Hej forumare.

Håller på att riva och bygga om lite och hittade då detta fyllnads-isoleringsmatrial under golvet. Är det asbest i detta tro? Kan lägga till att det låg en eternitfabrik i samma stad under många år.

Behöver få bort en del för att dra el och rör under golv, så vore tacksam för besked om lämplig hantering.
 
  • Gamla isoleringsmaterial under golv som kan vara asbest, nära träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brinner det? Om det brinner är det antagligen inte asbest.
 
Du menar väl tvärtom. Asbest brinner väl inte, det användes ju som brandskydd.
 
BirgitS
Det var väl det som abygg skrev.

Man kan inte se om något innehåller asbest med full säkerhet utan ska man veta måste man skicka in ett prov på analys.
 
Sorry, läste lite för snabbt. Att skicka på analys, vänta på svar och sen allt meck därefter är inget alternativ i detta fall.
 
Lite svår att se men i mina ögon är det är (nätarmerad?) rockwoolisolering kring några vatten/avloppsrör.
Och då är asbest inte inblandad.
 
BirgitS
M mamawi skrev:
sen allt meck därefter är inget alternativ i detta fall.
Vet inte vad du menar med det men om du ska behandla det som asbest för säkerhets skull så blir det väldigt meckigt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lite svår att se men i mina ögon är det är (nätarmerad?) rockwoolisolering kring några vatten/avloppsrör.
Och då är asbest inte inblandad.
Kollar du via mobilen?
För det finns inget som är i närheten av stenull på den bilden

Det ser ju ut som krossade eternitplattor eller nått sånt, är det hårt eller är det mjukt när man känner på det?

är det hårda stenliknande bitar hade jag nog personligen skickat in en bit för provning
 
Redigerat:
JanneJanne123
Analys kostar ett par-trehundra och tar ju bara ett par dagar, så det rekommenderar jag varmt om du är osäker. Som tidigare skribenter påpekar är asbestsaneringsdansen rätt krånglig att göra ”just in case”. Att köra huvudet i sanden och bara köra vidare känns som en ganska dålig idé.
 
Krossade etenitplattor eller spill från tillverkning av dessa är vad jag gissade på när jag hittade det.

Är ju inte så att jag ska rensa ett helt våningsplan eller ens ett rum, utan vi snackar ca 1,5m2 och ca 15 cm djupt.

Med rätt andningsskydd och plastad tunnel ut ur huset så borde det väl vara görbart.
 
P Pumba skrev:
Kollar du via mobilen?
För det finns inget som är i närheten av stenull på den bilden
Nä, har ingen mobil med surf.
Men jag kanske tittade lite dåligt, så du har säkert rätt.
Men jag har aldrig hört talas om att man använder krossade eternitplattor till isolering.
Fast OK, detta är Skåne. Där kan visst vad som helst hända.
(Har ni hört/läst om den ryske skepparen som satte sitt fartyg på grund vid Helsingborg.
Han hade 2,6 promille alkohol i blodet)
 
Om det nu legat en eternitfabrik är det väl inte helt osannolikt att det skulle kunna vara spill från tillverkningen. Kanske rent av bott någon i huset som jobbat på fabriken. Antar att det är ett gammalt hus och man tog ju lite vad som helst o fyllde bjälklagen med förr.
 
Huset byggt på slutet av 40-talet.
 
Hej, väcker tråden till liv då jag hittat likande fyllning i golvbjälklaget och även jag bor i Skåne.

Fick du någonsin svar på analysen?
 
Det skickades aldrig på analys. Sanerade själv (med lämplig klädsel och utrustning och lämnades på Sysav som asbest. Rätt eller fel vet jag inte, men funkade för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.