Jag tittade in uppe på loftet (ej inrett då taklutningen är 14°) och lurar på balkbyte för att utöka den fria ytan i vardagsrummet.

Det är två sammanspikade 45x220 reglar som håller upp tre takstolars underarmar (WW-typ) med 1.5mm x 35mm galvaniserat stålband (fastspikat i balk som en ögla).

Är det verkligen rätt gjort?

Kommer inte banden att gå av vid en brand med påföljande betydande temperaturökning?

De är inte skyddade mer än av isoleringen i underarmsfacken.

Någon som vet?
 
Foto under lättar alltid.
Din beskrivning av hur det är utfört låter livsfarlig även utan brand.
 
Jag är rätt säker på att detta är orginalutförande somm finns i flera hus i området (utan att ha sett någon annas).

Jo, bild säger mången ord:
StalBand.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser inte riktigt hur det hänger ihop men jag kan garantera att hela taket inte hänger i dessa stålband, då hade det rasat ner efter några timmar....
 
Har det där verkligen någon bärande funktion i det färdiga huset? Ser mer ut som något som använts under byggtiden, och som sedan lämnats kvar?
 
E
Vad är den stora regeln upplagd på?
 
Finns det någon takkupa eller vad är det för mening med att dom ligger där? Normalt så ligger det limträbalkar på liknande vis när man kapar högbenen för att bygga en takkupa. deras uppgift är då att ta upp belastningar som påverkar hela takkonstruktionen när det byggs ett tak i vinkel mot huvud taket. Det blir betydande krafter som påverkar hela takets stabilitet när det blåser kraftigt, både tryck och drag/lyft krafter påverkar konstruktionen då. Men det innebär att dessa skall vara ordentligt förankrade i varje takstol som skall stabiliseras. Något tak hänger inte i dessa men funktionen bör utredas, har du ritningar som stämmer med konstruktionen så gå med dessa till någon som kan räkna på vad denna konstruktion tål.
 
En snickare jag känner, och som gjorde lite jobb i mitt första hus (som var från 1820-talet)
hade en devis: Oroa inte det gamla!

Dvs något som har hållit och fungerat i 100 år skall man inte gå in och ändra utan mycket goda skäl.
Annars vet man inte var det kan sluta.

Men
Jag tittade in uppe på loftet (ej inrett då taklutningen är 14°) och lurar på balkbyte för att utöka den fria ytan i vardagsrummet.
Vad är det egentligen du vill åstadkomma?
Ytan i vardagsrummet blir väl inte större för att du meckar med takstolarna? (Fria ytan?)

Rent generellt, om man vill ha kraftigare balkar, så är nog den enklaste vägen att gå att byta träbalkar mot stål dito.
 
  • Gilla
Bronner
  • Laddar…
Det ser ut som om man växlat av en bjälke i taket. Troligen den överst i bild.
 
Roligt med så många som tänker och kommenterar, en bugar och bockar :)

Det har hållt i nära 40 år så fungerar gör det onekligen.

Huset är c:a 9m brett och har en genomgående bärande? vägg under stolarna (0.8m från mittlinjen/takås) frånsett i vardagsrummet som har en 3m öppning. Denna har jag önskan om att öka med 2m därav funderingarna.

Balken ligger fastspikad på 5 stolar (med typ en 100mm trådspik) varav de yttersta har stöd genom gavelvägg respektive 'hjärtväggen' (alla koppel har detta stålband frånsett gavelstödet). Alltså verkar tre hänga i balken.

Jag har läst att denna fackverkskonstruktion med rätt dimensioner mycket väl ensamt klara denna spännvidd men jag fattar inte varför denna balk då finns där, och just över öppningen i vardagsrummet.

Frånsett ett par hål för el i underarmen är stolarna kompletta (inget takfönster/kupol) och de ser för en novis prefabricerade ut.

Jo, balken är även fastspikad i det innersta W-staget om det spelar någon roll.
 
Jag tror att de två 45x220'orna ligger där för att ersätta hjärtväggen där du har 3m öppning.
Dvs se till att taket inte hänger ned i öppningen.

Ja, det finns takstolar som klar de måtten du har på huset, men det är inte alls säkert att dina är dimensionerade för det.

Om du då ska utöka öppningen med 2m till behöver du en kraftigare (kanske räcker med det du har) men framförallt en längre balk som ersätter den bit av hjärtväggen du vill ta bort (fast på ovansidan, därmed hängslad).
 
House of Marburg skrev:
...
Huset är c:a 9m brett och har en genomgående bärande? vägg under stolarna (0.8m från mittlinjen/takås) frånsett i vardagsrummet som har en 3m öppning. Denna har jag önskan om att öka med 2m därav funderingarna...
Jag har ett nybyggt hus (byggår 2010) med liknande konstruktion.
Det öppna spannet över vardags-/matrum är 5140 mm.
Husets bredd är 8400 mm.
Hjärtväggen är ersatt med en 5400 mm lång HEA-balk med höjden 220 mm.
Denna balk ligger osynligt i bjälklaget, som är 290 mm tjockt.
Takstolarna är av ramverkstyp, och underramarna är alltså delade mittpå, där de är upplagda på stålbalken.
ramverk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinden används mest som förråd.

Säkert en omständlig procedur att ordna i efterhand, men inte omöjlig :)
 
Det går lika bra att lägga en balk ovanpå takstolens underram så som det redan är gjort.
1. Stämpa upp taket inkl den sträcka av hjärtväggen som ska tas bort.
2. Demontera befintlig balk (2st 45x220).
3. Montera upp längre balk (trä eller stål). Som ska vila på hjärtvägg i båda ändar.
4. Hängsla takstolarna i den nya balken. Det finns speciella beslag för det om man inte gillar stålband.
 
JOW skrev:
...
4. Hängsla takstolarna i den nya balken. Det finns speciella beslag för det om man inte gillar stålband.
Det slår mig att takstolsfabriken (Derome) levererade med stålband till mina delade takstolar.
Men snickarna byggde på de 220 millimeters takstolarna med en 70 mm regel i stället.
Stålbanden ligger och skräpar någonstans...
 
Ja det finns alltid olika lösningar att tillgå.

Jag tänkte på metallbeslag i form av gaffelankare eller takåsfäste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.