hsd hsd skrev:
Var också på Jula å sökte kärrhjul, hemska priser
Såå gick över till Biltema 89:90 , ungefär likadant 😃
Båda håller i 1 år.
Vi köpte 4 genomgjutna hjul till kärrorna i föreningen, tänkte att vi köpt hjul för sista gången.
Nu låter det Donk dock dock när man gå med de, över vintern har de blivit plattor på hjulen. Till denna vinter ska vi parkera de upp o ner med hjulen i luften.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
hsd
Jag har massiva hjul till en säckkärra, men de är inte kullagrade och hur jag än smörjer så går den trögt efter några veckor
 
Keiller Keiller skrev:
GAAAAHH! Fick punka på skottkärran häromdagen. Hål i ventilen. Åkte till Jula för att handla en ny slang men de var tillfälligt slut. Kompletta reservhjul fanns i lager för 349:- så jag köpte en ny skottkärra istället för 299:-

Så nu har jag tre skottkärror, vara en med punktering 😃
De där billiga skottkärrorna är ju hemska, lite vikt i dom så är de bara rangliga och inget mer 😢
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Gaaaahhhh!! Jag kan lägga upp nya bilder från dagens "lek" men jag är lite irriterad... 😠
Ett räkneverk skrivet med brun färg som antyder avföring, "DAYS WITH NO TOILET PAPER" utan toalettpapper kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
De där billiga skottkärrorna är ju hemska, lite vikt i dom så är de bara rangliga och inget mer 😢
Jag tycker de är bra. Speciellt med tanke på priset. Den som fick punka har kostat på ca 50:-/år. Och våra kärror har fått slita ont och fraktat allt från trädgårdsavfall till stenblock utan att klaga i flera år.

Den svaga punkten är att slangventilen skavs mot hålet i plåtfälgen och slits.

Det jag undrar mest över är prissättningen. Antingen är reservhjulen högt prissatta eller så är kärrorna det motsatta. Förmodligen det förstnämnda, då hjulen är likadana, oavsett om de köps i lösvikt eller tillsammans med kärran.
 
Keiller Keiller skrev:
Jag tycker de är bra. Speciellt med tanke på priset. Den som fick punka har kostat på ca 50:-/år. Och våra kärror har fått slita ont och fraktat allt från trädgårdsavfall till stenblock utan att klaga i flera år.

Den svaga punkten är att slangventilen skavs mot hålet i plåtfälgen och slits.

Det jag undrar mest över är prissättningen. Antingen är reservhjulen högt prissatta eller så är kärrorna det motsatta. Förmodligen det förstnämnda, då hjulen är likadana, oavsett om de köps i lösvikt eller tillsammans med kärran.
Det värsta är ju resursslöseriet. Vi lever betydligt över vad Jorden kan producera, men fortsätter tillverka skottkärror som bara håller ett år eller två…
 
  • Gilla
Nilstyko och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
...skottkärror som bara håller ett år eller två…
Mina kärror har hållit längre än två år. De är fyra respektive sju år gamla. Och fullt användbara. Det är ju inte så att de slängs på tippen när det blir punktering 😉
 
Keiller Keiller skrev:
Jag tycker de är bra. Speciellt med tanke på priset. Den som fick punka har kostat på ca 50:-/år. Och våra kärror har fått slita ont och fraktat allt från trädgårdsavfall till stenblock utan att klaga i flera år.

Den svaga punkten är att slangventilen skavs mot hålet i plåtfälgen och slits.

Det jag undrar mest över är prissättningen. Antingen är reservhjulen högt prissatta eller så är kärrorna det motsatta. Förmodligen det förstnämnda, då hjulen är likadana, oavsett om de köps i lösvikt eller tillsammans med kärran.
Vår Hörby bruk har vi ärvt, troligen inköpt någon gång på 80-talet. De kostade nog inte ens 1000 kr då, och det är bytt en slang. Så säg högst 27,5 kr/år och den har många, många år kvar. Dessutom inte det minsta ranglig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag har massiva hjul till en säckkärra, men de är inte kullagrade och hur jag än smörjer så går den trögt efter några veckor
Min enkla gamling fick i år nya hjul, lagrade och punkteringsfria för 260 kr, lite racing.
En skottkärra med gula hjul på ett trägolv, närbild på hjulen och framdelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Min enkla gamling fick i år nya hjul, lagrade och punkteringsfria för 260 kr, lite racing.
[bild]
Var hittade du dom?

/Höghus
 
K kurlakarl skrev:
Och vad är dina förväntningar att vi ska göra på akuten för dig?
Gaahhh!!
Hjälpa till med ett kroniskt problem som blivit skut genom utebliven hjälp kanske?

Det är förstås en omöjlig sak för akuten att göra, men när systemet i sig brister klagar man förstås på den plats som är den enda man ges tillfälle att få kontakt med – efter mycken väntan.

Så nej, du förväntas nog inte göra nögonting, mer än att sluta ge intryck av att försvara ett system som den klagande tycker är för dåligt i förhållande till vad som betalats för det och vad som utlovats.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Och vad är dina förväntningar att vi ska göra på akuten för dig? Det finns ingen mirakelbehandling för de flesta långvariga problem. Och bara för att man kommer till akuten betyder inte det att andra som har ont ska hamna efter dig i kö till operation. Smärta i en höft känns förstås jätteakut för den som har ont och inte kan leva som normalt. Men så länge man är hyfsat ung och kapabel i övrigt kan man hanka sig fram på kryckor och evnt vara sjukskriven i väntan på operation, det är inget man blir inlagd på sjukhus för.

Om man väntar på tid för operation eller att komma till ortoped för bedömning äe mitt bästa råd att ringa till mottagningens sjukskötersketelefon och berätta ifall man har det väldigt besvärligt, och också meddela att man kan ta besöktid eller operationstid med kort varsel ifall det uppstår en lucka. Man kan också efterhöra om vårdgarantin är tillämpbar.

Att söka till akuten med kroniska/långvariga besvär är inte bra. Det slösar tid och gör att andra får vänta längre på vård istället.
Det är ju det jag säger det är ingen ide att gå till akuten..

Men det hade ju varit trelvligt om man skulle kunna ringa en nätläkare mitt i natten och få en förnyelse på sina tabletter istället för att behöva vänta tills morgondagen då ens "husläkare" kan göra det.

Det är ju därför man hittar folk med kroniska problem på aktuten för dom har så jävla ont och dina? kollegor på sjukvårdsupplysningen rekomederar t.o.m en att åka dit.

Förut kunde man ju ta sig till närakuten istället men dom stänger ju redan kl 22 nu förtiden.
 
G Greger_08 skrev:
Men det hade ju varit trelvligt om man skulle kunna ringa en nätläkare mitt i natten och få en förnyelse på sina tabletter istället för att behöva vänta tills morgondagen då ens "husläkare" kan göra det.
Sjukvårdens brist på tillgänglighet i all ära, men om du behöver förnya dina tabletter mitt i natten har du kanske lite för dålig framförhållning.
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det är ju inte så att de slängs på tippen när det blir punktering 😉
Många hamnar nog där om en ny kärra kostar mindre än ett nytt ersättningshjul.

mexitegel mexitegel skrev:
Vår Hörby bruk har vi ärvt, troligen inköpt någon gång på 80-talet.
Och min gissar jag är från -60 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.