Hjälp mig i djungeln!
Jag söker efter hängrännor och stuprör med skarpa vinklar i typ galvat......tror jag...jag vet inte om det är det jag söker?! :blushing:
Förstår inte skillnaden mellan de olika materialen.
Olika känsliga för vad?
Hållbarhet?
Vart hittar man de med skarpa vinklar?

Kollat på Lindab och Plannjas hemsida men de har bara de med "falukorvsböj" :D och det vill jag inte ha.

En snodd bil får illustrera vad jag söker.
 
  • pa210010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Ingen som vet?
Eller är jag i fel kategori?
 
Funkar inte Plannjas skarprörsvinklar?

edit: sen
 
Macki skrev:
Funkar inte Plannjas skarprörsvinklar?

edit: sen

Tackar! Dessa såg inte jag när jag sökte....:blushing: Ska genast ringa de imorgon för pris!
 
Marlene: Här är ett klipp från din braiga artikel. Har en fråga ang. Aluzink som du nämner längre ner. Under vilken grupp placeras den? Är det samma som titanzinkplåt? Och du skriver att galvat kan man måla över efter något år, måste man det annars rost? Har åxå för mig att jag läst någonstans att man ska ta hänsyn till om man har lertegel eller betongpannor på taket men jag kommer inte ihåg vad det handlade om....Korrision kanske? Någon som vet?

"Det första du ska göra inför beställningen av plåtdetaljer är att bestämma vilket material du vill att de ska utföras i. Du kan välja mellan:

• Galvaniserad stålplåt, som kan vara färdigmålad i fabrik med Plastisol, polyester, metallack, eller PVF2, men även obehandlad som man platsmålar.
• Titanzinkplåt (Rheinzink eller VM Zink), som kan fås med olika patineringar, förbehandlad på fabrik.
• Koppar.
• Aluminiumplåt, som också kan fås ytbelagd.

Här ska man tänka på att om det är ett besvärligt hus som det är svårt att komma upp och underhålla – välj ett material som kräver lite underhåll, t ex titanzinkplåt.

Galvad eller förzinkad plåt är det traditionella plåtmaterialet som användes på 1800-talet och framåt. Den galvade plåten kan målas först efter ett par år med t ex linoljefärg. Numera finns det också aluzinkbelagd plåt som är väldigt lik den galvade, men som har fördelen att den inte behöver målas för att uppnå fullgott rostskydd. "
 
lillathyra skrev:
Tackar! Dessa såg inte jag när jag sökte....:blushing: Ska genast ringa de imorgon för pris!
Tänk på att Plannjas skarprörsvinklar levereras med extra material. För att det skall bli snyggt bör du kapa av en bit närmast hängrännan/samlingstratten.

Bilden du bifogat är Plannjas delar och där har plåtslagaren gjort "nästan" rätt mot hängrännan. 3-4cm ytterligare bortkapat och det hade blivit perfekt. Det skall vara så kort att anslutningsdelen tittar fram i röret nerifrån sett.

...och se för bövelen till att beställa riktiga väggsvep med kil. Inte de nya anskrämliga med excenterspänne som är på bilden. De gamla finns kvar, men återförsäljare hittar dem inte i Plannjas listor. Det gamla artikelnumret gäller dock och Plannja tillverkar dem fortfarande. Det är tydligen lite plåtslagaruppror kring detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Aluzink är en "ny" egen typ av plåt (inte samma som titanzink) och tillhör inte någon av de jag räknar upp innan. Aluzink behöver inte målas för att få rostskydd.

Titanzink behöver inte målas, aluzink behöver inte målas, men galvad stålplåt behöver målas.

Vi valde titanzink till vårt hus, för vi ville ha gammaldags plåt och kunde inte bestämma oss om vi ville ha målad eller inte. Här är en bild på våra plåtarbeten i titanzink. Den första bilden är på hur det såg ut när den var nyss monterad, 2007. Den andra bilden är på hur det ser ut idag. Vi tror att vi ska måla den i fasadens färg, kanske nästa år.
 
  • plat_nyuppsatt.jpg
  • plat_idag.jpg
Det är vårt förra hus som är på bilden du bifogat lillthyra (ange gärna källan när du använder mina bilder). Det är mycket riktigt plannjas galvade skarprörsvinklar, rännor och rör. Dessa utgick ganska kort tid efter att vi fått tag på dem. Anledningen är enligt företaget att de inte kan lämna samma garanti på de galvade som på de andra och de vill därför inte sälja dem. På vårt första hus hade vi aluzink och det ser också bra ut men jämför man med galvat bredvid ser man skillnad.

Johan Gunverth: Tackar för tipset om hur man ska montera men jag förstår inte riktigt hur du menar. Var ska man kapa? "Plåtslagaren" är min sambo som egentligen är snickare så nästan perfekt är ganska bra betyg trots allt! :) Vinkeln är ju fast den kan man inte kapa, skulle stupröret suttit högre upp menar du? Förklara gärna så vi kan göra rätt nästa gång!

Ang. svepen så blev jag mycket missnöjd med dessa men fick som du säger veta att det inte fanns andra att välja på istället. De skämmer alltihop. Ska se till att vara ännu mer ihärdig nästa gång det är dags. Vi fick kämpa hårt för att överhuvudtaget få fram Plannjas galvade för första rundorna i butikerna fick vi veta att det inte heller fanns bara aluzink.

Edit: Eller du menar att vi skulle kapat på övre delen av vinkeln, den lodräta delen så att tratten och skarprörsvinkeln kommer närmare varandra? Är det så?
 
Redigerat:
Sophie skrev:
...Eller du menar att vi skulle kapat på övre delen av vinkeln, den lodräta delen så att tratten och skarprörsvinkeln kommer närmare varandra? Är det så?
Japp. Typ, såhär



 
  • Gilla
Gaggastabben
  • Laddar…
Ah tack! Det ska vi tänka på till nästa gång.

Kollade igenom mina bilder jag har i datorn där jag fotat just skarprörsvinklar på äldre hus för att ha som inspiration och de har faktiskt ganska långt mellan tratten och vinkeln. Är det lokala variationer tror du eller olika för olika tider?
 
Sophie skrev:
Det är vårt förra hus som är på bilden du bifogat lillthyra (ange gärna källan när du använder mina bilder).
Förlåt, men jag har noja på att bara spara på bilder... Har en uppsjö av snodda bilder av tex glasverandor på datorn i helt eget syfte, nämligen drömma runt med. :)
Hittade inte tillbaka där jag snodde bilden.....ska inte upprepas:blushing:

Väggsvepets artikelnummer, någon som vet så jag tar rätt?
 
Det är ingen fara.
 
Sophie skrev:
...Är det lokala variationer tror du eller olika för olika tider?
Säkert lokala variationer. De som jag har tittat på i Västergötland och Bohuslän har kort avstånd. Oftast är originalet handlött direkt i rännan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.