Tänk er förljande.

En platta på mark förberedd för gjutning, men ännu ej gjuten. Byggd med 'vanliga' 300mm kantelement i cellplast enligt konstens alla regler för 10cm platta.

Gjutningen önskas göras "inomhus" och därför skulle man vilja få upp väggar och tak innan man gjuter själva plattan?

Tanken är också att man ska ha en förhöjning med lecablock för att inte få syllen direkt på plattan.

Är detta genomförbart och hur går man i så fall tillväga med att bygga upp väggarna innan man gjuter plattan?
 
Skulle påstå att det inte går att genomföra då det inte finns något som kan ta upp laster.
 
Vad är det för typ av byggnad vi pratar om? Kan du gjuta kantbalken först? Givetvis med förtagning in till plattan.
 
kantelementen pallar inte den lasten utan att vara fyllda av härdad betong. Det bästa jag kan komma på är ett tält över alltihopa
 
Mikael_L
Iom att det går att lyfta hus och ställa tillbaka hus mha domkrafter, för att t.ex. flytta huset eller åtgärda saker i grunden - så går det givetvis att även fixa detta.

Men det blir ju verkligen grymt med merjobb, så frågan är väl varför du är sugen på att bygga väggar & tak före gjutningen av platta.

Men sätt kantelement och hela formen för plattan.
Sen drar du dit lite HEA-balk här och var och pallar upp de några cm över L-kantelementen.
Och så bygger du huset på balkarna, drevar lite försiktigt med något i springan mellan kantelement och stålbalk.
Och sen gjuter du och avslutar att mha domkrafter sänka ner huset.

NU vill jag veta varför du funderar ... !!! :D
 
Varför är min första tanke.....
 
Det går bra att göra som du tänkt om du istället för kantbalken murar med leca/isoleca 2 eller 3 varv,då kan du bygga byggnaden på den sockeln och sedan gjuta plattan inuti byggnaden och förhjningen kommer med i samma moment. Du får marginellt eller ingen försämring av isolering,

Förhöjningen av leca (spolkant?) är möjligen ett problem isoleringsmässigt.

En fördel är att konstruktionen blir starkare än vanlig kantbalk då den murade sockeln blir armerad.

Ett annat alternativ är att använda albabalk då går det också att bygga byggnaden först
 
Hejsan

Tack för tipsen, inga uppenbara enkla lösningar, misstänkte det :)

Varför göra något så galet?

Jo, det gällde en betongplatta som ska gjutas och beläggas med hårdbetong, det är känsligt att lägga och görs bäst "inomhus". Det finns dock inga planer på att genomföra denna manöver, det var mest jag som funderade över möjligheterna.

Precis som nämnts är ett tält den uppenbara lösningen.
 
Skulle säga att beroende på vad du menar att plattan skall "beläggas" med hårdbetong så hade jag gjutit en platta först, sedan rest stommen och fått till tätt hus, sedan gjort en inomhus pågjutning på plattan med hårdbetong.

/Torpalainen
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Hårdbetong läggs på innan betongen härdat.
 
Inget problem att gjuta en platta med hårdbetong under bar himmel. Det är bara kolla väderleksrapporterna och köra en fin dag.
 
Matti_75 skrev:
Inget problem att gjuta en platta med hårdbetong under bar himmel. Det är bara kolla väderleksrapporterna och köra en fin dag.
Gäller bara att kunna boka betongen med kort varsel nog. :surprised:

Några tips om var man kan läsa sig till hur man gjuter en betongplatta, mer i detalj, med kuvertfall, vilka verktyg och maskiner som behövs osv.?
 
Lägg upp en skiss så ska jag komma med förslag. Det är bara att vid beställning tala om att du måste kunna ställa in gjutningen med kort varsel, det brukar funka. Maskiner som behövs för gjutning är en fallaser vibrostav eller vibrobalk, spadar sloda samt helikopter. Helst en stor och en liten samt ett rivbräde och ett handstål. En asfaltsraka kan vara bra att ha.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För att lägga ut hårdbetongen kan du behöva en strollervagn för hårdbetong.
 
Skiss kommer här. Det är fyra brunnar varav två ska ha kuvert-fall så det rinner ner från bilarna i brunnarna.
De två vid dörrarna bara lokalt fall. Observera storleken på plattan.



Garageplanklippvvs.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.