Hej Byggahus!
Tänkte ställa min första fråga här som är relaterad till de gamla byggnader som står på min tomt som saknar bygglov/ inte finns med i några register.
Jag bor i ett fritidsområde i Uppsala kommun och gjorde för några veckor sedan en digital värdering med en mäklare där vi gick ett varv och filmade hela tomten och dess bebyggelse.
Mäklaren lät lite förvånad när vi visade upp alla garage, förråd och carportar och sa till oss att enligt hans uppgifter så finns inga byggnader på tomten utöver huvudbyggnaden från 1974. Dessutom sa han att insidan av huset garanterat är betydligt större än det som är registrerat, och vi känner till en utbyggnad som gjorts av huset i början på 90-talet.

Detta oroade mig lite då vi för att få en så hög värdering som möjligt behöver få dessa byggnader registrerade, men jag vänder mig till er i första hand för att förhoppningsvis få reda på om jag gör bäst i att tiga om dessa byggen samt utbyggnaden av huset?
Alla externa byggen är placerade väldigt nära tomtgräns, i stort sett precis bredvid staketet mot grannen. Alla byggen är garanterat äldre än 10 år, jag skulle gissa på mellan 30-50 år gamla byggnader i form av garage, redskapsbod, två carportar, ett till garage och en större vedbod.
Hur hade ni gjort i detta fall, vem kan/vågar jag kontakta utan att riskera att få riva de byggnader som redan finns och är det värt besvär och eventuella kostnader att försöka föra in så gamla befintliga byggnader i någon form av register?
Eftersom vi bor i ett gammalt fritidsområde tror jag inte att området ska vara detaljplanerat, men finns det något sätt att få reda på detta och vad skulle det innebära om området är detaljplanerat?
Hur kan mina grannars eventuella bebyggelse påverkas om jag skulle dra hit lantmäteriet för en kontroll av byggnadernas ålder eller hur processen nu går till?

All input mottages med stor tacksamhet, jag vågar inte agera utifrån min nuvarande okunskap om hur myndigheter och kommun ser på gamla byggnader.
Mvh/Alex, ny husägare sedan 2018.
 
Mikael_L
Man kan väl konstatera att det mesta då troligen är svartbyggen.

Men då det gått mer än 10 år sedan det byggdes så kan inte kommunen längre förelägga viten eller återställande, brukar kallas att det är preskriberat, kanske en dålig term, då de fortsätter vara lika mycket svartbyggda i alla framtid, det är påtryckningsmedlen mot fastighetsägaren som försvinner efter 10 år.

Det är kanske inte så stor chans att få dessa omvandlade till vita byggen, det tror jag i alla fall.

Kommunen har dock en sak de kan nyttja där det finns äldre svartbyggen, de kan neka nya bygglov fram tills fastighetsägaren har rättat till det.

Vad du ska göra ...?
Tja, jag tror nästan att det är bäst att du inte gör något alls. Låta mäklaren sköta sitt, få med i prospektet information om att det finns svartbyggen som är preskriberade (lite snyggt beskrivet på något vis).
Det skulle i alla fall jag göra, ty dels är det väl lite fult att luras, och sen sitter man riskfritt efter genomförd affär över denna grej. Ingen som kommer och skriker "dolt fel!" över den saken, och gör de det så kommer de förlora fenomenalt fantastiskt i en ev rättsprocess.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Är det svartbyggen då över huvud taget? Utanför detaljplan har man ju ganska stor frihet att bygga komplementbyggnader efter eget behov.
Det låter som lite väl mycket för att klara sig genom det nålsögat. Ja om fastigheten nu inte är taxerad som jord eller skogsbruk, då kommer det i en annan dager.
 
Mikael_L
Jag läser första inlägget igen och inser att det kanske inte är försäljning som detta gäller.
Utan kanske belåning t.ex.
 
Ja, det är kanske lite många byggnader och att dom ligger vid tomtgränsen är försvårande... Men om byggnaderna är gamla så behöver det ju fortfarande inte ha varit svartbyggen vid den tiden dom uppfördes. Dom kanske inte ens stod vid fastighetsgränsen då, utan det kan ha skett avstyckningar i efterhand.

Men rent krasst skulle inte jag oroa mig allt för mycket om jag var i samma sits. Byggnaderna står där dom står och ingen kommer att kräva att dom rivs. Tittar man på vilken fastighet som helst ute på landsbygden så finns det både oregistrerade hus och hus i registren som inte finns i verkligheten.
 
  • Gilla
Smygnorden och 2 till
  • Laddar…
Fråga ett, är det planlagt område?
Om svaret på fråga ett är ja, då uppstår fråga två, vad står det i så fall i den planen?
Börja där.

Men det enklaste är nog att inget göra. Som du tidigare blivit rådd.
Titta i ev planer kan du ju göra utan att berätta för någon om dina byggnader.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror också att man ska strunta i de där uthusen, alltså rent juridiskt.
Jag tror inte att jag skulle börja peta i detta.

Möjligen skulle jag kolla möjligheten att få ett bygglov registrerat i efterhand på utbyggnad av bostadshuset, ifall det är utbyggt svart.
Om den faktiska storleken inte stöter sig med någon plan så borde det kunna vara möjligt.
 
R -ReM- skrev:
Dessutom sa han att insidan av huset garanterat är betydligt större än det som är registrerat, och vi känner till en utbyggnad som gjorts av huset i början på 90-talet.
Vilket register har mäklaren tittat i? Är det registret över bygglov på fastigheten? De byggnadsarealer som finns i Lantmäteriets och Skatteverkets register bygger på mer eller mindre frivillig inrapportering och håller ofta en låg kvalitet. Förr i tiden, när vi hade fastighetsskatt baserat på taxeringsvärdet, så 'glömde' man ofta att rapportera in att huset blivit större.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När blev ens byggnation på landsbygden bygglovspliktig? I städerna har den ju typ alltid varit det men jag har för mig att det var rätt sent som landsbygdens byggnation krävde lov. Typ 70-80-tal?

EDIT:

Enligt Wikipedia: "1959 fick kommunerna möjlighet att reglera den tätare bebyggelsen även på landsbygden. Först 1972 inskränkes den då fria bebyggelsen på landsbygden."

Så alltså före TS hus byggdes. Kan uthusen vara äldre?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snailman
Farsan byggde ett dubbelgarage för ett antal decennier sedan, jag var med honom upp till byggnadskontoret (det var nog ungefär 35 år sedan) Vi hade fritidshuset där ute på landet och det var väldigt långt mellan husen så det var inte tättbebyggt, minns jag blev lite förvånad då vi inte alls behövde något bygglov och de framförde bara sin vanliga käpphäst om att de ville ha röda takpannor (var svarta på huset) när jag frågade om vi var tvungna att ha röda så var svaret nej. (Det blev svarta)

Det var utanför detaljplanerat område någonting..

Jag kan garantera att garaget inte är eller var något svartbygge.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När blev ens byggnation på landsbygden bygglovspliktig? I städerna har den ju typ alltid varit det men jag har för mig att det var rätt sent som landsbygdens byggnation krävde lov. Typ 70-80-tal?

EDIT:

Enligt Wikipedia: "1959 fick kommunerna möjlighet att reglera den tätare bebyggelsen även på landsbygden. Först 1972 inskränkes den då fria bebyggelsen på landsbygden."

Så alltså före TS hus byggdes. Kan uthusen vara äldre?
Inte säker på att bygglov gällde för alla uthus redan då? Med tanke på att man innan inte hade några bygglovkrav på någonting alls på dessa ställen innan.

Och OM det verkligen var det ifall man läste detaljerat så tror jag rutinen var att man mer eller mindre inte brydde sig på bygglovkontoren om det var små ordinära komplementbyggnader ute på landet. Men med med dagens striktare syn så skulle det bli preskriberade svartbyggen. Är den exakta åldern på bygget oklar ska man dock hellre fria än fälla.

Kanske stramades upp mer om de småbyggena när ÄPBL kom?
 
Att du anger det som ett fritidsområde gör att jag tror det är sannolikt att det finns någon form av detaljplan eller områdesbestämmelse. Bara googla fram, de flesta kommuner har en karttjänst för planer.

EDIT
begär ut byggloven? Att de inte finns i taxeringen är inte samma som att de inte har bygglov.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stort tack för alla svar, långt över vad jag förväntade mig! Ska göra mitt bästa för att förtydliga och besvara alla följdfrågor.
Ska börja med att förtydliga att vi inte kontaktade mäklaren för en försäljning utan en skriftlig värdering efter fastighetens värdeökning, eftersom jag vill lägga om mitt nuvarande topplån till hypotekslån och ser skriftliga värderingen som en bra säkerhet ifall nånting osannolikt händer med privatekonomin och jag behöver mjölka huset på pengar basically, en säkerhet kort sagt.

Huruvida byggena gjorts svart eller om de uppfördes före eller efter huvudbyggnaden är svårt att säga, området är gammalt så de kan vara äldre faktiskt.
Vad jag förstått när jag pratat med grannarna som hade god kontakt med den gubben så byggde han i stort sett allting själv, vilket jag antar ses som svartbygge i sammanhanget även om det inte rör sig om svart betald arbetskraft? Jag har fram till idag inte tänkt på att försöka klämma ur grannen allt han vet, det ska jag ta och dyka djupare i så snart jag ser honom.

Tack för upplysningen om preskibering på 10 år, känner mig lite tryggare med den vetskapen.
Och ja, angående att kommunen kan neka mig nya bygglov låter inte kul alls i jämförelse med vad jag har att vinna på en något högre värdering.
Jag försökte googla på detaljplaner i Uppsala kommun men det var inte helt enkelt tyckte jag, ska ta en kik på länken jag fick av @useless och hoppas det ger något.

Tack @Mikael_L jag ska kika på om jag med några medel kan få tag på en detaljplan och försäkra mig om att huset inte är byggt större än tillåtet, men jag antar att preskibering gäller även för en utbygnad om det skulle vara för stort?

Mäklaren sa inte vilket register han kollat i men jag kan ta reda på det om det är avgörande. Vad han sa är att han kan inte se om några bygglov har sökts, men han ser att inga färdiga byggnader har registrerats så det kan enligt mäklaren finnas eller ha funnits bygglov men att man sedan struntat i att registrera byggnaden.

@Manfreds Tack jag ska göra nya försök ang. detaljplan. Kan jag begära ut byggloven alltså, hur gör jag detta, är det lantmäteriet som sitter på den papperslappen eller har jag någon annan att vända mig till?
Vore ju väldigt intressant om det finns en hög med bygglov där, om inte annat så för utbyggnaden på kåken hade absolut vart skönt.

EDIT:
Här är uppsala kommuns förteckning eller införmationsruta över detaljplaner i mitt område.
Det här säger mig absolut ingenting efter att utan framgång försökt googla på de olika raderna så jag hoppas nån av er vet hur jag kan avläsa infon.
 
  • Skärmbild av Uppsala kommuns information om gällande detaljplaner för Örkälla gård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du vill ha det till värdering för huslån skulle jag lämna bort det från fastighetsbeskrivning. Gamla skjul brukar inte bidra till värdet.
Gällande tio-årsregeln för byggsanktionsavgift så bör man tänka på det: Kommunen kan troligen inte döma ut byggsanktionsavgift för uppförande av dessa byggnader eftersom 10 år har gått. Om du däremot börjar använda dom annars än det varit tänkt från början då gör du en "åtgärd" nämligen att ändra användningen och då börjar 10-års fristen att ticka igen. Om du börjar använda ett skjul som fritidshus så blir det svartbygge direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.