Jag försökte faktiskt böja gängstänger till att börja med men de bara gick av hela tiden. Finns det något tillvägagångssätt förutom att värma då jag inte har den möjligheten?
 
Nilsson2 skrev:
Jag försökte faktiskt böja gängstänger till att börja med men de bara gick av hela tiden. Finns det något tillvägagångssätt förutom att värma då jag inte har den möjligheten?
Böj lite saktare och/ eller välj bättre stång ur hållfasthetssynpunkt.
 
Bättre stång ur hållfasthetssynpunkt behöver inte betyda att den är lättare/bättre att böja. Detta då många gängstål blir sprödare ur "böjsynpunkt" när hållfastheten ökar....
 
Ok, det funkade för mig, men jag skulle böja biltemastänger vilka gärna gick av. Man får bara en chans och man får inte böja med för liten radie. Hela stången är ju full av brottanvisningar!
 
Jag lyckades i alla fall få till böjen på kroken igår. Var på Sandbergs järn imorse men de hittade inte klopparna (heter det så?) så det får bli en tripp till Swedol i V-ås ikväll då beslutade att jag inte orkar vänta till nästa vecka.
 
Redigerat:
Jag skulle prova att skava av stången några tiondels millimeter. Då lär även Biltemas gängsnitt klara av att gänga den.
 
Av någon anledning går det inte att citera...hursomhelst,

ion; 10 sekunder per detalj? Kör du med svarven igång eller drar runt chucken för hand isåfall?

Spänna fast biten I chucken, starta svarven (eller veva runt chucken för hand), trycka dubbdockan mot chucken, stoppa svarven, reversera, lossa biten. Gör du det på 10 sekunder bjuder jag på en öl(y)
 
I
Ola C skrev:
Av någon anledning går det inte att citera...hursomhelst,

ion; 10 sekunder per detalj? Kör du med svarven igång eller drar runt chucken för hand isåfall?

Spänna fast biten I chucken, starta svarven (eller veva runt chucken för hand), trycka dubbdockan mot chucken, stoppa svarven, reversera, lossa biten. Gör du det på 10 sekunder bjuder jag på en öl(y)
Jag gillar mörk öl bäst.;)
Givetvis använde jag svarvens alla fördelar, även motorn. En gänga på 25mm ska inte behöva ta mycket längre tid, ok, jag kan sträcka mig till 20 sek om man vill ta det försiktigt. I den verkstaden, som numera är nedlagd, fanns en riktig svarv och det förmodar jag att de har på en riktig verkstad. Det fanns alltså två hastigheter på spaken, sakta fram och snabbt tillbaka.
Hade jag haft tillgång till en sådan svarv skulle jag antagit utmaningen och kanske vunnit en öl.:D
PS. Jag svarvade på ackord på Åkermans grävmaskiner på sent 60-tal. Så fort jag ser en svarv så kommer skynda skynda upp i huvet. Tidig yrkesskada.:surprised:
 
I
Nilsson2 skrev:
Jag lyckades i alla fall få till böjen på kroken igår. Var på Sandbergs järn imorse men de hittade inte klopparna (heter det så?) så det får bli en tripp till Swedol i V-ås ikväll då beslutade att jag inte orkar vänta till nästa vecka.
Såå, du har inte gett upp tanken på att göra det själv?
Kanske tid att starta grillen, lägga järnen på glöden, du kommer nog inte att kunna glödga dem men väl hetta upp dem och då bör det gå lättare att bocka.
När man kallbockar så snävt brukar det bli brottanvisningar, fanns ett ordspråk: Fan tar alla kallsmeder. Syftet var väl att skrämma dessa att inte jobba kallt eftersom en bit som ser bra ut kanske plötsligt bara gick av. Tänk på det du.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.