Men det konstiga är , att jag ska lägga tid o skicka brev , köra ut med deras saker för att jag ska hjälpa dom med DERAS saker , känns lite overkill mao .
 
Dom verkar inte så intresserade av dessa grejer. Ring och säg att du håller på och rensar hemma och hör om det är ok att köra iväg grejerna på tippen eller om dom vill ha kvar dom.

Vårat hus var fullt med grejer men vi hade sagt att det var ok att lämna kvar dom eftersom vi hade användning av en del.
 
dunken skrev:
Men det konstiga är , att jag ska lägga tid o skicka brev , köra ut med deras saker för att jag ska hjälpa dom med DERAS saker , känns lite overkill mao .
Från första inlägget:
Vi kom överens att sakerna kunde stå kvar året ut
Jag förstår, och den tidigare ägaren har definitivt gått över gränsen för er överenskommelse. Icke desto mindre råkar man ständigt ut för dessa "parasiter" av andra människors tid och resurser. Det bästa sättet för att få lugn och ro brukar vara ett så enkelt alexanderhugg som möjligt, för att sluta känna sig utnyttjad i all evighet.

Jag tror att alla andra åtgärder kommer att kosta dig mer tid och pengar.
 
Larsa skrev:
Det är just det som är problemet. Sakerna ägs av den förre ägaren. Om dunken tar dem eller gör sig av med dem så är det i princip stöld. Sök lite på forumet, finns ett par trådar. Jag har t.ex. en kompis som tömde vindsförådet tillhörande hans nyinköpta bostadsrätt. Ett år senare ville förre ägaren ha sina saker, och det slutade med rättsprocess och skadestånd för min kompis.
Innehav är 90% av äganderätten.
Motparten måste kunna bevisa i en rättegång att det är dennes saker.
Angående din kompis, erkände han att han sålt grejorna eller blånekade han att det funnits några grejor överhuvudtaget?

Behåll och använd det du vill ha, släng resten av skiten.
 
Nanny Fine
Står det inte i avtalet ni skrev vid köpet, vad som händer med kvarlämnad lös egendom? Grejerna kanske redan är era och då gör ni vad ni vill med dem.....
 
Normalt så säger man ju att möbler etc som finns kvar vid överlåtelse av hus/lägenhet antingen tillfaller den nya ägaren eller så får den nya ägaren debitera säljaren för frakt bort av bråten. Dock har ni precis som jag gjorde för några år sedan muntligen lovat att de ska få ha kvar sakerna ett tag. Däri ligger problemet tror jag. Det är dumt att vara snäll!!!

Men visst borde man kunna ge dem ett ultimatum ändå, det muntliga avtalet är ju utgånget dessutom. Vad säger mäklaren?
 
dunken skrev:
Men det konstiga är , att jag ska lägga tid o skicka brev , köra ut med deras saker för att jag ska hjälpa dom med DERAS saker , känns lite overkill mao .
EXAKT !! Varför ska man själv göra saker och ting som kanske tillomed kostar pengar att fixa när det inte är ens egen sak.. Fattar inte varför många med glädje kör hem saker till folk som dom "glömt" och ditt o datt.
(jämförelse med tråden om killen som fick massa fågelskit på sin bil för att grannens träd hängde över hans parkering på hans tomt.. Då hade nästan alla med glädje byggt en carport för egna pengar istället för att klippa av grenarna eller gett trädets ägare ett ultimatum)

Men jag hade ringt 1 EN gång till och spelat in samtalet och sagt att om 2 dagar ska sakerna vara hämtade annars slängs dom, påtala att samtalet spelas in och be dom godkänna dina alternativ du ger dom..

Å andra sidan som många säger att du blir ersättningsskyldig om du slänger grejorna och ägaren sedan kommer och vill ha dom.. han måste ju då även BEVISA att sakerna finns/har funnits i ditt hus och hur ska han göra det...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.