G Guson skrev:
Jätteovanligt tycker jag. En maskingänga måste tillverkas med undermått innan förzinkningen och/eller skäras ren i efterhand.
Varmzinkat är standard inom många industrier tex pappersmassa-industrin. Enda gångerna man använder andra bultar till exempelvis rörsystem är när det är korrosiva miljöer eller temperaturer över 200grader.
Företaget jag jobbar för använder gissningsvis 90% galvade FZV.

Så det är rätt vanligt.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Krilleman
B blue.b skrev:
Ahlsell har verkar det som.

[länk]
Daniel_N Daniel_N skrev:
grymt, tack!
Ej lagerlagd, beställningsvara tyvärr.
Jag kikade på denna också innan jag länkade till den lagerlagda rostfria i tidigare inlägg... :confused:

Ahlsells grundpriser, "88% rabatt" har jag på jobbet, konstigt system dom håller fast med.

Screengrab av produktsida visar pris och specifikationer för varmförzinkad stålbult, ej lagerlagd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ej lagerlagd, beställningsvara tyvärr.
Jag kikade på denna också innan jag länkade till den lagerlagda rostfria i tidigare inlägg... :confused:

Ahlsells grundpriser, "88% rabatt" har jag på jobbet, konstigt system dom håller fast med.

[bild]
Det är ju Ahlsells kunder som vill ha såna bruttopriser, då kan man fakturera kund brutto -30% och ha en bra förtjänst på materialet.

För ingen, absolut ingen betalar bruttopriser på ahlsell.
 
Krilleman Krilleman skrev:
konstigt system dom håller fast med.
Det är så kriminellt det kan bli utan att vara åtalsbart. Sorry för OT men jag är så förbannat trött på det där rabattsystemet. Trots att jag har företag skulle jag aldrig sätta min fot på Ahlsell oavsett "rabatt". Dom kan ta sina jävla rabatter o plantera blommor i dom.

On topic va jag precis på Hornbach, dom har iaf A2 syrafast M14.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
On topic va jag precis på Hornbach, dom har iaf A2 syrafast M14.
Jag trodde att syrafast alltid kallades för A4?
Men det finns alltså A2 också?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag trodde att syrafast alltid kallades för A4?
Men det finns alltså A2 också?
Ja det verkar stämma som du skriver. Dock ganska säker på att det stod a2 syrafast på hyllan men kan såklart minnas fel. A2 är jag i alla fall säker på.
 
Ola C Ola C skrev:
Ja det verkar stämma som du skriver. Dock ganska säker på att det stod a2 syrafast på hyllan men kan såklart minnas fel. A2 är jag i alla fall säker på.
Då är det nog den här du sett, inte syrafast.
Helgängad stång M14 av rostfritt stål enligt DIN 976 som inte är syrafast, presenterad på en produktwebbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det gäller gängade produkter i kvalitet A2 eller A4 brukar man säga att A2 = rostfritt och A4 = rostfritt och syrafast.

A2-kvalitet på gängstången kommer att fungera alldeles utmärkt för den infästning som Daniel tänkt sig. T.o.m bättre än en varmförzinkad stång då det troligen kommer att bli ett sågsnitt som exponeras eftersom den varmförzinkade stången behöver kapas. Och där kommer det med tiden att rosta lite lätt.
 
R roli skrev:
När det gäller gängade produkter i kvalitet A2 eller A4 brukar man säga att A2 = rostfritt och A4 = rostfritt och syrafast.

A2-kvalitet på gängstången kommer att fungera alldeles utmärkt för den infästning som Daniel tänkt sig. T.o.m bättre än en varmförzinkad stång då det troligen kommer att bli ett sågsnitt som exponeras eftersom den varmförzinkade stången behöver kapas. Och där kommer det med tiden att rosta lite lätt.
Jag funderade lite på rostfritt som alternativ. Men jag har två saker som gör mig tveksam - hur är det egentligen med galvanisk korrosion, det rekommenderas ju generellt att inte blanda rostfritt och fzv. Och hur är det med hållfastheten. Vilket rostfritt stål motsvarar egentligen 8.8? De brukar inte ha så bra värden.

Kapsnittet är inget problem, stängerna kapas på insida, dvs inomhus.
 
Rostfria gängade produkter tillverkas i 3 olika hållfastighetsklasser t.ex A2-50, A2-70 och A2-80 där -80 är den klass som kommer närmast/är lika med 8.8. Men jag har för mig att -70 är den vanligaste. Hittar inga uppgifter i mina tabeller när det gäller vilken klass som är lagerhållen för gängstänger.

Galvaniska egenskaper kommer att inträffa när man blandar vfz med rostfritt. Men jag tror nog att i ditt fall kommer det inte att bli speciellt stor påverkan. Du kan t.ex jämföra Trafikverkets infästningar av vägräcken i broar. Upp ur betongen kommer det 4 st M24 i A4 kvalitet. I denna skruvgrupp fästes sedan den varmförzinkade räckesfoten. Denna konstruktion sitter i en väldigt utsatt position med mycket skvätt och saltpåverkan från allt det som under vinterhalvåret sprids på våra vägar. Går man sedan och tittar på dessa konstruktioner hittar man trots blandningen väldigt lite rost på den varmförzinkade foten. Det som kommer att "slitas"/förbrukas är zinklagret på den varmförzinkade konstruktionen men det kommer att ta en bra stund.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Och hur är det med hållfastheten.
Vad ska du använda stängerna till egentligen?
M14 drar man inte av i första taget, oavsett hållfasthetsklass.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad ska du använda stängerna till egentligen?
M14 drar man inte av i första taget, oavsett hållfasthetsklass.
Tänkte precis på samma sak. Nu är det väl muttern som slits av från gängorna som händer innan gängstången går av. Men även där pratar vi åtskilliga tiotusentals newton. Jag tvivlar på att detta kommer vara den svagaste länken i konstruktionen.
 
R roli skrev:
Rostfria gängade produkter tillverkas i 3 olika hållfastighetsklasser t.ex A2-50, A2-70 och A2-80 där -80 är den klass som kommer närmast/är lika med 8.8. Men jag har för mig att -70 är den vanligaste. Hittar inga uppgifter i mina tabeller när det gäller vilken klass som är lagerhållen för gängstänger.

Galvaniska egenskaper kommer att inträffa när man blandar vfz med rostfritt. Men jag tror nog att i ditt fall kommer det inte att bli speciellt stor påverkan. Du kan t.ex jämföra Trafikverkets infästningar av vägräcken i broar. Upp ur betongen kommer det 4 st M24 i A4 kvalitet. I denna skruvgrupp fästes sedan den varmförzinkade räckesfoten. Denna konstruktion sitter i en väldigt utsatt position med mycket skvätt och saltpåverkan från allt det som under vinterhalvåret sprids på våra vägar. Går man sedan och tittar på dessa konstruktioner hittar man trots blandningen väldigt lite rost på den varmförzinkade foten. Det som kommer att "slitas"/förbrukas är zinklagret på den varmförzinkade konstruktionen men det kommer att ta en bra stund.
Nä du har säkert rätt i att påverkan är ganska liten. Och generellt brukar det ju vara att fästa rostfri plåt etc med varmgalvad skruv dvs när det varmgalvade är den mindre komponententen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad ska du använda stängerna till egentligen?
M14 drar man inte av i första taget, oavsett hållfasthetsklass.
Det är en infästning för en svängarm som ska gå ovanför arbetsbänken. Den har original suttit fäst med M14 och jag vill inte gå ifrån det. Den är lång o tung och det är såklart risk för väldigt otrevliga personskador om den trillar ner.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har du någon vikt samt mått på arm och fästplåt så går det ju alltid att räkna vad påkänningen blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.