Jag kan inte låta bli att vara mycket fascinerad av el och dess farlighet. Har läst många trådar om galna saker här på forumet och bara skakar på huvudet åt dessa galenskaper. (t.ex. spika upp elkabel rakt igenom etc)

När jag gick i grundskolan så berättade en lärare där att när hon flyttade in i sitt hus med tillhörande ladugård, så hade förra ägaren spikat eller lagt spik (ej uppfattat noga) i proppskåpet för att slippa byta propparna/säkringarna. Hon återställde givetvis det. Men det gör att man ryser. Tänk om någonting värre har hänt! (än att en vitvara brann ner)

Har ni upplevt någonting liknande eller någonting annat lika galet? Berätta gärna...
 
Tjaa, institutionsteknikern på en skola jag gick på för många år sedan fick en ny svarv till sin verkstad. Problemet var att propparna gick ofta när man startade svarven. Så ett av de första alstren som tillverkades i svarven var nya fina proppar i massiv koppar.
 
HAHA. Inte direkt bra, men det är lite komiskt egentligen. ;D
 
Det där med svarvade proppar / spikar är tyvärr vanligare än man tror. >:(
Man funderar ibland varför det inte händer fler bränder pga. sådana idiotiska lösningar.
 
Högtalar/ringledningskabel säkrad med 16A, drev pannan. Som tur var hadde han mer av samma kabel när han sen skaffade en trefasspis  :D

Ska väl också nämna cat5 kabeln skarvad med sockerbit
 
Jag hittade i mitt förra hus en kopplingsdosa, där förra ägaren hadde skarvat ihop ledningarna som gick ner till brytaren utan top-klämmor. För att inte det skulle bli kortslutning så var de fördelade åt var sitt håll i dosan. Jag upptäkte det när jag skaulle flytta dörren bredvid och flytta lite på elröret. Jag hadde inte behövt öppna dosan utan bara flytta lite på röret, med kortslutning som följd. Som tur var öppnade jag dosan först ;D.

Det var det värsta jag hittade men jag hadde mina föraningar. Samme man hadde lagt kulo på väggarna i badrummet. För att få böjarna snygga satte han klamern och böjde kabeln runt dem.
 
Kulo är kul, särskillt som utanpåliggande kabel utomhus. Skulle man nu få slut på kulo så går det även bra med vanlig lampsladd. Helst spikad med pappspik mellan ledarna. Man såg hålet där han hadde fått kortis i den. Lösningen? dra ut spiken och prova någon cm därifrån
 
Varför inte klippa bort jordtråden ifrån uttaget utomhus när man inte orkat dra om en kabel och yttra kommentaren "tja,den som skall pilla i det får skylla sig själv"
*suckar* Samma idiot bytte dessutom gladeligen ut 10A's bottenplugg till 16 A för att det kan ju inte hända nåt *djup suck*
Ännu värre är att detta skedde hos en kund och nej jag vill inte se idioten mer.

/Kent
 
Vi har just köpt hus och när vi skulle flytta in så märkte vi att det saknades el i ett av rummen och vi på talade det. Då sa han att det va dragit till vinden utanför rummet så det va ju bara att koppla därifrån.. Så vi öppnar luckan till krypvindan och där på en takstol sitter det en öppen kopplings dosa och det ser ut som en muterad bläckfisk som sitter där och inga hylsor som täcker kablarna. men för att inte dom ska sära på sig så hade han skalat kablarna ca:5cm vardera utom matarledningen från säkringsdosan den hade han skalat ca:10cm för att kunna tvinna kablarna... kul att hitta.. i vardags rummet är det hål i taket och det är dragit kablar dit men som inte är inkopplade med ström (dessa ligger uppe i krypvinden brevid de föredetta kopplingsharvet) Orsak att dessa inte är inkopplade är enkel.. Han kom inte ihåg att dra ner en kabel till en lampknapp på väggen innan han spikade igen... Vad ska jag hitta härnäst.. bryter strömmen till allt jag ska öppna. kan ju ploppa ur en hel kabelvinda med skalade kablar.... Forts. följer :-/ :surprised:
 
mats_o skrev:
Ska väl också nämna cat5 kabeln skarvad med sockerbit
Ja det har jag också gjort. F.ö. så ligger kabeln dragen mitt på golvet genom hallen och två rum. Vi är nöjd så för tillfället.


 
Urk, min stackars mage...

Nja det är väl ok för hemmabruk om man nu inte kan acceptera en 8poligt skarvdon istället. Kan dock bli lite lustiga problem.

I fallet ovan var det dock kabeln till ett mät och styrsystem till en maskin som tillverkar förpackningar till livs och läkemedel. Dessutom var den nu när jag tänker på eländet inte skarvad med cat5 i andra änden heller utan signalkabel

Jag har faktiskt den avklippta kabelstumpen liggande någonstans. Tänkte ramma in den och hänga över burken. Snacka om nätvärk
 
mats_o skrev:
Urk, min stackars mage...
Jag förstår, själv undvikar jag att kolla så mycket var jag sätter fötterna.
mats_o skrev:
Nja det är väl ok för hemmabruk om man nu inte kan acceptera en 8poligt skarvdon istället. Kan dock bli lite lustiga problem.
Risken med att göra sakerna själv är att man nöjer sig med "det funkar". Kommer att sätta upp dosor när det blir dags att sätta gipskivor på väggarna.
 
Nyligen inflyttad i mitt femtiotalshus, intresserade jag mig för var de ouppmärkta säkringarna gick. Skruvade ur en i taget och förljde upp. Till min stora förvåning fanns två som inte påverkade något i huset, men ändå var de anslutna och säkrade 10 A.
När jag sedan bytte elcentral passade jag på att ta reda på var kablarna gick och upptäckte då att de var avklippta ett par decimeter upp i väggen, utan något skydd. Det blev en totalrenovering med byte av samtliga kablar, vilket visade sig vara en god idé, eftersom vissa var såpass torra att isoleringen föll av bara man rörde vid dem.
När jag kom till köket visade det sig att de jordade kontakterna som jag förlitat mig på till diskmaskin och annan vattenelektronik, helt saknade jordanslutning. Men visst såg kontakterna pålitliga ut med sina jordstift. Det förklarade varför det kittlade i fingarna när man höll i diskbänken när maskinen var igång...

Nu vet jag att jag inte har behörighet att göra dessa jobb själv, men de elektriker som läser detta håller förhoppningsvis med mig om att en noggrann amatördragning är bättre än ett förfallet livsfarligt system.
 
Ja, jag är inte direkt proffs när det gäller el. Lite kan jag, men inte bra nog att våga ge mig på att leka elektriker om man säger det så.. :D

Det där du sa, Joggin, om kittlande diskbänk när diskmaskinen var igång. Detta där fick mig att tänka på vår. Jag har en bänkdiskmaskin och i förra lägenheten har jag aldrig haft problem med den (1½ år gammal "elektronisk") i gamla lägenheten. Men här i nya lägenheten som vi bara bott i en månad, för en vecka sedan så fick min käresta en otäck elstöt när han höll på att plocka in disk. Kontakten var ikopplad, maskinen avstängd förstås. Han höll i diskbänken samtidigt när han la i en stekpanna i maskinen, då fick han en stöt... Uscha.

Vad är mest tänkbart, att jordningen inte är bra nog här i köket eller att diskmaskinen håller på att strula? Visserligen har vi kontakten i en grendosa till en jordat uttag, men grendosan är jordat den också.

Jag vet som sagt inte om hur det skall vara, etc, men jag tyckte det var lite löjligt då jag såg hur säkringen (proppen) för kyl&frys var densamma som för hela vardagsrummet (belysning o eluttag), vilket gjorde det lite problematiskt för oss när vi ville att det skulle räcka med att ta ur proppen för vår arbete med väggen. Nu var vi tvungna att ta bort alla uttag, strömbrytare och tejpa alla sladdar (var för sig förstås) med eltejp och sedan tejpa fast dem längst in i dosorna.

Tycker det är lite dumt att ha samma propp för kyl&frys som vardagsrummet. Med tanke på att det faktiskt finns 2 helt oanvända proppar utan innehåll... (visserligen är kyl&frys väggivägg med vardagsrummet, men ändå)

Ja, vad tror ni med tanke på det jag skrev ovan, kan det vara fel gjort med jordningen i köket och skälet till elstöt? Jag kan visserligen be pojkvännen ringa hans bror elektriker o kolla läget, men han (elektrikern) bor inte direkt här om man säger det så. Eller så får jag nog ta och kontakta hyresvärden istället även om han är en konstig prick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.