Hur har du tänkt med fallen? Ska hela golvet falla mot brunnarna eller ska du ha plant på några ställen? Enklaste sättet för att få till fallen är att lägga Combiform som du kan dra ett Cykelstyre mot på höjdpunkterna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det går även att gjuta med en fallaser, men det är bökigare då du måste flytta den hela tiden för dom olika fallen.
 
Det är tänkt fallen runt de två brunnarna innanför garageportarna skall ha fall från 3m fram/bakåt och 1,5m sida/sida för vardera brunnen, så smölt snö etc rinner ner i brunnarna. I övrigt slätt golv.

De två mindre brunnarna vid dörrarna bara ett lokalt fall så vatten man häller ut etc rinner ner.

Vad jag förstår av kombiform kommer den att synas i ytan av betongen när man är klar?
 
Man rycker bort plastlisten på Combiformen i samband med slipningen och får därmed inget synligt i ytan. Det kan komma sprickor där när betongen torkar men det får du oavsett. Jag skulle satt sådana i skarven mellan plant och fallet. Samt en mittemellan golvbrunnarna sedan drar du av mot dom och golvbrunnarna.
 
Mikael_L
Bara av lite nyfikenhet, vad är anledningen/fördelarna med hårdbetong?
 
Du får ett mycket hårdare ytskikt som klarar slitage bättre samt att du kan välja färg på golvet.
 
Mikael_L
OK
Matti_75 skrev:
Du får ett mycket hårdare ytskikt som klarar slitage bättre
Bra för t.ex. verkstäder där man kör in bilar med dubbdäck, osv kan jag tänka mig.

Har möjligen hårdbetong en mer tät yta också, suger in mindre vatten och även andra vätskor? (olja glykol osv)
 
Ja, det är många fördelar, inte minst priset. kostnad för materialet landar på ca 50:-/kvm och sedan håller det lika länge som plattan, har jag hört, för ett vanligt hemma-garage. Allt blir klappat och klart i samband med att man gjuter plattan, man behöver inte måla eller lägga något annat på vid senare tillfälle.

Här finns en del info

www.[B]modernbetong[/B].se


Jag är något trött på detta just nu. Hade bokat med en som skulle gjuta min platta med hårdbetong redan i höstas, sedan sköt och sköt de på det och vips slog kylan till, nu har de lovat och lovat att fixa det men inget händer.
Så jag har börjat leta andra som kan göra det, alternativt göra det själv. Alla är väldigr upptagna nu efter den låga kyliga vintern. Men jag vet inte, nog för att jag är händig men en 120kvm platta med ett par kuvertfall, man vill inte gärna misslyckas.... Fixar man detta själv på 3-4 man om man hyr in rätt verktyg från Cramo? Och framförallt hur gör man? Jag behöver ju i så fall börja med att få koll på alla moment och alla tips och tricks först :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.