Håller på att försöka tillverka drygt 120 krokar i metall (http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/242636-var-hittar-man-takkrokar.html). Krokarna gör jag i 8 mm metallstång köpt på en mekanisk verkstad. Har byggt en jigg för att böja men måste bygga en till för att få till böjningarna korrekt.

Tror jag har koll på den biten. Köpte en gängsats på biltema för ca 300 kr (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangverktygssats-40-delar-18138/) och jag lyckas inte gänga stången hur jag än gör. Om jag fasar av den regält i toppen kan jag få den att fästa men den orkar inte gräva ner sig och fäster inte. Höll på två timmar igå utan att lyckas.

Vet inte om jag har fel teknik eller fel grejer. Förväntar mig ingen superkvalite från biltema men den skall väl ändå klara av att gänga en mjuk 8 mm metallstång? Det är inte direkt rostfritt om man säger så. Om det är så att det mot all förmodan är fel på verktygen, vad rekommenderar ni istället? Hur mycket måste jag gå upp i pris?
 
Redigerat:
Bilbuttricks gängsats är skräp. Åk och köp på någon riktig järnaffär. Behöver inte bli mycket dyrare för du köper bara den du behöver där. Glöm inte olja när du ska gänga och att backa tillbaka och släppa ut spånen

Mvh
CM
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
Stången är 8 mm och borde vara 7.85 mm för att det skall gå bra att gänga. Nu blir det för tungt att gänga med Biltemas gängsats. Om du köper bättre gängsnitt så funkar det bättre.
 
Tack för två utomordentligt snabba svar. Finns det någon firma som kan ha detta i centrala Stockholm? Firmorna hemmavid har för dåliga öppettider.
 
I
Nilsson2 skrev:
Tack för två utomordentligt snabba svar. Finns det någon firma som kan ha detta i centrala Stockholm? Firmorna hemmavid har för dåliga öppettider.
Jag såg ett pris, rena rånet, http://ironbill.se/index.php/cPath/58_248 . Du kan ju fråga där du köpte järnet, kanske kan de sälja ett till dig, de har ju helt andra inköpspriser.
Ett alternativ är om du kan vänta på posten, att du lovar sätta in en peng på barncancerfonden, så skickar jag den här.
IMG_0102.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fler än jag behöver.
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Det var mycket vänligt av dig tyvärr måste ha den omgående.
 
I
Nilsson2 skrev:
Det var mycket vänligt av dig tyvärr måste ha den omgående.
Ok, jag förstår. Då får jag hoppas du hittar ett, annars får du lov att ångra dig, säg bara till.
 
Har du använt en svarv tidigare? =)

Du kan få använda min mot en flaska Whiskey om du vill. =)
Fungerar utmärkt att gänga 8mm stång i.

Jag bor i Segeltorp isåfall.

//Niklas
 
I
Nu vet jag inte vad du har för projekt för sidan du länkade till kunde inte hittas. Men jag kom att tänka på att har du 120 stycken som ska gängas så kunde det kanske vara ide att låta en verkstad göra det. När jag gjorde sånt satte jag biten i svarvchucken och så hade jag en snitthållare som jag satte i dockan, vilken jag lät löpa fritt. Sen var det bara att köra fram & back och rakt å fint blev det. Jag uppskattar tiden till ca 10 sekunder st, ½tim jobb totalt, vilket gör att det nog inte skulle kosta så värst mycket.

Eller köper man en flaska whiskey och åker till Segeltorp.:)
 
Redigerat av moderator:
Swedol har väl gängsnitt?

Sen är frågan vad du fått tag i för stål, det är nämligen stor skillnad på stål och stål. Automatstål, smidesstål etc...
 
Så, nu funkar länken. hade missat att det var ändelsen var html. Det är ca 120 st krokar men alla ser inte ut på det sättet. Det skiljer en del, finns lite olika modeller samt dimensioner. Det var väldigt länge sedan jag använde en svarv, säkert 20 år. :) Swedol var ett bra alternativ, ska testa att köpa ett snitt och prova, borde hinna dit innan de stänger. I annat fall får jag ringa Segeltorp :)
 
Bara höra av dig om vill.
Jag förklarar/visar för dig hur man gör, har snitthållare också.

//Niklas
 
Bara för att jag är nyfiken. Gängar man stången på svarven innan man böjer till kroken eller kan man göra det i efterhand?
 
Beror på hur lång den är, man behöver ha kroken innanför backarna, annars blir det nog svårt att få det rakt.

Så, helt klart enklare innan du böjer.
 
Eftersom jag är så fruktansvärt lat och det hela gäller ett plåtskjul skulle jag helt enkelt köpa 8 mm gängstång, kapa i lagom långa stumpar och böja änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.