Vindkraftverk som krånglar blåser ner och i värsta fall måste skrotas. Men några vindkraftsägare är ändå hyfsat nöjda och tycker att miljövärdet väger upp investeringen.

Du kan läsa artikeln här: Fyra egna vindkraftsägare med blandade erfarenheter
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Ingen av vindkraftsägarna som hade några kommentarer angående ljud? Känns som en av de största nackdelarna som finns kvar även om vindkraftverket fungerar.

Rimligt att solcellerna fungerat bättre så som det kommenteras i artikeln, mindre investering per kW då det inte behövs byggas ett 20m högt torn (även om infästningsmaterial för solcellerna är löjligt dyrt), inga rörliga delar ger mindre servicebehov och mindre vindfång så solcellerna inte lika lätt blåser sönder.

För off-grid-fallet , sista paret, känns vindkraftverket mer motivierat även om det blir dyra kWh för allt som går på el, men om man ändå eldar för värme de kalla februari-dagarna då vinden står still och solen är för svag kanske el-producerande värmepanna (stirlingmotor-driven generator eller peltier-element) kanske vore ett mer tillförlitligt, om än dyrt och lite ovanligt, alternativ?
 
Hm, Mandelman säger att "Investeringen i vindkraft och solceller landade på drygt en miljon kronor", men innoventum annonserar ett dalifant kraftverk för 1.4 miljoner, jag antar att det läggs på ganska massiva kostnader för frakt och installation utöver det. Det inkluderar inte heller deras solcellsanläggning. Så "drygt en miljon" låter mer som ett sponsringsdeal än något annat. Och trots det kan de inte räkna hem affären som jag förstår det?

Det är ju lite tragiskt, och byggahus slutsats att det inte går att motivera småskalig vindkraft verkar stämma. Synd!
 
  • Gilla
akatheking och 6 till
  • Laddar…
Det blåser ju alltid mer högre upp, så högre (dyrare) fundament är ju fördelaktiga..

Det är väl inte för inte man experimenterar med flygande vindkraftverk...

Men för "offgrid" så verkar ju vattenkraft vara rimlig (förutsatt att man har en liten bäck och höjdskillnad på sin mark), jag tittar en del på en engelsk nisse som byggt småskalig vattenkraft på ett par kW på ganska små vattenmängder... Han har iofs byggt eget vindkraftverk med, som verkar hyfsat bra...

 
  • Gilla
K_arlstrom och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det blåser ju alltid mer högre upp, så högre (dyrare) fundament är ju fördelaktiga..

Det är väl inte för inte man experimenterar med flygande vindkraftverk...

Men för "offgrid" så verkar ju vattenkraft vara rimlig (förutsatt att man har en liten bäck och höjdskillnad på sin mark), jag tittar en del på en engelsk nisse som byggt småskalig vattenkraft på ett par kW på ganska små vattenmängder... Han har iofs byggt eget vindkraftverk med, som verkar hyfsat bra...

[media]
Kris Harbour är definitivt en av mina stora hjältar! Han kör en verkstad inklusive plasmaskärare helt off grid.
 
A arkTecko skrev:
Kris Harbour är definitivt en av mina stora hjältar! Han kör en verkstad inklusive plasmaskärare helt off grid.
denna kille slår han

 
  • Gilla
BiggeTheKing och 2 till
  • Laddar…
Nä, småskalig vindkraft verkar vara en riktigt usel affär. Vill man som i det sista exemplet ha bara några hundra watt för att driva några lampor och kylskåp torde ett litet elverk som man kan driva på E85 plus en liten batteribank vara mycket rimligare.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Problemet med vindkraftverk verkar vara att alla nyckelkomponenter måste placeras högt upp.
Man kan tänka sig att själva rotorn placeras högt upp med rejäla lager som kräver underhåll på ett sådant
sätt att det inte blir dyrt/krångligt för gemene man.
Kraften förs ned till marknivå med kedja eller rem eller oljetryck osv.
Man kan inte placera en hel jävla generator där uppe med dess vikt å service osv.
Hydrauldrivning borde vara ganska billigt i sammanhanget då i princip all service sker på markplan.
Undra hur det ser ut i dessa 200m höga snurrorna, är det ett stort hålrum i dem med en liten stege.
Vad har hänt med den svenska ingenjörsandan.
 
Redigerat av moderator:
Å Återvandring skrev:
Undra hur det ser ut i dessa 200m höga snurrorna, är det ett stort hålrum i dem med en liten stege.
Hiss
 
Jo de e klart, 200m e ganska högt måste jag säga.
Kan man dra slutsatsen att hissen är konstruerad sådant att den klarar av att transportera ner generatorn
å andra komponenter till marknivå via hissen vid service eller måste man fippla runt med externa kranar för att få ner dem för service?.
Har inte fattat riktigt hur det fungerar till sjöss då det friskar i mellan varven.
Havsbaserade snurror står ju på halvflytande pontoner som är förankrade i botten osv.
Det måste ju vara skakigt å byta generator längst upp även i mild bris.
Det måste finnas lirare som pysslar med dessa saker som kan skriva en rad om hur det fungerar.
 
All service på stora vindturbiner (numera runt 4000 kw) görs i nacellen som maskinhuset kallas. De flesta felen kan också åtgärdas på plats, t.ex byte av en del lager i generator och växellåda. Men måste man byta generator, växellåda eller huvudlagret som håller rotorn är det kran som gäller. Och den är inte billig. Kanske 100 kkr per dag.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
"Vi ser det snarare som en investering för oss själva och miljön"'
"200 kWh per år"
Ideologiskt drivna investeringar blir sällan lyckade. Om de inte subventioneras av ideologiskt drivna politiker.
Nån mätbar effekt på miljön har de inte, men de signalerar kanske "godhet"?
"Det finns ett symboliskt värde...som är svårt att mäta i pengar"
Tur de har tillgång till elnätet och fossil energi, när det inte blåser. Så de slipper frysa ihjäl.
De som är offgrid eldar antagligen i kamin.
 
  • Gilla
akatheking och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Man kan inte beskylla artikeln för att vara överdrivet optimistisk. :D
Men nu vet jag i alla fall att jag ska skrota alla tankar på vindkraftverk.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Precis som allt annat så får man vad man betalar för. 30-40 mkr, det kostar ett verk skulle jag gissa som är av god kvalite. och ett serviceavtal på det. Verken i artikeln är något helt annat. Ett vindkraftverk behöver service och kärlek, precis som en bil.mStorskaligt är såklart förmånligt. Av många skäl. För privarpersoner är solceller ett alternativ. Vindkraften fungerar dock utan direkt solinstrålning.
 
känns mer som det här med privat vindkraft är en hobby inte en lösning till el priser eller miljön
 
  • Gilla
akatheking
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.