Ok, jag fick svar på analys i måndags och det innehöll som jag misstänkte asbest, närmare bestämt krysotil. Sannolikt har man i samband med bygget kommit över eternitrester från Lomma eternitfabrik.
 
Tack för svaret. Känns ju lagom roligt då att man troligen har det i hela bjälklaget.
 
När är din kåk byggd?
 
47 eller 48. Ligger i Lomma så var ju behändigt avstånd för att få tag i fyllnadsmaterial direkt från fabriken när det begav sig. Vi har det bara i ett rum på undervåningen iaf. Blir sanering nu, ibland blir det verkligen oväntade överraskningar :)
 
Ungefär som min kåk då. Hittade det när jag tog bort en liten klädkammare i hallen.
Har i nuläget inga planer på att riva upp golv och kolla, men befarar att det ligger på hela våningsplanet. I värsta fall även på ovanvåningen. Saneringskostnaden blir ju orimlig om den inte görs i samband med annat arbete. Har den legat där sen dess så är den nog ganska ofarlig där den ligger.
 
Helt klart ingen idé att riva upp bara för sakens skull. Dock blir det ju viktigt att tänka på om man i framtiden vill göra något, tex genomföringar. Vi ska byta golv så blir tvunget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.