärka dem. Vi lagar och restaurerar det som går och ger dem kunskap att ta så bra hand om sig som de bara kan.
Om jag anlitar en hantverkare önskar jag mig någon som tar sig an mina önskemål. Gärna med lite entusiasm. Naturligtvis välkomnas fackmannamässiga tips men personliga åsikter bör läggas helt åt sidan. För att inte tala om rent klagande på saker som är utom min kontroll. Nu har vi varit utan kök i tre månader och har aldrig klagat på hur lite tid de lägger hos oss när de är hos andra kunder, men nu klagar DE på OSS för att det tagit tid. Menar att vi kunnat göra lite själva medan de inte varit här. Men vi råkar ha varsitt heltidsjobb, tre barn plus ett hem i kaos. Och vi HAR gjort saker själva. Dragit all el, spacklat och slipat och tapetserat och målat alla tak och väggar. Så, nu fick jag ur mig lite av min frustration :seenoevil:
Tråkigt men allt för vanligt.
Bra hantverkare växer inte på träd precis utan man får leta innan man hittar dom. Jag har förmånen att jobba i branchen så när jag ska ta in folk så vet jag vad dom går för. Visserligen gör jag det mesta själv och har en bror som hjälper mig med elen så jag känner mig priviligerad i min renovering.
Vad jag vill säga är ge inte upp på hantverkare utan hör er för ute i bekantskapskretsen efter folk som är lyhörda och serviceminded, titta inte bara på timpriset utan ibland kan det vara bättre med en lite dyrare hantverkare som lyssnar på era önskemål och försöker lösa problem på bästa sätt. Men ha i åtanke att en sådan hantverkare är populär och därför också har mycket annat att göra.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Om ni köpte dörrarna med karm, så haka på dörren när karmen ligger plant på golvet. Då ser ni om karm är rak, samt dörr i förhållande till karmen när ni stänger den. Gamla karmar och dörrar är ju inte helt raka efter ett sekel utan kan ha blivit lika skeva så de funkar ändå.
De är köpta med karm och har stått i karmarna hela tiden. Tänker att jag tar in dem (svalt något dygn och sedan in i värmen) och låter dem vara i karmarna så får de göra ”resan” tillsammans.
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Köpte för ca tio år sedan fem innerdörrar från sekelskiftet. Sedan dess har de (tyvärr) stått i kallgarage.

Nu säger våra snickare att de är obrukbara om de stått ute så länge. Att de slår sig, luktar mögel osv.

Jag tänker att jag måste försöka hitta ett sätt att rädda dem. Hade tänkt bygga ett platsbyggt skafferi med dem.

Ska ta in dem i värmen nu och se hur de uppför sig.
Kom med tips är ni goa.

Jag har jobbat med några liknande dörrar, där man satt på masonit , som dragit åt sig mögel. Uruselt skötta , innerdörrar som monterats utomhus o så misskött som det kunde bli.

Luktade kraftigt mögel, men tog bort masonit o med värmepistol o tålamod fick jag det nästan trärent. Var plastfärg dessutom högst upp.

Stått skyddat i kallgarage i ett år, ingen lukt eller något, mkt bra trä under, skall måla med oljefärg.

Så jag tror snickaren inte säger som det är.

(Försökt hitta en beg speedheater men de säljs fort om de ens kommer ut på annons)
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Staffans2000
Vilket skitsnack av dina "proffs". Det kan vara så enkelt att de är inkompetenta och därför bara klarar av enklare halvfabrikatssnickrande som att fästa färdiga moduler/segment mot varandra likt Legoklossar. I en tid av begränsad konkurrens kan dessa aber till "snickare" ändå hanka sig fram, trots missvisande titel.

Dörrarna blir naturligtvis inte förstörda för att de står kallt. "Mögel". Pyttsan. Tänk hur mycket trä det finns i allehanda gamla och nya byggnader. Ta kallvindar. Hur många tusentals dörrar huserar inte de?

Inkompetenta idioter finns i alla yrken. Du känner säkert en del tandläkare som borde ha blivit bibliotekarie istället, för att gång på gång misslyckas med den trivialaste fyllning?

Låt dom göra enklare jobb hos dig, eller släng ut dem direkt och gör jobbet själv!

Hur som haver. Det är säkert bättre ifall du kan låta de (Dörrarna. Inte "proffsen") mellanlanda i ett lite varmare och något torrare utrymme, före monteringen. Till exempel i en svale eller veranda.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
De är köpta med karm och har stått i karmarna hela tiden. Tänker att jag tar in dem (svalt något dygn och sedan in i värmen) och låter dem vara i karmarna så får de göra ”resan” tillsammans.
Förläng aklimatiseringsprocessen till iallafall en vecka på varje ställe. Det tar tid för massivt trä att "vänja sig".

Staffan
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Skitsnack som sagt. Satte i höstas in en spegeldörr från 30-talet med karm och allt, som stått i en bod med jordgolv de senaste 40-åren. Lite maskstungen och ett helvete att skrapa på grund av någon marmorimitationsmålning, men helt rak och blev jättefin efter lagning och spackling.

men tid tog det, någon vecka totalt kanske för att skrapa med värmepistol, laga, spackla, slipa, spackla, grunda, slipa, grunda, färdigmåla.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.