Vi har en björk som är påfylld med omkring 1,5-2m. Har stått sedan 74 omgärdad av rivningsmassor efter en brand och lever gott. Nu är det dock en fet björk som säkert inte var purung när det fylldes, och om sanningen ska fram så börjar den se lite risig ut. Gissar dock på att den är omkring 70 år. Jag skulle välja platon, men tänk på att trädets omkrets kommer öka så du inte stryper det med platonmattan!
 
Jag fyllde upp mellan 60-100cm runt 3st björkar vid ett tidigare byggprojekt, då fyllde vi med 8-16 singel dom närmaste 30cm runt om.....dom stod i ca 8 år till nästa ägare sågade ner dom men av helt andra orsaker.....
 
När mina föräldrar bygge hus under 70-talets första hälft så höjdes marken med 80-100 cm runt en stor tall vilken än i dag lever ett gott liv. Är tallar tåligare än björkar månne?


/Vojma
 
Hej,
När man lägger på ny jord runt träd är det vanligt att rötterna får syrebrist och träden dör. Hur mycket som man kan fylla upp utan att få problem kan jag inte svara på, men jag har sett en lösning som använts i kommersiella sammanhang. Ett lager makadam (stora stenar i samma storlekar) på befintlig mark som anluter till luften runt trädstammen. På makadamlagret läggs en markduk. På markduken läggs jord. På detta sätt får trädrötterna syre. Markduk och jord anluter inte mot trädstammen utan en ring med makadam sticker upp till den nya marknivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.