Har ett badrum på ca 8kvm som sett sina bästa dagar och nu ska få en uppdatering. Rummet är av olika skäl svårt att bygga ut men vi vill ändå få plats med badkar, dusch, wc, bastu, kommod och så snedtak på det. Är vi galna?

Huvudfrågan är egentligen om det kommer upplevas för tajt och om vi bör skrota planerna. Vi har även tittat på att antingen stryka bastun (trist!) eller bygga wc/kommod i annat utrymme (tappar yta i annat rum och stretchar budgeten)

Tar tacksamt emot kommentarer även på placering av inredningen. Nedan är bästa jag kommit på. Ska man köra samma även om bastun ryker eller wc/kommod flyttas?

Planritning av ett badrum med badkar, dusch, wc, bastu, kommod och markerat snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av badrumsplan med måttangivelser innehållande badkar, dusch, bastu, wc och snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett 8 kvm stort badrum med badkar, dusch, wc, bastu och kommod under snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ev bastu bör ha plats för 2 vuxna.
Separat dusch och badkar är ett krav.
Avlopp, dörr osv flyttbara. Väggar ej flyttbara.
Snedtak med fullhöjd vid pilen till höger i bild
 
Har ni ställt ni ställt frågan till er själva själva vad ni uppskattar, lite volym/utrymme eller gör det inget om det är trångt? Gör ni tvärt om mot det ni önskar och trivs med kommer ni säkert att tycka sedan att det inte blev så bra.
På en ritning kan det se ut som gott om utrymme men med sakerna på plats blir det något annat.
Lägg gärna ut ert badrum på golvet i ett annat rum och markera de olika områdena.
Själv tycker jag att med både badkar och bastu blir det ihoptryckt och då även med snedtak.
Vi hade massagebadkar som ett måste men blev minimalt använt och idag ytterst sällan, kan vara utan det.
Däremot bastun nyttjas halva året minst en gång i veckan.
 
  • Gilla
Moxmox och 1 till
  • Laddar…
Hyvla av hörnet på bastun så mycket det går så det blir en snedvägg, om än så liten så kommer det kännas större.
Ta fullbredd på kommoden med en stor spegel ovanför och ha allt i lådor under, dvs inget överskåp.
Köp en gammal toalett med vattentank i taket, dyrt och låter men tar mindre plats.
Glasvägg i duschen för större känsla.

Det kommer bli bra det där :)

Lycka till

/W
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi har en duschkabin med ångbastu aggregat. Det senare dock ännu inte inkopplat…
 
A AndersS skrev:
Har ni ställt ni ställt frågan till er själva själva vad ni uppskattar, lite volym/utrymme eller gör det inget om det är trångt? Gör ni tvärt om mot det ni önskar och trivs med kommer ni säkert att tycka sedan att det inte blev så bra.
På en ritning kan det se ut som gott om utrymme men med sakerna på plats blir det något annat.
Lägg gärna ut ert badrum på golvet i ett annat rum och markera de olika områdena.
Själv tycker jag att med både badkar och bastu blir det ihoptryckt och då även med snedtak.
Vi hade massagebadkar som ett måste men blev minimalt använt och idag ytterst sällan, kan vara utan det.
Däremot bastun nyttjas halva året minst en gång i veckan.
Tack, du fick oss att tänka till men vi har ännu inte hunnit markera upp det någonstans. Men lite som du är inne på är väl anledningen till att det gnager att vi nånstans inser att det kommer att upplevas trångt..
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hyvla av hörnet på bastun så mycket det går så det blir en snedvägg, om än så liten så kommer det kännas större.
Ta fullbredd på kommoden med en stor spegel ovanför och ha allt i lådor under, dvs inget överskåp.
Köp en gammal toalett med vattentank i taket, dyrt och låter men tar mindre plats.
Glasvägg i duschen för större känsla.

Det kommer bli bra det där :)

Lycka till

/W
Tack för peppen! Ska kolla en vända till på lösningar för bastun
 
Höghus Höghus skrev:
En sådan här kanske spar lite plats?
[länk]


/Höghus
Frugan är från Japan, där är liknande lösning standard. Visste inte att det gick att få tag på här. Har du koll på om man kan använda tvål? Är (eller var förr?) tydligen problem med att det kom in tvål i tanken.
 
Vad är det för höjd där snedtaket är som lägst om jag förstod dig rätt är snedtaket till vänster men dungar samtidigt en dusch där med platta som då bör vara på minst 2m höjd? Edit: inser att det jag tänkte som pil inte var den pil du avsåg och snedtaket antagligen går från upp och nedåt i bild med lägst höjd överst.
 
B
Jag hade nog flyttat bort toan, till ett annat rum för att få bad + bastu trevligt.

Eller skippat bastun, för att få det mer luftigt.

Men det är ju mina prioriteringar.

Såg för övrigt "stockholmsdusch", ifall man vill spara lite utrymme. Vet inte hur det upplevs, men funderade lite på lösningen till ett litet badrum i en attefallare. Ytterligare ngt att fundera på...

https://www.skanebeslag.se/produkter/badrumsskap-kommoder/stockholmsdusch
 
T TypRätt skrev:
Vad är det för höjd där snedtaket är som lägst om jag förstod dig rätt är snedtaket till vänster men dungar samtidigt en dusch där med platta som då bör vara på minst 2m höjd?
Jag var nog otydlig. Snedtaket är som lägst högst upp i bild, mot fönstret, och fullhöjd (2,40) finns från där pilen till höger är och neråt i bild. Kan mäta imorgon men om jag höftar är det 130-140cm som lägst. Taket har 45 graders lutning så det är som tur var inget låglutande snedtak.

Ritning av vardagsrum med snedtak, markerad fullhöjd vid 2,4 meter och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte det är minsta problem att duscha i badkaret. Vi har ett gjutjärnsbadkar och har haft det sen innan barnen. När vi flyttade för ett par år sen var det det första vi gjorde i nya lgh: rev duschhörnan och satte in ett gjutjärnsbadkar.

Är dock inte säker på om det hjälper med den planering du har i rummet.
 
Om man tar bort duschen skulle jag sätta badkaret längs vänstra väggen, diagonalt mot bastun (som jag skulle, efter tips ovan, mjuka upp hörnet på. Kanske dörren i 45 grader?) Toaletten skulle jag sätta i övre vänstra hörnet, kommoden kvar på samma plats. Toalett under snetak är oproblematiskt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Moxmox skrev:
Frugan är från Japan, där är liknande lösning standard. Visste inte att det gick att få tag på här. Har du koll på om man kan använda tvål? Är (eller var förr?) tydligen problem med att det kom in tvål i tanken.
Ingen aning tyvärr. Jag har bara sett på bild att det finns såna här.

/Höghus
 
jonmo jonmo skrev:
Jag tycker inte det är minsta problem att duscha i badkaret. Vi har ett gjutjärnsbadkar och har haft det sen innan barnen. När vi flyttade för ett par år sen var det det första vi gjorde i nya lgh: rev duschhörnan och satte in ett gjutjärnsbadkar.
.
Här ska ts tänka till vad man uppskattar då jag säger tvärt om.
Skulle inte vilja stå och duscha i ett badkar (har haft det) utan i vårt fall är det ett absolut nej till sådan lösning.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.