Marlen Eskilsson skrev:
Tyvärr går det inte att ladda upp en bild i bloggar, bara länka till en som ligger på nätet. Här är bilden på din buxbomsax!

[bild]
... och en sådan sax har ju jag också. Aldrig testat att klippa buxbom med den dock! Det får bli nästa gång det är dags.
 
Sommartorparn skrev:
Tack för tipsen!
Följdfråga om formklippning. Går det att skulptera fram en form ur en stor uppväxt buxbom eller bör man ta ner den till marknivå först? Tänker på hålen som blir när man tar skär i de grova grenarna.

Apropå lukt: min buxbom har en markant lukt. Liknar kattpiss. Jag som är van tänker inte på det händer att besökare kommenterar. Kanske olika sorter luktar olika mycket?
Har du en gammal buxbom som du vill formklippa utgår du från den befintliga formen ... även om den överlever kraftig beskärning så tar det lång tid att reparera uppkomna hål. Lite kärlek och pyssel gillar den.

Vet du precis vilken form du vill ha är det bättre att köpa en ny planta och börja från scratch.

Där jag nu odlar mina bollar har jag lagt en träram runt hela partiet och fyller på med gräsklipp hela säsongen. Lite tång från stranden funkar ypperligt som komplement. Buxbom klarar sig utan skötsel - men växer frodigare med. Gott om bevattning! Jag tror det senaste motverkar kissdoft till viss del. Min ram hindrar dessutom jycken från att lyfta på benet - buxbom tål inte hundkiss. (Ypperliga kisställen för hanhundar är för övrigt stora bambu ... det lär jag alla mina grabbar ...)
 
Marlene - var köpte du din sax? Min är nu över 20 år ...
 
Jag fick den av svärmor så den är väl från Sörmland någonstans. Men jag har ett minne av att jag såg dem i shoppen på Äpplets hus i Kivik sist jag var där. Tittade dock inte närmare på kvalitén.
 
Vilka fina bilder!
jag har ett blad från SLU's gröna fakta med den uppmuntrande titeln 'efter buxbomen'.
Idegran är ju en traditionell kompis eller ersättare, men jag köpte för några år sedan några bollar japansk järnek. Den enda riktiga ersättaren utseendemässigt som jag funnit. Dock avfärdades den i faktabladet som bl.a. dyr, och enligt erfarenheten sämre dvs klenare än alternativen mm osv - givetvis utan fotnot, ref till studier el.dyl.
Har någon försökt sig på denna japanska järnek? Jag tänker bla att huruvida ngt är dyrt ges ju med tiden mkt av efterfrågan, och även buxbomen kan ju frysa ihjäl i mellansverige ibland...
 
Vackra bollar! Tyvärr tycker jag de luktar vedervärdigt! Går numera omvägar runt buxbom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.