Hej

Flyttade in i ett hus december
Dom gamle ägarna hade lite saker kvar
Vi kom överens att sakerna kunde stå kvar året ut .

Men nu är det mars , sakerna står fortfarande kvar
Det är ett muntligt avtal så inga papper finns på det.

Är inga stora saker , men nån säckkärra , skruvdragare
Alltså allt får plats i en liten nissan micra ....
Har redan påtalat det till dom , men dom verkar inte bry sig nåt vidare iomed tiden går här
Personligen så tycker jag dom har fått sin chans att hämta sakerna för länge sen .

Vad säger ni andra ?
 
Varför behåller du inte sakerna bara?
 
M
Skicka ett rekommenderat brev där ni skriver att om inte sakerna hämtats senast sista mars så tillfaller sakerna er. Antingen händer ingenting, då får ni sakerna. Eller så hämtar de sakerna och då är problemet ur världen,
 
Det finns flera trådar om liknande problem. Gör du dig av med sakerna kan du bli skadeståndsskyldig.....
 
Larsa skrev:
Det finns flera trådar om liknande problem. Gör du dig av med sakerna kan du bli skadeståndsskyldig.....
På vilket sätt då?
Det är ju inget skrivet.
 
Det är just det som är problemet. Sakerna ägs av den förre ägaren. Om dunken tar dem eller gör sig av med dem så är det i princip stöld. Sök lite på forumet, finns ett par trådar. Jag har t.ex. en kompis som tömde vindsförådet tillhörande hans nyinköpta bostadsrätt. Ett år senare ville förre ägaren ha sina saker, och det slutade med rättsprocess och skadestånd för min kompis.

Vid köp av hus borde det vara en standardklausul som säger att kvarlämnad egendom tillfaller köparen efter x antal veckor eller ngt. Annars kan man få jätteproblem. En variant tror jag kan vara att lämna in grejorna till polisen, sen är det ur värden. Gäller bara att polisen tar emot grejorna.....
 
G
Varför ska det krånglas till på en gång. På första inlägget låter det som att ni pratat om det en gång. Ring de igen och påminn. Har ni däremot redan påmint de flera gånger muntligt så kanske ett brev måste till.
 
Tycker det är lite "skit" , eftersom det är min mark , mitt hus , min egendom .
Men visst jag kan ringa för 3:e gången för att påtala att dom ska hämta sina saker , samt skicka ett brev samtidigt , Men det känns helt klart som att dom har fått sina chanser redan att hämta ....
 
Kör hem det till dem så är saken biff.
 
Jo , låt oss tänka om det inte är nån hemma , o jag lämnar det utanför , någon tar det . Då kan man likabra kasta det direkt :)
 
Att korrekt hantera sådant här kvarlämnat gods är jättesvårt, och kan bli dyrt.

Just därför skall man vara ganska hård när man köper en bostad. OM man accepterar att någto står kvar en tid så skall man redan från början ha en hård dead line när årylarna skall vara borta, OCH en vitesöverenskommelse, något i stil med att säljaren skall betala 10 - 20 000 för köparens besvär med bortforsling.
 
Larsa skrev:
Det är just det som är problemet. Sakerna ägs av den förre ägaren. Om dunken tar dem eller gör sig av med dem så är det i princip stöld. Sök lite på forumet, finns ett par trådar. Jag har t.ex. en kompis som tömde vindsförådet tillhörande hans nyinköpta bostadsrätt. Ett år senare ville förre ägaren ha sina saker, och det slutade med rättsprocess och skadestånd för min kompis.

Vid köp av hus borde det vara en standardklausul som säger att kvarlämnad egendom tillfaller köparen efter x antal veckor eller ngt. Annars kan man få jätteproblem. En variant tror jag kan vara att lämna in grejorna till polisen, sen är det ur värden. Gäller bara att polisen tar emot grejorna.....
Men i detta fall måste det ju berott på att köparen erkänt att han dumpat prylarna, eller?

Om ord står mot ord kan ju inte säljarens ord väga högre i rätten.
Jag hade dumpat det jag inte vill ha, och sedan blånekat till att någonsin sett grejerna :cool:
 
Det här blir lite OT, men hoppas ni kan ha överseende.

Min morfar var för många år sedan ordf. i fastighetsägarföreningen i en större svensk stad. En av deras medlemmar, en fastighetsägare hade en vind där hyresgäster dumpat massor med prylar utanför sina resp. förråd, och i många fall flyttat utan att ta med sig "skräpet". Vid en brandinspektion blev det nedslag på att det fanns bråte i gångarna på vinden, fastighetsägaren ålades att röja. När detta var gjort så polisanmälde en av hyresgästerna honom för egenmäktigt förfarande.

Fatsighetsägarföreningen engagerade sig för hyresvärden. Morfar hade då kontaktat den ansvarige på polisen och bla. frågat hur hyresvärden skulle hanterat situationen. Får då svaret att han borde lämnat in prylarna hos polisen som hittegods.

Fastighetsägarföreningen arrangerade då en städdag hos sina medlemmar och körde runt med lastbilar som tog hand om all bråte från vindar och källare och körde det till polisens hittegodsavdelning. När första lasset anlänt ringde en något skärrad poliskommissarie upp föreningen och meddelade att förundersökningen om egenmäktigt förfarande var nedlagd, och snälla ni kom inte hit med fler lastbilar...
 
Är det inte mer prylar än i trådskaparens fall så här kan man ju alltid slå en pling och höra om de är hemma om en timme, och så köra över med grejerna (om de nu inte bor väldigt långt borta).
 
O
hempularen skrev:
Det här blir lite OT, men hoppas ni kan ha överseende.

Min morfar var för många år sedan ordf. i fastighetsägarföreningen i en större svensk stad. En av deras medlemmar, en fastighetsägare hade en vind där hyresgäster dumpat massor med prylar utanför sina resp. förråd, och i många fall flyttat utan att ta med sig "skräpet". Vid en brandinspektion blev det nedslag på att det fanns bråte i gångarna på vinden, fastighetsägaren ålades att röja. När detta var gjort så polisanmälde en av hyresgästerna honom för egenmäktigt förfarande.

Fatsighetsägarföreningen engagerade sig för hyresvärden. Morfar hade då kontaktat den ansvarige på polisen och bla. frågat hur hyresvärden skulle hanterat situationen. Får då svaret att han borde lämnat in prylarna hos polisen som hittegods.

Fastighetsägarföreningen arrangerade då en städdag hos sina medlemmar och körde runt med lastbilar som tog hand om all bråte från vindar och källare och körde det till polisens hittegodsavdelning. När första lasset anlänt ringde en något skärrad poliskommissarie upp föreningen och meddelade att förundersökningen om egenmäktigt förfarande var nedlagd, och snälla ni kom inte hit med fler lastbilar...
Där hade nog din morfar klarat sig galant, då det finns det där konstiga ordet rest relikte eller hur det nu stavas, Det som står i gångarna är ingens....
Men jag gillade sättet, att köra det till hittegodset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.