En skruv är en skruv, och en bult är en bult, så enkelt är det...

Angående gänga så finns det ju förstås olika fina gängor med (gängstigning alltså), kan inte vad det finns på M5 dock. Så grov man kan hitta borde vara att föredra i trä.
 
Utan att bry mig om muttranden om skruvade bultar kan jag berätta att jag för några år sedan gjorde ett par strykmått i bok med gängade hål. Det fungerar alldeles utmärkt förutom att de sväller lite med fuktig luft och då kan (infoga lämpligt fästelement) fastna något. Har inte sett behov av att förstärka gängorna med ca-lim men tackar för tipset
/B
 
ja, dags för svar på tal. mycket riktigt rör det sig om strykmått - och ev. ett skjutmått i trä, blir troligtvis ek, ask, lönn eller björk. jag skulle helst undvika en kil-konstruktion, jag föredrar att kunna skruva åt - känns "enklast" att få den att hamna på rätt ställe då.

islagsmutter känns inte särskilt aktuellt, möjligtvis isf om man skulle ha nån stålhylsa inuti "huvudet". UNC vs M-gänger hade jag ingen koll på att UNC var grövre - kanske vore bättre lämpade egentligen.. men tänkte att det borde vara lättare att få tag på ställskruv med M-gängor, men jag kan ju ha fel ;)
jag hade tänkt mig nåt i stilen med denna:
70003-01-200.jpg
nån som vet förresten vad sånna heter på svenska och vart man skulle kunna tänkas hitta sånna?
 
bengtn skrev:
Philly har några varianter.
/B
Tack!
 
Har gängat både furu, björk och ek med allt från M4 till senast idag M8. Tycker att det fungerar hur bra som helst, men allt beror ju på syftet. Är det engångsmontering eller typ en ställskruv, vilken belastning skall förbandet ta, hur lång blir gängen etc är frågor man kan ställa sig.

Har inte fått några problem med att trä krymper/sväller med årstiderna.

Mitt tips är: prova
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Popnut kanske kan fungera, har dock aldrig använt den i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.