Jag inser att jag gjorde fel som gav en bekant diesel som bor ytterligare 7 km bort i skogen. Nu ville hon på 70 år inte tanka en 20 l dunk så jag fick pengar och lite choklad sen.

men jag inser att detta var fel. Tanka bilen i tid eller skjut bilen skulle jag ha svarat

tror dock jag fortsätter , man betalar för sig , eller bjuder igen , är man osäker vad det kostar betalar man det högre priset. Dolk som inte gör det sorterar man bort
 
  • Gilla
  • Älska
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Med dagens elpriser känns det inte rimligt att gratistanka alla gästers bilar. Men det är väl lite från fall till fall.
 
K
Man får kanske tänka lite på miljön också. Det är argumentet mina syskon kör när de hälsar på.. Båda frågar nästan direkt efter ström när de kommer med sina hybrider "så att vi kan köra på el hem".

Brukar bli en 6kWh, så det handlar inte om så många kronor... När jag skaffat elbil så får jag försöka tanka igen hos dem :D

Bara en liter bensin kostar ju mer än dubbelt idag.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Alla är olika, jag hade aldrig ens frågat att få ladda min bil hemma hos någon annan om det inte var nödsituation.
Då hade jag utan att frågat swishat kostnaden till vederbörande även om det var 6kr.
Jag skulle heller aldrig vid en middagsbjudning fråga om det fanns vin till maten, utan tagit det som serverades.

Jag är medveten om att alla inte är som jag, mina vänner skulle absolut få ladda sin elbil hos mig, men jag hade haft min egen åsikt om dom om dom inte betalade för sig.
 
  • Gilla
  • Älska
Tubes och 16 till
  • Laddar…
@
X xLnT skrev:
Alla är olika, jag hade aldrig ens frågat att få ladda min bil hemma hos någon annan om det inte var nödsituation.
Då hade jag utan att frågat swishat kostnaden till vederbörande även om det var 6kr.
Jag skulle heller aldrig vid en middagsbjudning fråga om det fanns vin till maten, utan tagit det som serverades.

Jag är medveten om att alla inte är som jag, mina vänner skulle absolut få ladda sin elbil hos mig, men jag hade haft min egen åsikt om dom om dom inte betalade för sig.
Jag hade själv inte ens orkat ta fram den portabla laddaren för att ladda 2.4 kWh. För att det ens ska bli någon procent extra ska man ladda..... läänge...

Känns lite snålt att fundera över elkostnaden då det rör sig om några få kWh såvida den inte står där ett helt dygn. Däremot kan jag utifrån brandrisk förstå om en del inte vill att man pluggar in bilen....
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Jag hade själv inte ens orkat ta fram den portabla laddaren för att ladda 2.4 kWh. För att det ens ska bli någon procent extra ska man ladda..... läänge...

Känns lite snålt att fundera över elkostnaden då det rör sig om några få kWh såvida den inte står där ett helt dygn. Däremot kan jag utifrån brandrisk förstå om en del inte vill att man pluggar in bilen....
När mina vänner kommer på besök rör det som om 3h+ iaf. Med 22kW kapacitet blir det lite energi av det.
 
AXS
Klart man betalar för sig!

På fyra år har det dock endast behövts ett fåtal gånger.

-Hos föräldrar och svärföräldrar stannar vi oftast lite längre tid. De bjuder så gärna på elen.
-En gång var det -20 och jag bad om 1h laddning för att hålla värmen i batteriet. De skrattade när jag frågade om jag skulle betala.
-Vän långt ut på landet, han fick åka och gasa en timme(han gillar snabba bilar) och laddade sen för 50:- på natten. Tycker det var ett bra byte och båda var nöjda.
 
  • Gilla
a_c och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
X xLnT skrev:
När mina vänner kommer på besök rör det som om 3h+ iaf. Med 22kW kapacitet blir det lite energi av det.
Under förutsättning att de laddar fullt och har ett så gott som tomt batteri.
 
@
X xLnT skrev:
När mina vänner kommer på besök rör det som om 3h+ iaf. Med 22kW kapacitet blir det lite energi av det.
Finns nästan inga elbilar som laddar 22 kW - nästan alla har bara en 11 kW ombordladdare. Då krävs också att en 3-fas uttag och 3-fas laddare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Under förutsättning att de laddar fullt och har ett så gott som tomt batteri.
@ @ndreas skrev:
Finns nästan inga elbilar som laddar 22 kW - nästan alla har bara en 11 kW ombordladdare. Då krävs också att en 3-fas uttag och 3-fas laddare.
Båda ni två förutsätter att jag bara har ett par vänner samtidigt hemma på besök som kör elbil.
Oavsett tycker jag man betalar för sig om man nyttjar någon annans tjänster, men alla är inte uppfostrade på det sättet.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Finns nästan inga elbilar som laddar 22 kW - nästan alla har bara en 11 kW ombordladdare. Då krävs också att en 3-fas uttag och 3-fas laddare.
kräver att de man besöker har typ 32a säkringar och det serveras kallskuret :)
 
  • Haha
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
V Vardon skrev:
kräver att de man besöker har typ 32a säkringar och det serveras kallskuret :)
Eller en växelriktarlösning med batteri som kan boosta energibehovet tillsammans med elnätet samt effektvakt.
 
H
Finns väl en liten säkerhetsaspekt också att ta hänsyn till och inte bara om man är snål eller ej. Jag har vanliga utomhusuttag vid garaget för att koppla in högtryckstvätt, kompressor etc. Helst skulle jag ju vilja vara 100% säker att dessa äldre uttag är lämpade för att ladda elbil om det kommer tillfälligt besök.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker det hela är rätt enkelt. Vill jag inte att någon laddar hos mig så säger jag det. Tycker jag det är ok att de laddar och jag vill ha betalt så säger jag det och tycker jag det är ok och jag inte vill ha betalt så säger jag helt enkelt det.

Jag har ingen elbil själv, så jag har inte heller någon laddbox utan bara ett vanligt schucko-uttag. Skulle någon av mina vänner komma med elbil eller hybrid skulle jag självmant fråga om de vill ladda, men bett de sätta på 6A eller så.

Det beror rätt mycket på vilken relation man har med sina vänner normalt. Om det är en relation där man är noga med att alla betalar för sig så är det givet att man betalar för elen, alternativt laddar på annan plats. Om det är en relation där man normalt bjuder varann på olika saker utan att hålla räkning så ser jag inte riktigt poängen att börja räkna i detta läge. I vårt gäng tror jag alla hade sagt "Är det ok om jag laddar hos dig, jag betalar såklart?" och svaret hade lika givet blivit "Klart du får ladda, men inte betala" (om det inte funnits tekniska hinder).

Man man ska ladda eller tillåta laddning är inte det viktigaste i en vänskapsrelation, utan att man kan kommunicera. Törs man inte säga till sina vänner att man inte vll att de laddar sin bil, så tycker jag man bör se över sin relation. Ännu mer så om det kommer många gäster som vill ladda samtidigt, det är väl bara att säga "Alla kan inte ladda samtidigt, så enkelt är det".
 
  • Gilla
pabbie och 13 till
  • Laddar…
H Huspappan skrev:
Finns väl en liten säkerhetsaspekt också att ta hänsyn till och inte bara om man är snål eller ej. Jag har vanliga utomhusuttag vid garaget för att koppla in högtryckstvätt, kompressor etc. Helst skulle jag ju vilja vara 100% säker att dessa äldre uttag är lämpade för att ladda elbil om det kommer tillfälligt besök.
Då fixar du en effektvakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.