JOW skrev:
Jag tror att de två 45x220'orna ligger där för att ersätta hjärtväggen där du har 3m öppning.
Dvs se till att taket inte hänger ned i öppningen.
Jag gissar att du menar att balken inte är kritisk och taket håller utan den men med oestetiskt 'häng' på vintrarna?
Det skulle kunna vara en naturlig förklaring.
 
KnockOnWood skrev:
Det slår mig att takstolsfabriken (Derome) levererade med stålband till mina delade takstolar.
Men snickarna byggde på de 220 millimeters takstolarna med en 70 mm regel i stället.
Stålbanden ligger och skräpar någonstans...
Om jag fattat dig korrekt är det en sådan lösning jag har funderat på.

Att ovan på en ny balk lägga typ 45x95:surprised:r på tvärs och fästa i stolarna endera inne i stolen med anpassad vinkel (se senare exempel) eller utanpå inskruvad i både ben och överarm.
 
JOW skrev:
Det går lika bra att lägga en balk ovanpå takstolens underram så som det redan är gjort.
Jag har insett att den nya balken måst vara mycket mer bärkraftig då typ dubbla spannet kräver väsentligt större böjmotstånd än det dubbla.

Jag har testat ett par beräkningsprogram (lathundar) på nätet som indikerar:
1. Orginalbalken i sin miljö är underdimensionerad och borde vara tre 45x220 istf. två.
2. Nya balken med ny spännvidd borde vara en Kerto-S 75x600 eller limträ 115x495.
Jag antar att det kanske krävs lite mindre med mina förutsättningar (jfr. 2 vs 3 45x220 idag).
 
Märkte att det inte går att skriva 45x95 : or ihop :surprised:

Jag ritade ihop något som kanske förtydligar:
Test.png

Det som utgår är vitt (bärbägg samt liten balk).
Nytt är:
Kerto-S 75x600 i grått högst upp.
Kerto-S 45x360 i grått (på tvärs för att flytta lasten i sidled.
- Denna förstärks på sidorna med varsin 45x170 för att få bra upplägg.
Två Pelare 45x170 i gult på var sin sida om 15,3 dörr.
Upplagsplatå 45x170x170 i gult.
Tvärslå för varje stolsben (i gult).

Andra sidan blir som förr på gavelstolen som jag kompletterat med två 45x170 och platå till för bra upplägg.

Tänker jag rätt?
 
JOW skrev:
Jag tänkte på metallbeslag i form av gaffelankare eller takåsfäste.
Men är det brandsäkert med metall (och framför allt dessa stålband)?
 
House of Marburg skrev:
Jag gissar att du menar att balken inte är kritisk och taket håller utan den men med oestetiskt 'häng' på vintrarna?
Det skulle kunna vara en naturlig förklaring.
Nja, nej...

Jag menar att jag vet inte vad dina takstolar är dimensionerade för.
De kan vara dimensionerade för att de måste ha en hjärtvägg.
Eller!
De kan vara dimensionerade för att vara fribärande, då klarar de sig helt utan hjärtvägg.

Med tanke på att du har en hjärtvägg och en balk så skulle inte jag chansa på att de är fribärande.

När man gjorde öppningen på 3m valde man att lägga in balk för att stötta takstolen som ligger ovanför öppningen, genom att lägga den på ovansidan av takstolarnas underram (de två 45x220'orna).
 
House of Marburg skrev:
Märkte att det inte går att skriva 45x95 : or ihop :surprised:

Jag ritade ihop något som kanske förtydligar:
[bild]

Det som utgår är vitt (bärbägg samt liten balk).
Nytt är:
Kerto-S 75x600 i grått högst upp.
Kerto-S 45x360 i grått (på tvärs för att flytta lasten i sidled.
- Denna förstärks på sidorna med varsin 45x170 för att få bra upplägg.
Två Pelare 45x170 i gult på var sin sida om 15,3 dörr.
Upplagsplatå 45x170x170 i gult.
Tvärslå för varje stolsben (i gult).

Andra sidan blir som förr på gavelstolen som jag kompletterat med två 45x170 och platå till för bra upplägg.

Tänker jag rätt?
Spontant utan några specifika mått så ser det omständigt ut.

Kanske värt att fundera på en stålbalk istället för att ser vilken dimension du hamnar på då.
En stålbalk kanske kan få plats där 45x220'orna ligger nu (vita i bild va?).
 
House of Marburg skrev:
Men är det brandsäkert med metall (och framför allt dessa stålband)?
Tjaa, vad göra då. Visst att limträ tål brand längre än stålbalk dito, men dina beslag kommer att vara inbäddade i isolering misstänker jag.

Det är ingen ovanlig lösning med stålband eller gaffelankare att växla av på det där viset.
 
Vad gäller brandskyddet så är kraven låga för småhus, R15 i själva huset och R0 i takkonstruktionen om takvinkeln är under 45 grader. Så det är inget problem med stål i takkonstruktionen, den får enligt reglerna rasa ihop omedelbart om det börjar brinna. Men om takkonstruktionen stöttar väggarna och innertaken gäller alltså lite högre krav - då ska det hålla i 15 minuter...

Givetvis får du bygga med bättre brandmotstånd om du vill.
 
Jag förstår inte riktigt vad de vita stödbenen har för funktion. Om takstolen är rätt dimensionerad ska den kunna bära på enbart ytterväggarna. Det är liksom hela vitsen med den takkonstruktionen.
 
Det är ingen garanti att just de där takstolarna är dimensionerade för att vara fribärande även om det går att göra med den typen av takstol.

Det finns ju två sätt att veta, titta på orginalritningar eller mäta upp dem noga och ange dimensioner på virket till en konstruktör som kan bedöma det.
 
JOW skrev:
Med tanke på att du har en hjärtvägg och en balk så skulle inte jag chansa på att de är fribärande.
Näe, det hade jag inte tänkt, chansar gör man på solvalla eller börsen :cool:

Jag fiskade lite bara hur du resonerar.
 
JOW skrev:
Spontant utan några specifika mått så ser det omständigt ut.

Kanske värt att fundera på en stålbalk istället för att ser vilken dimension du hamnar på då.
En stålbalk kanske kan få plats där 45x220'orna ligger nu (vita i bild va?).
Jo, det är irriterande omständigt men det hör ihop med flera förändringar.

Jag räknade på en stål som tvärbalk (Tibnors hjälp) och kom fram till endera IPE160 eller HEA100.
De skulle klara att ligga i befintligt balklag men tillgänglighet och vikt kändes det sämre.

Har egentligen inte tittat på en d:surprised: som huvudbalk men misstänker att detsamma gäller här.
 
PNO skrev:
Vad gäller brandskyddet så är kraven låga för småhus, R15 i själva huset och R0 i takkonstruktionen om takvinkeln är under 45 grader. Så det är inget problem med stål i takkonstruktionen, den får enligt reglerna rasa ihop omedelbart om det börjar brinna. Men om takkonstruktionen stöttar väggarna och innertaken gäller alltså lite högre krav - då ska det hålla i 15 minuter...

Givetvis får du bygga med bättre brandmotstånd om du vill.
Intressant, Jag kunde ana att 'R0' gäller för loftet då det är komplicerat med all exponerad trä så jag har räknat med att allt kan rasa ihop men att innertaket ska kunna hålla. Så innertaket ska hålla upp i 15 minuter inte 30 som jag trott.

Kanske JOW:s föreslagna ankare/band änå är en fullt rimlig väg att gå...
 
fahlis skrev:
Jag förstår inte riktigt vad de vita stödbenen har för funktion. Om takstolen är rätt dimensionerad ska den kunna bära på enbart ytterväggarna. Det är liksom hela vitsen med den takkonstruktionen.
Mmm, jag har inte bett någon räkna eller kört ett matlab-race på det själv då jag ändå inte vill ta någon risk.

Måtten i figuren är nästan exakt skalenligt med 9400 från ytter- till yttervägg. Höjd från ås till underarms undersida är 1285. Armarna är 45x170 och ben 45x95 och jag antar att de är av C30 kvalitét.

Kanske sätter mig ner och leker lite grand med det för skojs skull ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.