I vanliga fall tycker jag att dusch i badkar är utmärkt, då kan man få lite vatten om fötterna, vi har själva ett "duschbadkar" som är större i fotänden just för detta syfte. Men har man både bastu och japansk hustru är det uteslutet. För en 30-sekunders kall bastudusch är krångel med badkar uteslutet.
 
Vi har kommit fram till att vi var galna. Vi lyfter därför ut toalett och kommod till annat utrymme.

Det avgörande blev att vi inte "kan" duscha i badkaret. I Japan sköljer man av sig innan man hoppar i badet, samma princip som vi har i bastu/badhus.

Nuvarande plan ser ut som nedan. Ingen fena på Sketchup men man får en känsla i alla fall. Där handdukarna är till höger ska det till 2-3 smala, lodrätta handdukstorkar och bastun kommer ha panelväggar på de sidor som vätter mot vägg.

Känns överlag som en bra lösning, duschens placering är väl det vi fortfarande funderar lite kring. Inga väggar inritade så det lär stänka ganska friskt. Samtidigt gillar vi att det är öppet. Någon som har erfarenhet av öppen dusch?

3D-skiss av ett badrum med badkar, dusch, fönster och trästolar, ej färdigställd design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och var ska bastuaggregatet sitta? En bastu i 120x145 går inte skulle jag säga, ni kommer att ha aggregatet i famnen nästan och då är det inte kul. Bastu ELLER badkar i det utrymmet tycker jag.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Nej, du har så klart rätt. Bastun kommer få växa längdmässigt. Den behöver fortsatt vara ca 120cm djup eftersom den begränsas av badkar och takkupa. Längdmässigt kanske den snarare blir 150-170cm. För att den inte ska bli alltför dominerande kör vi, som tidigare föreslagits, på snedställd dörr.

Krav på takhöjd 190 cm nås ca 70 cm från yttervägg och där tänkte vi ställa aggregatet. Alltså vid väggen mot badkaret. Vi bygger sannolikt upp någon slags krage så glaset inte går hela vägen ner till golv.

Sen får vi se om vi får plats med den undre laven eller om det blir en pall för att komma upp på den övre laven.

Kravet är att en vuxen, men gärna två, ska få plats. Så visst kommer den vara liten, men det måste väl ändå gå att få plats med dusch, badkar och bastu på 8kvm? Vi kommer märka det om inte annat
 
ullet
Jag skulle sätta toastolen mellan bastun o dörrväggen. Den klarar sig med typ 80 cm bredd vilket gör att ni kan göra bastun lite bredare, speciellt om ni gör en 45 graders hörn på bastun, sen skulle jag sätta kommoden mellan dusch o badkar är vilket gör att det kommer kännas rymligare till vardags då man kan vika in duschväggarna mot hörnet.
 
  • Gilla
Moxmox
  • Laddar…
Jag har också hållit på att planera ett badrum i liknande storlek fast med annan form, där jag ville ha in allt som du skriver. Nu blir det att vi skippar bastun. Jag är säker på att jag skulle använt den men det blev helt enkelt för trångt. Däremot kollade jag på en hel del aggregat för mini-bastu och jag har för mig Harvia hade ett litet där takhöjden tilläts vara lägre än de flesta andra.

Vidare är ett tips att kolla på TECE WC-väggfixturer, de har med en "påse" som är testad med vissa våtskikt för att integreras, vilket för att man kan ha den helt inne i väggen. Men det beror såklart på vilken dimension man har på reglarna om det funkar eller är värt att bygga på lite extra för att få in det. Det finns även toaletter som är lite kortare, ex. Duravit ME by Stark - Compact. 48cm djup om jag minns rätt. Om det är något som öppnar upp andra möjliga planlösningar.
 
Så ingen garderob eller rum jämte man kan ta utrymme ifrån då?
 
4 4väggarochtak skrev:
Jag har också hållit på att planera ett badrum i liknande storlek fast med annan form, där jag ville ha in allt som du skriver. Nu blir det att vi skippar bastun. Jag är säker på att jag skulle använt den men det blev helt enkelt för trångt. Däremot kollade jag på en hel del aggregat för mini-bastu och jag har för mig Harvia hade ett litet där takhöjden tilläts vara lägre än de flesta andra.

Vidare är ett tips att kolla på TECE WC-väggfixturer, de har med en "påse" som är testad med vissa våtskikt för att integreras, vilket för att man kan ha den helt inne i väggen. Men det beror såklart på vilken dimension man har på reglarna om det funkar eller är värt att bygga på lite extra för att få in det. Det finns även toaletter som är lite kortare, ex. Duravit ME by Stark - Compact. 48cm djup om jag minns rätt. Om det är något som öppnar upp andra möjliga planlösningar.
Tack! Ska definitivt spana in Harvia-aggregatet. Du kommer inte ihåg på rak arm vad det heter? Annars hittar jag nog det om jag söker runt lite :)
 
boihus123 boihus123 skrev:
Så ingen garderob eller rum jämte man kan ta utrymme ifrån då?
Inte i direkt anslutning tyvärr. Ytterväggar, trappor osv i vägen. Vi funderade faktiskt ett tag på att utöka åt det enda "fria" hållet, men då hade man behövt gå igenom badrummet för att komma till sovrummet. Däremot finns en gammal garderob som inte ligger i direkt anslutning, så vi lyfter toaletten dit för att få mer plats för toa/dusch/bastu.
 
BirgitS
M Moxmox skrev:
Vi har kommit fram till att vi var galna. Vi lyfter därför ut toalett och kommod till annat utrymme.

Det avgörande blev att vi inte "kan" duscha i badkaret. I Japan sköljer man av sig innan man hoppar i badet, samma princip som vi har i bastu/badhus.

Nuvarande plan ser ut som nedan. Ingen fena på Sketchup men man får en känsla i alla fall. Där handdukarna är till höger ska det till 2-3 smala, lodrätta handdukstorkar och bastun kommer ha panelväggar på de sidor som vätter mot vägg.

Känns överlag som en bra lösning, duschens placering är väl det vi fortfarande funderar lite kring. Inga väggar inritade så det lär stänka ganska friskt. Samtidigt gillar vi att det är öppet. Någon som har erfarenhet av öppen dusch?

[bild]
Du bör kolla upp vad branschreglerna (BKR, Säker vatten) säger om fönster direkt ovanför badkaret. Jag har för mig att det inte är godkänt längre.
 
  • Gilla
Moxmox
  • Laddar…
Jag befarar att det kan bli dålig värmespridning i bastun pga snedtaket, särskilt när lavarna sitter så att takhöjden ovan varierar. Värmen stiger upp som bekant. Man riskerar att behöva dra på värmen extra för att få det bra på den lägre höjden och det blir varmast där igen har nytta va det. Undrar också om man får plats att sitta under snedtaket på laven?
 
S SaaraF skrev:
Jag befarar att det kan bli dålig värmespridning i bastun pga snedtaket, särskilt när lavarna sitter så att takhöjden ovan varierar. Värmen stiger upp som bekant. Man riskerar att behöva dra på värmen extra för att få det bra på den lägre höjden och det blir varmast där igen har nytta va det. Undrar också om man får plats att sitta under snedtaket på laven?
Jag har funderat på det där med värmespridning. Tanken var först att lösa tilluften med en springa under dörren - likt många här på byggahus verkar ha. Jag har dock gått och blivit villrådig, frågan är om man dessutom ska satsa på en ventil under aggregatet för att optimera luftflödet? Vi ska ha glasväggar, så svårt att sätta dit ventil i efterhand.
Frånluften blir nära tak på den vägg som inte har snedtak, så den känns naturlig.

Angående lavarna..
Snedtaket är ca 1,20 så utan att ha testat borde det funka med en låg lav på typ 40cm höjd. Längs med långsidan går det att ha en högre lav. Lavarnas placering blir nästa nöt.

Bastun har för övrigt växt och blivit ca 115 x 185 cm.
 
Nu vet inte jag hur entusiastiska bastubadare ni är men i huset jag bor i är en bastu som är 185x95cm inner mått. Den har jag hittils aldrig använt, man blir klaustrofobisk bara man tittar på den och då är jag ändå inte direkt känslig för sånt. Problemet är ju att en bastu är ju till för att njutas och det går helt enkelt inte när det är så trångt. Dessutom är min mitt i huset utan fönster åt något håll annat än glasdörren till badrummet som inte det heller har något fönster. Så en sån liten bastu kan jag inte rekommendera, då ska det vara för något annat än njutning i såna fall. Visst kan glasväggar hjälpa lite men jag tror ändå det kommer kännas hemskt att sitta där och trängas.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Nu vet inte jag hur entusiastiska bastubadare ni är men i huset jag bor i är en bastu som är 185x95cm inner mått.
Det låter som en bastu för en person att ligga i. Vår är något liknande. Vi har tagit bort aggregatet och satt in en server istället.
 
  • Haha
Moxmox
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det låter som en bastu för en person att ligga i. Vår är något liknande. Vi har tagit bort aggregatet och satt in en server istället.
Det kan ju klart också bli varmt och gott :rofl:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.