R -ReM- skrev:
Vad jag förstått när jag pratat med grannarna som hade god kontakt med den gubben så byggde han i stort sett allting själv, vilket jag antar ses som svartbygge i sammanhanget även om det inte rör sig om svart betald arbetskraft?
Varför skulle det vara ett svartbygge för att man gör jobbet själv?
 
useless useless skrev:
Varför skulle det vara ett svartbygge för att man gör jobbet själv?
I samanhanget, antog jag att det skulle ur myndigheternas ögon ses på samma sätt eftersom jag inte har några fakturor eller intyg att påvisa för en byggnad jag själv uppfört, på samma sätt som jag inte har papper att visa upp på en byggnad någon annan byggt åt mig svart. Men, det antagandet behöver absolut inte vara rätt. Som synes har jag ingen magisterexamen i byggregler :rofl:

T Thomas_Blekinge skrev:
Om du vill ha det till värdering för huslån skulle jag lämna bort det från fastighetsbeskrivning. Gamla skjul brukar inte bidra till värdet.
Gällande tio-årsregeln för byggsanktionsavgift så bör man tänka på det: Kommunen kan troligen inte döma ut byggsanktionsavgift för uppförande av dessa byggnader eftersom 10 år har gått. Om du däremot börjar använda dom annars än det varit tänkt från början då gör du en "åtgärd" nämligen att ändra användningen och då börjar 10-års fristen att ticka igen. Om du börjar använda ett skjul som fritidshus så blir det svartbygge direkt.
Tack för infon, kan jag på något sätt ta reda på eller bevisa att en av dessa svart/ ej registrerade byggnader haft samma avsikt innan renovering som efter renovering? Att jag till exempel renoverat en gammal friggebod och nu ska använda den som friggebod igen, fast en finare sådan. Jag menar, hur vet någon att byggnaden bytt avsikt när byggnaden formellt aldrig existerat innan?
 
Bara en kontrollfråga:

Det är väl inte inom strandskyddsområde (100m från strand). Där gäller ingen preskriptionstid.
 
R -ReM- skrev:
I samanhanget, antog jag att det skulle ur myndigheternas ögon ses på samma sätt eftersom jag inte har några fakturor eller intyg att påvisa för en byggnad jag själv uppfört, på samma sätt som jag inte har papper att visa upp på en byggnad någon annan byggt åt mig svart.
Den enda nytta du skulle kunna ha av eventuella fakturor är om dom visar att byggnaderna kom på plats före eventuella planbestämmelser eller krav på bygglov.

Om du ska grotta ner dig i det hela så är det nog just byggnadernas ålder du ska fokusera på och försöka utröna exakt vilka krav som ställdes när dom byggdes. Det är ju som sagt var inte alls säkert att det behövdes bygglov då och i så fall är det ju inga svartbyggen även om dom inte finns i något register.
 
H hempularen skrev:
Bara en kontrollfråga:

Det är väl inte inom strandskyddsområde (100m från strand). Där gäller ingen preskriptionstid.
Jo, ifall byggnaderna till kom innan strandskyddslagstiftningen 1975. Eller ja tekniskt sett är det väl inte preskriptionstid då men ändå relevant eftersom det känns som att chansen finns att TS byggnader är äldre än så.
 
H hempularen skrev:
Bara en kontrollfråga:

Det är väl inte inom strandskyddsområde (100m från strand). Där gäller ingen preskriptionstid.
Hej! Nepp inget strandskydd vi har ett område mitt i skogen kan man säga.

useless useless skrev:
Den enda nytta du skulle kunna ha av eventuella fakturor är om dom visar att byggnaderna kom på plats före eventuella planbestämmelser eller krav på bygglov.

Om du ska grotta ner dig i det hela så är det nog just byggnadernas ålder du ska fokusera på och försöka utröna exakt vilka krav som ställdes när dom byggdes. Det är ju som sagt var inte alls säkert att det behövdes bygglov då och i så fall är det ju inga svartbyggen även om dom inte finns i något register.
Det låter som att jag inte har någon direkt vinst i att grotta ner mig så tack vare all hjälp ni gett mig kommer jag nog släppa hela grejen med de fristående byggnaderna och lägga fokus på att få in utbyggnaden i register, om den inte redan är med någonstans. Vet du vem jag vänder mig till för att få ut ett gammalt bygglov? Försökte googla men det verkar inte va min starka sida med ordval för att få fram användbara google-resultat.
 
För att få ut alla bygglov för en fastighet vänder du dig till kommunen. Tänk på att om du ska gå lite längre bak i tiden så bör du börja med att kolla hos lantmäteriet vilka förändringar på själva fastigheten som har gjorts. När byggnaderna byggdes kanske det var en större fastighet som senare styckades upp. Då måste du veta den ursprungliga fastighetsbeteckningen för att hitta rätt handlingar hos kommunen.
 
R -ReM- skrev:
Stort tack för alla svar, långt över vad jag förväntade mig! Ska göra mitt bästa för att förtydliga och besvara alla följdfrågor.
Ska börja med att förtydliga att vi inte kontaktade mäklaren för en försäljning utan en skriftlig värdering efter fastighetens värdeökning, eftersom jag vill lägga om mitt nuvarande topplån till hypotekslån och ser skriftliga värderingen som en bra säkerhet ifall nånting osannolikt händer med privatekonomin och jag behöver mjölka huset på pengar basically, en säkerhet kort sagt.

Huruvida byggena gjorts svart eller om de uppfördes före eller efter huvudbyggnaden är svårt att säga, området är gammalt så de kan vara äldre faktiskt.
Vad jag förstått när jag pratat med grannarna som hade god kontakt med den gubben så byggde han i stort sett allting själv, vilket jag antar ses som svartbygge i sammanhanget även om det inte rör sig om svart betald arbetskraft? Jag har fram till idag inte tänkt på att försöka klämma ur grannen allt han vet, det ska jag ta och dyka djupare i så snart jag ser honom.

Tack för upplysningen om preskibering på 10 år, känner mig lite tryggare med den vetskapen.
Och ja, angående att kommunen kan neka mig nya bygglov låter inte kul alls i jämförelse med vad jag har att vinna på en något högre värdering.
Jag försökte googla på detaljplaner i Uppsala kommun men det var inte helt enkelt tyckte jag, ska ta en kik på länken jag fick av @useless och hoppas det ger något.

Tack @Mikael_L jag ska kika på om jag med några medel kan få tag på en detaljplan och försäkra mig om att huset inte är byggt större än tillåtet, men jag antar att preskibering gäller även för en utbygnad om det skulle vara för stort?

Mäklaren sa inte vilket register han kollat i men jag kan ta reda på det om det är avgörande. Vad han sa är att han kan inte se om några bygglov har sökts, men han ser att inga färdiga byggnader har registrerats så det kan enligt mäklaren finnas eller ha funnits bygglov men att man sedan struntat i att registrera byggnaden.

@Manfreds Tack jag ska göra nya försök ang. detaljplan. Kan jag begära ut byggloven alltså, hur gör jag detta, är det lantmäteriet som sitter på den papperslappen eller har jag någon annan att vända mig till?
Vore ju väldigt intressant om det finns en hög med bygglov där, om inte annat så för utbyggnaden på kåken hade absolut vart skönt.

EDIT:
Här är uppsala kommuns förteckning eller införmationsruta över detaljplaner i mitt område.
Det här säger mig absolut ingenting efter att utan framgång försökt googla på de olika raderna så jag hoppas nån av er vet hur jag kan avläsa infon.
R -ReM- skrev:
Stort tack för alla svar, långt över vad jag förväntade mig! Ska göra mitt bästa för att förtydliga och besvara alla följdfrågor.
Ska börja med att förtydliga att vi inte kontaktade mäklaren för en försäljning utan en skriftlig värdering efter fastighetens värdeökning, eftersom jag vill lägga om mitt nuvarande topplån till hypotekslån och ser skriftliga värderingen som en bra säkerhet ifall nånting osannolikt händer med privatekonomin och jag behöver mjölka huset på pengar basically, en säkerhet kort sagt.

Huruvida byggena gjorts svart eller om de uppfördes före eller efter huvudbyggnaden är svårt att säga, området är gammalt så de kan vara äldre faktiskt.
Vad jag förstått när jag pratat med grannarna som hade god kontakt med den gubben så byggde han i stort sett allting själv, vilket jag antar ses som svartbygge i sammanhanget även om det inte rör sig om svart betald arbetskraft? Jag har fram till idag inte tänkt på att försöka klämma ur grannen allt han vet, det ska jag ta och dyka djupare i så snart jag ser honom.

Tack för upplysningen om preskibering på 10 år, känner mig lite tryggare med den vetskapen.
Och ja, angående att kommunen kan neka mig nya bygglov låter inte kul alls i jämförelse med vad jag har att vinna på en något högre värdering.
Jag försökte googla på detaljplaner i Uppsala kommun men det var inte helt enkelt tyckte jag, ska ta en kik på länken jag fick av @useless och hoppas det ger något.

Tack @Mikael_L jag ska kika på om jag med några medel kan få tag på en detaljplan och försäkra mig om att huset inte är byggt större än tillåtet, men jag antar att preskibering gäller även för en utbygnad om det skulle vara för stort?

Mäklaren sa inte vilket register han kollat i men jag kan ta reda på det om det är avgörande. Vad han sa är att han kan inte se om några bygglov har sökts, men han ser att inga färdiga byggnader har registrerats så det kan enligt mäklaren finnas eller ha funnits bygglov men att man sedan struntat i att registrera byggnaden.

@Manfreds Tack jag ska göra nya försök ang. detaljplan. Kan jag begära ut byggloven alltså, hur gör jag detta, är det lantmäteriet som sitter på den papperslappen eller har jag någon annan att vända mig till?
Vore ju väldigt intressant om det finns en hög med bygglov där, om inte annat så för utbyggnaden på kåken hade absolut vart skönt.

EDIT:
Här är uppsala kommuns förteckning eller införmationsruta över detaljplaner i mitt område.
Det här säger mig absolut ingenting efter att utan framgång försökt googla på de olika raderna så jag hoppas nån av er vet hur jag kan avläsa infon.
Även om det inte funkar att ladda hem från kommunens hemsida så är det ju tydligt att det finns en detaljplan (sannolikt byggnadsplan) för området från 1969. Då finns det också en reglering av vad man får bygga på tomten, hur nära fastighetsgräns osv. Vad byggrätten i detaljplanen säger påverkar också värderingen mycket mer än frågan om de äldre befintliga uthusen är preskriberade svartbyggen eller inte (begreppet svartbygge handlar för övrigt enbart om att det saknas erfoderliga lov, inte om vem som byggde).

Min magkänsla är att ett område planlagt för fritidshusbebyggelse år 1969 inte har särskilt stora byggrätter, och om huset har byggt till i efterhand så är sannolikheten stor att byggrätten redan är mer än fullt utnyttjad. I början av 90-talet när du nämnde att utbyggnaden gjordes så fanns det väldigt mycket större möjligheter för byggnadsnämnden att medge avvikelser från detaljplanen än vad som finns idag. Så även om utbyggnaden gjorts med lov är det inte säkert att den var planenlig.

Sen skulle jag väl också lite smått vilja ifrågasätta mäklarens kompetens för att göra värderingen? Han pratar om att han gjort utdrag ur något register och fått fram att byggnader har "registrerats" men att det kan finnas bygglov ändå?

Det han ska göra är att
1) Begära ut gällande detaljplan från kommunen och bedömna byggrätten
2) Begära ut samtliga bygglov på fastigheten. Dessa finns hos kommunen oavsett om man i senare skede ansökt om slutbevis eller ej.
Utan dessa är hans registerutdrag inte värt så mycket i sammanhanget. Det är inte ovanligt att man glömde eller "glömde" att ansöka om slutbevis och inte heller lika dramatiskt som dagens slutbesked.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R -ReM- skrev:
I samanhanget, antog jag att det skulle ur myndigheternas ögon ses på samma sätt eftersom jag inte har några fakturor eller intyg att påvisa för en byggnad jag själv uppfört, på samma sätt som jag inte har papper att visa upp på en byggnad någon annan byggt åt mig svart. Men, det antagandet behöver absolut inte vara rätt. Som synes har jag ingen magisterexamen i byggregler
Hej.
Ja termen svartbygge används alltså bara om byggnader som är byggda utan bygglov och/eller andra tillstånd som behövs för själva byggnaden. Och i något vidare mening byggnader som är byggda på lite fel plats (typ för nära tomtgränser, på prickmark etc)
Så det är alltså i princip ett formaliafel, som i och för sig även kan innebära riktiga verkliga problem.

Om ett hus är byggt svart i meningen utan att betala skatt osv, så är det inte ett svartbygge utan svartjobb.

Det om detta.


Vad jag nu tycker du ska börja med är att logga in på "min fastighet" på lantmäteriet, det hittar du lätt, antingen med google eller från LMV's hemsida.
Logga in med bankid.
Där får du långt ifrån all information, men ändå en del trevligt och värdefullt vetande.

Nästa steg tycker jag är att kolla om din fastighet är inom en detaljplan, eller troligare byggnadsplan med byggåret i åtanke. Det har bytt namn.

Det är inte alls säkert att man kan hitta något på nätet, olika kommuner har kommit olika långt i detta, med att digitalisera och publicera publikt sånt här.
Troligen kommer du få ringa eller skriva till kommunens avdelning för bygglov och byggande.
Med tanke på bilden på kartan du la upp här i tråden så tippar jag att det finns en byggnadsplan.

Så fråga om din fastighet (ha fastighetsbeteckningen redo) omfattas av detaljplan eller byggnadsplan (man borde kunna säga endast detaljplan, men det finns tyvärr nötter som verkar klara av att missförstå alla frågor, så det är lika bra att använda båda begreppen).
Egentligen ska man kanske fråga:
"Omfattas min fastighet "Hembrännarmyran 3:14" utav någon detaljplan, byggnadsplan eller annan byggreglerande plan eller bestämmelse?"

Och finns det en plan så kan du begära ut den, antingen i elektroniskt format eller som papper i posten.

Nästa steg tycker jag är att kolla upp alla bygglov och andra registrerade ärenden på fastigheten, detta hittar du inte på nätet, utan du måste få hjälp av samma avdelning på kommunen.
Är det mycket papper så kan de vilja ta en avgift (det har de rätt till), och det kan kanske finnas en möjlighet att de har en publik dator där som du kan använda och kanske kan lägga över saker på ett USB-minne. Du får fundera över hur du vill göra och kolla vad som går.

På detta vis ska du kunna hitta samtliga bygglovsärenden och liknande ärenden för fastigheten ifråga.

En sak till som kommunen har är ev tillstånd för vatten och framförallt avlopp (vid enskilt vatten/avlopp), det är något som heter typ miljönämnden som handhar.
Detta är kanske något mindre viktigt för dig att kolla upp.
Men ska man till att köpa en fastighet så kan det vara vettigt att kolla vad de har, det skulle t.ex. kunna finnas ett föreläggande över avloppet, som kan bli en dyr kalldusch ifall man köper en fastighet utan att kolla upp.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så fråga om din fastighet (ha fastighetsbeteckningen redo) omfattas av detaljplan eller byggnadsplan (man borde kunna säga endast detaljplan, men det finns tyvärr nötter som verkar klara av att missförstå alla frågor, så det är lika bra att använda båda begreppen).
Glöm inte att fråga om områdesbestämmelser...
 
useless useless skrev:
Glöm inte att fråga om områdesbestämmelser...
Fast det finns ju uppenbarligen en detaljplan. Att det skulle finnas områdesbestämmelser som säger annorlunda känns ytterst osannolikt. Även om det skulle funnits områdsbestämmelser från innan 1969 när planen gjordes så finns det ju ingen anledning att inte inkludera dessa i planen.
 
Mikael_L
Precis, finns det detaljplan eller byggnadsplan så är överliggande bestämmelser inte så intressanta. Eller tja, det kan iofs finnas lite flummigt mumbo-jumbo om kulturhistoriska miljöer som ska bevaras eller annat liknande.

Men jag tror inte det slår igenom med någon större kraft på ett fritidshusområde som planerats under 70-talet. Där har nog tåget redan gått för sånt.
Så FINNS det en byggnadsplan eller detaljplan skulle jag själv nöja mig med att kolla dessa.
Saknas detta - ja då kan det ev vara intressant att kolla upp lite annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.